Firelight 3: Kracht van de onyx – Sophie Jordan

0
8

Omslag Firelight 3: Kracht van de onyx

Firelight 3: Kracht van de onyx is het vervolg op Achter de nevel. In dit tweede deel werd Miram gevangengenomen door de enkro’s en is ze meegevoerd naar hun complex. Jacinda laat het er echter niet bij zitten en wil haar bevrijden. Maar het complex wordt goed bewaakt en er is nog nooit een draki uit ontsnapt. Samen met Will, Cassian en Tamra bedenkt Jacinda een plan: als ze zich gevangen laat nemen en opspoort waar ze Miram vasthouden, kunnen ze met zijn tweeën ontsnappen. Daarnaast hoop Jacinda dat haar vader ook nog ergens in het complex zit opgesloten. Hij is jaren geleden gevangengenomen, dus misschien kan ze hem vinden. Het lijkt een goed plan en zich laten vangen is waarschijnlijk niet zo moeilijk. Maar kunnen ze wel ontsnappen?

Kracht van de onyx is het derde deel van de reeks. Het begint meteen spannend, met het plan om Miram te bevrijden. Maar al snel wordt duidelijk dat ze de macht van de enkro’s onderschatten. Ze ontdekken wat deze met de gevangen draki’s doen en dat het erg lastig, dan wel niet onmogelijk, is om te ontsnappen. Er is namelijk niet alleen de dreiging vanuit de enkro’s, maar ook één vanuit onverwachte hoek.

De romance tussen Will en Jacinda krijgt even wat minder ruimte omdat Cassian altijd in de buurt is. Jacinda kan nog steeds niet goed beslissen tussen Will en Cassian. Ze is in de kolonie aan Cassian verbonden, maar ze blijft verliefd op Will. Jacinda’s innerlijke strijd wordt aardig uitgewerkt en het heeft een bevredigend slot.

Ook de strijd met de enkro’s is spannend, maar later in het verhaal neemt een andere verhaallijn het over: die van Jacinda’s vader. Hij is jaren geleden door de enkro’s gevangengenomen, maar kwade tongen beweren dat hij verraden werd door iemand die hij goed kende. Jacinda komt erachter dat het een van haar oude koloniegenoten zou kunnen zijn en gaat op onderzoek uit. Haar bevindingen zijn schokkend en blijven niet zonder gevolgen, maar tussen de spannende momenten in zakt het verhaal soms in.

Het is soms even doorbijten, maar als geheel is het verhaal de moeite waard. Net als de eerdere boeken in deze reeks is het een echt meidenboek. Het is erg geschikt voor young adults die tegen wat gezwijmel kunnen en van spanning en sensatie houden.

Jacinda realiseert zich steeds sterker dat ze van twee jongens houdt en dat ze uiteindelijk voor een van de twee zal moeten kiezen. Cassian is sterk en zal later de leider van de kolonie worden; toen ze weer in de kolonie woonde is ze met hem verbonden, waardoor ze elkaars emoties kunnen aanvoelen. Dit zorgt ervoor dat haar liefde voor Cassian sterker wordt. Maar Will heeft altijd aan haar kant gestaan en zijn nieuwe krachten maken hem erg aantrekkelijk. Hij verbergt zijn gevoelens niet meer en laat zien dat hij altijd vol voor haar zal gaan. Daarnaast merkt Jacinda dat ze haar vader na al die jaren nog steeds erg mist. Ze gaat naar hem op zoek en ontdekt een gruwelijk complot.

Al met al komt Jacinda een stuk ingetogener over dan eerst. Ze is nog steeds het haantje de voorste, maar is soms ook in gedachten verdiept en twijfelt meer. Dit doet haar goed en hierdoor komt ze wat realistischer over. Toch is en blijft Tamra de verstandigste van het stel. Gelukkig ligt er voor haar ook iets leuks in het verschiet.

Firelight 3: Kracht van de onyx is een goed vervolg op Achter de nevel. Het begint spannend, maar halverwege het verhaal valt de spanning weg. De verhaallijn is gelukkig sterk genoeg om toch enthousiast door te kunnen lezen. De personages komen beter uit de verf dan in de vorige boeken en het is minder plakkerig qua romance. Al met al is het een goed verhaal en een erg fijn vakantieboek.

Firelight 3: Kracht van de onyx

Sophie Jordan | Blossom Books | 2012
Originele titel: Firelight 3: Hidden

Firelight 3: Kracht van de onyx is het vervolg op Achter de nevel. In dit tweede deel werd Miram gevangengenomen door de enkro’s en is ze meegevoerd naar hun complex. Jacinda laat het er echter niet bij zitten en wil haar bevrijden. Maar het complex wordt goed bewaakt en er is nog nooit een draki uit ontsnapt. Samen met Will, Cassian en Tamra bedenkt Jacinda een plan: als ze zich gevangen laat nemen en opspoort waar ze Miram vasthouden, kunnen ze met zijn tweeën ontsnappen. Daarnaast hoop Jacinda dat haar vader ook nog ergens in het complex zit opgesloten. Hij is jaren geleden gevangengenomen, dus misschien kan ze hem vinden. Het lijkt een goed plan en zich laten vangen is waarschijnlijk niet zo moeilijk. Maar kunnen ze wel ontsnappen?