Betoverd – Margaret Garcia

0
83

Omslag Betoverd

Ethan Wate leidt een heel normaal leven in het rustige en saaie stadje Gatlin, in het zuiden van de Verenigde Staten. De inwoners van Gatlin zijn bekrompen en iedereen kent iedereen. Eén misstap en het hele stadje verfoeit je. Genoeg redenen voor Ethan om er zo snel mogelijk weg te willen. Zijn mening over Gatlin verandert echter als hij het nieuwe meisje Lena Duchannes leert kennen. Ethan heeft zijn hele leven gedacht dat er nooit iets gebeurt in Gatlin, maar nu gaat er een hele nieuwe wereld voor hem open. De band die hij voelt met Lena is namelijk meer dan bijzonder.

Lena Duchannes is een Caster, een soort heks. Als ze verhuist naar het beruchte landgoed Ravenwood in Gatlin, wordt ze eigenlijk meteen uitgespuugd door de inwoners van het stadje. Maar niet door Ethan. Vanaf het moment dat Lena naar Gatlin komt, heeft Ethan mysterieuze dromen over haar. Lena en Ethan worden onweerstaanbaar naar elkaar toegetrokken en lijken gewoon bij elkaar te horen. Maar Lena heeft een geheim: haar familie is vervloekt. Een relatie met Ethan is zo goed als onmogelijk. Maar Ethan geeft niet zo snel op. Hij is vastbesloten erachter te komen waarom ze zich zo tot elkaar aangetrokken voelen. Zal het hem lukken Lena te beschermen tegen de eeuwenoude vloek die haar achtervolgt?

Mooi en gedetailleerd
Betoverd is een erg mooi liefdesverhaal, dat door de vele details echt tot leven lijkt te komen. De gebeurtenissen worden uitgebreid beschreven, wat soms de vaart een beetje uit het verhaal haalt, maar vooral heel erg interessant is. De Amerikaanse Burgeroorlog speelt namelijk een grote rol in het stadje Gatlin, en daardoor ook in het leven van Ethan en Lena. Langzaam maar zeker krijg je steeds meer te weten over wat zich vroeger heeft afgespeeld in Gatlin en wat voor invloed dat heeft op de huidige inwoners. Garcia en Stohl weten een realistische, zuidelijke sfeer op te roepen, die er voor zorgt dat je Gatlin gewoon voor je ziet en meemaakt wat Ethan meemaakt. Al die informatie kan soms een beetje droog zijn, maar als je dol bent op duistere geschiedenissen en paranormale liefdesverhalen, dan is dit een heerlijk boek om in weg te duiken.

Deze ‘zichtbare’ geschiedenis van Gatlin is echter niet het enige interessante aan dit verhaal. Wat de meeste inwoners namelijk niet weten, is dat er achter de afgebrokkelde muurtjes, de mysterieuze landhuizen en de verborgen tuinen nog een wereld schuilgaat: de verborgen en ‘onzichtbare’ geschiedenis van Gatlin. Ook deze wereld is geloofwaardig en heerlijk gedetailleerd, met prachtige ondergrondse bibliotheken en huizen die hun meubilair aanpassen naar je emoties. Een wereld die lijkt op de onze, maar waar toch net iets meer mogelijk is…

Realistische personages
Ook de personages in Betoverd zijn realistisch, en dan vooral de personages van Lena en Ethan. Hun emoties en hun gevoelens voor elkaar zijn erg geloofwaardig en goed uitgewerkt. Het enige aparte is misschien dat het grootste gedeelte van het verhaal vanuit het perspectief van Ethan is geschreven, maar het toch echt meer een boek voor het vrouwelijk publiek is. Ethan lijkt namelijk de ideale jongen: hij is gevoelig, houdt van lezen, kiest altijd voor het meisje en hoeft niet per se stoer te zijn. Hij houdt zich niet echt bezig met alledaagse jongensdingen, wat misschien een beetje raar is, maar daardoor is het ook absoluut niet moeilijk om je als vrouw in te leven in Ethans personage.

De overige personages in Betoverd lijken in het begin vrij standaard: je hebt het populaire meidengroepje, de enge oude oom, de mensen uit het stadje die je het leven behoorlijk zuur kunnen maken (en voornamelijk ouders zijn van het populaire meidengroepje) en de beste vriend die alles voor je overheeft. Sommige personages blijven vrij stereotiep, maar dat maakt weinig uit aangezien andere personages meegroeien met de verborgen geschiedenis. Ook zij blijken een geschiedenis te hebben die hun gedrag verklaart, en zijn uiteindelijk anders dan ze in het begin leken. Hoe meer je te weten komt over de geschiedenis van Gatlin, des te meer je te weten komt over haar inwoners.

Betoverd is een mysterieus verhaal vol geheimen en betoverende gebeurtenissen. De relatie tussen Lena en Ethan is levensecht en zowel de zichtbare als de verborgen geschiedenis van Gatlin is erg mooi neergezet. De vele details kunnen soms de vaart wat uit het verhaal halen, maar hoe meer je te weten komt, hoe spannender het wordt en hoe sneller je het boek uit wilt lezen. Nog niet alle vragen worden beantwoord in dit eerste deel, maar gelukkig zijn deel twee en drie, Vervloekt en Chaos, ook al verschenen, waarin we hopelijk nog veel meer te weten komen over de geheimzinnige wereld van Lena en Ethan.