Het gouden harnas 2: Klauw de griezelaap – Adam Blade

0
82

Omslag Het gouden harnas 2: Klauw de griezelaap

Klauw de griezelaap is het vervolg op Zefa de reuzeninktvis en is daarmee het tweede deel in de serie Het gouden harnas, waarin Tom en zijn vriendin Elenna op zoek zijn naar een magisch gouden harnas. De kwaadaardige tovenaar Malvel heeft het gestolen en in zes delen over Avantia verspreid. Elk deel wordt bewaakt door een verschrikkelijk monster. Tom en Elenna hebben Zefa de reuzeninktvis ondertussen verslagen en hebben het eerste deel van het harnas bemachtigd: een gouden helm. Maar hun avontuur is nog lang niet voorbij. Het volgende deel is namelijk verstopt in het donkere oerwoud en wordt beschermd door Klauw de griezelaap. Zal het de twee ook deze keer lukken het verschrikkelijke monster te verslaan?

Nog spannender
Klauw de griezelaap gaat verder waar Zefa de reuzeninktvis is geëindigd, wat betekent dat je vrijwel meteen weer in de spanning valt. Net als deel 1 leest ook dit verhaal weer erg snel en verveelt het geen minuut. Tom en Elenna gaan samen met Toms paard Storm en Elenna’s wolf Zilver meteen op zoek naar het volgende deel van het harnas. Volgens de magische kaart die de twee aan het begin van hun reis van tovenaar Aduro hebben meegekregen, is dat een gouden maliënhemd en ligt het verstopt in het donkere oerwoud. Maar iedereen in Avantia weet dat het donkere oerwoud een gevaarlijke plek is, vol vleesetende planten en bloeddorstige dieren. Weinig mensen durven het aan om erin te gaan en nog minder mensen komen er weer uit…

Dit tweede deel in de serie is nóg spannender dan deel 1, want de twee vrienden moeten niet alleen het magische gouden harnas terugvinden, maar ook hun goede vriend Aduro bevrijden. Aan het eind van deel 1 werd namelijk duidelijk dat Aduro gevangen is genomen door de kwade tovenaar Malvel. Er hangt nu dus nog veel meer van hun reis af: als de twee het gouden harnas niet bij elkaar kunnen krijgen, zullen ze Malvel niet kunnen verslaan. En Tom en Elenna moeten er niet aan denken wat Malvel dan met Aduro zou doen.

De magie van het harnas
Wat erg leuk is aan dit tweede deel, is dat je langzaam maar zeker steeds meer leert over de magie van het gouden harnas. Tom heeft ondertussen de gouden helm al bemachtigd en komt er gedurende zijn zoektocht naar het tweede deel van het harnas al snel achter dat de helm erg goed van pas kan komen. Met deze helm kan hij namelijk ontzettend ver kijken. Zijn ogen worden zo scherp, dat hij van kilometers afstand nog steeds elk grassprietje kan zien. Een ideale eigenschap bij het zoeken naar de onderdelen van het harnas!

In Klauw de griezelaap zijn Tom en Elenna op zoek naar het gouden maliënhemd, het tweede deel van het magische harnas. Maar dit wordt erg goed bewaakt door Klauw, want hij draagt het om zijn eigen lichaam. Tom zal het maliënhemd eerst van de griezelaap af moeten pakken voordat hij kan ontdekken wat de magische kracht van dit stuk van het harnas is. Iets wat makkelijker gezegd is dan gedaan…

Kaart en illustraties
Klauw de griezelaap staat net als zijn voorganger, Zefa de reuzeninktvis, weer vol met mooie zwart-wittekeningen die het verhaal perfect aanvullen. Zoals ik in mijn recensie van deel 1 al schreef, maken deze illustraties het verhaal nog spannender en beeldender dan het al is. Wat ook erg leuk is aan deze serie, is de landkaart die voorin elk boekje staat. Zo kun je precies volgen waar Tom en Elenna allemaal heen reizen en welke obstakels ze nog tegen zullen komen, en krijg je zelfs een beetje een idee van hoe het er op die plekken uit ziet.

Klauw de griezelaap is een erg leuk en spannend verhaal, voor stoere jongens en meisjes vanaf een jaar of acht. Het boek zit net als zijn voorganger vol actie en avontuur en leest als een trein. Ook dit deel is weer spannend genoeg om meteen door te willen lezen in deel 3 van de serie: Soltra het eenogige monster.

Vorig artikelHades – Alexandra Adornetto
Volgend artikelWindhaven – Lisa Martin