Academicus Vampyrus 5: Geestesband – Richelle Mead

0
9

Omslag Academicus Vampyrus 5: Geestesband

Rose is weer terug op St. Vladimir en opnieuw aangenomen op de opleiding voor hoeders. De laatste opdracht staat voor de deur: het praktijkexamen voor hoeders. Rose slaagt met vlag en wimpel en dat bewijst eens te meer hoe goed ze is, met name omdat ze nog altijd afgeleid wordt door de brieven die ze van Dimitri ontvangt. Hij is haar niet vergeten en hoewel ze op de academie veilig is, weet ze dat hij daar buiten ergens op de loer ligt. Hij wacht tot zij en Lissa naar de universiteit gaan, klaar om toe te slaan… Om Rose te doden.

Maar Rose heeft heel andere plannen voor haar toekomst. Ze wil Dimitri niet doden, ze wil hem redden. Ze heeft een plan, een roekeloos plan, en sleurt haar vrienden mee in en achtbaan van criminele overtredingen en levensgevaar. Maar wanneer Rose’s plan daadwerkelijk slaagt, krijgt ze dan wel echt haar Dimitri terug? Of heeft zijn tijd als Strigoi hem te zeer getekend en is de haat binnen de Moroi en dhampier-gemeenschap te sterk? En wat kan Rose doen wanneer ze van een nog veel ernstiger feit beschuldigd wordt, veel ernstiger dan het laten ontsnappen van een levensgevaarlijke crimineel of het terug veranderen van een Strigoi naar een dhampier?

Barstensvol actie
Het eerste dat opvalt aan Geestesband is dat het boek vrijwel meteen in de actie duikt. Natuurlijk volgt er voor de nieuwe of vergeetachtige lezer een korte opsomming hoe de zaken ervoor staan, maar daarna gaan we meteen met Rose het hoedersexamen door en dat bruist werkelijk waar van de gevechten en technieken. Ook daarna is er weinig tijd om op adem te komen. Rose, Lissa en hun vrienden reizen van hot naar her en voeren het ene gevaarlijke plan na het andere uit. Waar de vorige delen van Academicus Vampyrus nog wel eens langdradig aan konden doen, is daar in dit geval geen sprake van. Het boek leest lekker weg en dat is erg verfrissend.

Oude vrienden en vijanden
Waar we in Bloedbelofte nog kennis maakten met nieuwe vrienden en medestanders, ontmoeten we in dit deel van de serie een stel oude bekenden. De geslepen Victor Dashkov is terug, en hoewel hij nog altijd door zijn ziekte verzwakt wordt, blijkt hij ook in dit deel weer een meesterbrein om rekening mee te houden. Zijn rol is duidelijk nog niet uitgespeeld en hij is van de meeste waardige tegenstanders die Rose door de jaren heen is tegengekomen.

Drama en intrige
Wegens de enorme hoeveelheid gebeurtenissen in het boek is het moeilijk om niet alles in deze recensie prijs te geven. Alles hangt met elkaar samen en hoewel sommige gebeurtenissen losstaande feiten lijken te zijn, worden ze uiteindelijk toch weer met elkaar verbonden. Meer dan ooit is Read er in dit deel in geslaagd een gelaagd verhaal te schrijven. Naast Rose’s emoties en belevenissen (en dat zijn er genoeg) is er duidelijk een onderstroom van andere gebeurtenissen aan de gang, gebeurtenissen die waarschijnlijk pas in het laatste deel van de serie echt opgehelderd worden.

Kenmerkend ook weer in dit deel is Rose’s veerkracht: ze laat zich door de problemen met Victor Dashkov en Dimitri niet uit het veld slaan, maar blijft vechten om het op te lossen. In Bloedbelofte was ze voornamelijk bezig met kwijnen over Dimitri, nu doet ze actieve pogingen hem opnieuw voor zich te winnen. De manier waarop de veranderde relatie tussen hen wordt weergegeven is aangedikt, maar niet té. Hierdoor blijft de hoeveelheid romantiek in dit deel goed gebalanceerd ten opzichte van de rest. Een personage dat hier overigens erg aan bijdraagt is Adrian, de Moroi-badboy die nu Rose’s vriendje is. Adrian is niet romantisch, subtiel of melodramatisch en dat zorgt een zeer verfrissende tegenhanger van Dimitri. Ik vermoed dat iedere lezer wel weet hoe de driehoeksverhouding zich uiteindelijk zal oplossen, maar ik hoop voor Adrian dat de klap niet te hard zal zijn.

Geestesband is het vijfde en een-na-laatste deel in de Academicus Vampyrus-reeks. In tegenstelling tot de vorige delen zit het boek bomvol actie en wordt de lezer vanaf de eerste pagina meegezogen in de gebeurtenissen, de één nog spannender en roekelozer dan de ander. Het gevolg was dan ook dat het boek bijna niet weg te leggen was en de personages meer dan ooit tot leven kwamen. Het is te hopen dat het laatste deel in de reeks minstens zo aangrijpend is.

Academicus Vampyrus 5: Geestesband

Richelle Mead | Uitgeverij Moon | 2010
Originele titel: Vampyre Academy Spirit Bound

Het vijfde deel in de spannende Academicus Vampyrus-serie

Na een hartverscheurende reis naar Siberië keert Rose eindelijk terug naar St. Vladimir en haar beste vriendin Lissa. Ze zijn geslaagd en de meiden kunnen niet wachten tot het ‘echte leven’ begint. Hoewel het leven lonkt, verlangt Rose nog steeds naar Dimitri. Toen ze hem vond, was ze niet in staat om hem te vermoorden en wat erger is… hij heeft haar bloed geproefd.