De nutvolle Pikku – Eisso Post

0
9

Omslag De nutvolle Pikku

De ridders aan het hof van koning IJzerhart de Dertiende vervelen zich stierlijk. Alle draken zijn verslagen, jonkvrouwen hoeven er niet meer gered te worden en het toernooi dat wordt georganiseerd is een grote deceptie. Bovendien wil geen van de buurlanden ingaan op de uitnodiging van de koning om hen de oorlog te verklaren (een land zelf de oorlog verklaren is niet ridderlijk, dus geen optie). Daarom besluit koning IJzerhart zijn ridders op een queeste te sturen naar de nutvolle Pikku, een obscuur object dat wordt beschreven in een oeroud document. Als de ridders terugkomen van hun queeste zijn ze allemaal op hun eigen manier veranderd, en niet ten goede. Hofnar-in-opleiding Zwier gaat samen met jonkvrouw Balthilde en de tovenaar Draakaard op pad om te onderzoeken wat er aan de hand is.

De nutvolle Pikku is geschreven door Eisso Post, wiens naam ik als eerste tegenkwam als vertaler van De Demonen 1 en 2 (door Tobias Meissner). In dit boek vielen mij de spitsvondige schrijfstijl en bijzonder humoristische woordvondsten al op. Uiterst benieuwd was ik dan ook naar De nutvolle Pikku, waarin ik diezelfde stijl en toon hoopte te vinden.

Humoristische Arthurepiek
Het verhaal van De nutvolle Pikku doet denken aan een hommage aan de Arthurlegende (of misschien eerder een parodie). Ook aan het hof van koning IJzerhart willen de ridders graag hun naam en eer hoog houden, maar alle pogingen van de koning om zijn ridders een kans te geven dit voor elkaar te krijgen zijn tevergeefs. Ondertussen hebben alle inwoners van het kasteel ook nog eens te maken met een klein mannetje dat te pas en te onpas verschijnt en de hele huishouding in de war schopt. Iedereen is het erover eens dat het gezichtsbedrog is, maar de jonge leerlinghofnar Zwier is daar nog niet zo zeker van.

De queeste naar de nutvolle Pikku wordt door alle ridders dus met beide handen aangegrepen om even weg te zijn van het kasteel en hun moed en kunde te tonen. In hun zoektocht naar dit mysterieuze object (zowel de lezer als de ridders hebben geen idee wat dit voorwerp nou precies is) komen de ridders langs de meest vreemde plekken en personages. Zo volgen we de reizen van bijvoorbeeld ridder Everwijn, ridder Todulos en ridder Odilo, ieder met hun eigen obstakels. De verbeelding van Eisso Post maakt elke tocht interessant en weet de aandacht van de lezer steeds vast te houden. De korte hoofdstukken en de vele wendingen zorgden ervoor dat je telkens ‘nog één hoofdstukje’ wilde lezen.

Volwassenen en/of kinderen
Naast het geestige en zeer fantasierijke verhaal dat Eisso weet te vertellen was ik vooral benieuwd naar de schrijfstijl. Op dat vlak werd ik niet teleurgesteld en kon ik mijn hart weer ophalen aan de vele woordgrapjes, leuke beschrijvingen van plekken en grappige personages. Het knappe aan de humor van de auteur is dat deze heel natuurlijk overkomt. De humor wordt niet met de haren erbij getrokken, maar zit in het geheel van de stijl, het verhaal en de wisselwerking tussen de personages. Om hier de juiste balans in te vinden is erg lastig, maar in dit boek is het zeker gelukt.

Wat hierbij opvalt is dat het verhaal en de toon ervan zowel voor kinderen als volwassenen geschikt is. De woordkeuze en de woordgrapjes zullen in de meeste gevallen vooral bij volwassenen in goede aarde vallen, maar het verhaal is voor beide groepen interessant. Volwassenen zullen enkele veelvoorkomende plotelementen uit een Arthurlegende op de hak genomen zien worden, terwijl kinderen het verhaal op zichzelf ook zullen waarderen.

Helaas is het boek met zijn 141 pagina’s wel snel uitgelezen. In dat opzicht had vooral de laatste akte, waarin Zwier samen met Balthilde en Draakaard op zoek gaan naar de nutvolle Pikku, wel wat langer mogen duren en hadden ze wat mij betreft nog wel enkele avonturen mogen beleven.

De nutvolle Pikku is een ontzettend grappig ridderverhaal, dat zowel voor kinderen als volwassenen aan te raden is. De toon van het verhaal is opgewekt en lichtvoetig, de schrijfstijl humoristisch, zonder geforceerd over te komen en de personages stuk voor stuk interessant. Dit avontuur had wat mij betreft langer mogen duren!

De nutvolle Pikku

Eisso Post | Zilverspoor | 2013

Het leven van een hofnar-in-opleiding valt niet mee, zo merkt de jonge Zwier. Samen met de doortastende hofdame Balthilde en de naar eigen zeggen boosaardige tovenaar Draakaard, gaat Zwier op zoek naar de Nutvolle Pikku.