Firelight 1: Ziel van Vuur – Sophie Jordan

0
39

Omslag Firelight 1: Ziel van Vuur

Firelight: Ziel van Vuur gaat over Jacinda, een zeer zeldzame vuur-draki. Een draki is een verre afstammeling van een draak. Normaal gesproken zien ze eruit als mensen, maar als ze bang of boos worden veranderen ze in hun drakenvorm. Jacinda woont met haar moeder en zus Tamra in een draki-kolonie en omdat ze de enige vuurdraki is, is ze voortbestemd om met de toekomstige alfa-draki Cassian te trouwen. Door een fout onthult ze bijna de locatie van de kolonie aan drakenjagers, en uit angst voor de woede van de kolonie dwingt haar moeder haar en Tamra mee te verhuizen naar het slaperige stadje Chaparral. Jacinda voelt zich er niet thuis en voelt hoe haar draki-kant langzaam sterft omdat ze zich niet mag transformeren tot draak uit angst om ontdekt te worden. Op school ontmoet ze Will. Hij is een van de drakenjagers die haar heeft gezien. Gelukkig herkent hij haar niet omdat hij haar enkel in haar drakenvorm heeft gezien. Haar draki sterft steeds verder af maar als ze bij Will in de buurt is, voelt ze het weer opleven. Ze wordt verscheurd tussen twee keuzes; of een deel van zichzelf laten sterven, of een onmogelijke en levensgevaarlijke relatie aangaan met een aartsvijand?

Firelight is een verrassing. Het pad met verhalen over onmogelijke liefdes is inmiddels al flink platgelopen, maar Firelight: Ziel van Vuur is net een tikkeltje anders dan de ‘standaard chicklit’. En dat maakt het prettig. Jordan weet de meeste clichés te ontwijken, maar kan niet vermijden dat het verhaal in grote lijnen voorspelbaar is. Toch weet het door de kleine plotwendingen de aandacht vast te houden. Het verhaal kabbelt een beetje voort en dreigt tot een voorspelbaar slot te komen. Dit komt er echter niet. Het slot is verrassend en smaakt naar meer.

Taalgebruik
Het taalgebruik is ietwat simpel voor een young adultpubliek, maar irriteert niet. Dit maakt het geschikt vanaf 12 jaar. Door het vrij simpele taalgebruik zullen tieners er waarschijnlijk meer van kunnen genieten dan volwassen lezers. De wereld in het verhaal komt overeen met de echte wereld en de belevingswereld van tieners. Het speelt zich voor een groot deel af op een highschool, waar vergelijkbare zaken spelen als op een middelbare school zoals jeugdliefdes, kliekjes en pesterijen.

De personages zijn met uitzondering van Jacinda vrij plat. Tamra krijgt naarmate het verhaal vordert een grotere rol maar wordt niet erg uitgediept. Het is jammer dat Tamra’s personage zo oppervlakkig blijft, want het had een extra dimensie aan het verhaal kunnen geven. Jacinda’s karakter ontwikkelt zich wel gedurende het verhaal. Ze gaat van een meisje dat alleen rekening met zichzelf houdt en geen gevolgen van haar daden inziet naar een zelfbewuste puber die weet dat alles wat ze nu doet gevolgen zal hebben voor haar en haar familie. Dit is goed uitgewerkt omdat Jacinda dit schoksgewijs en door eigen ervaring leert.

Firelight is een aanrader voor jongeren die van chicklit en fantasy houden, en enige voorspelbaarheid niet erg vinden. Het is goed uitgewerkt en heeft een sterk slot dat naar meer smaakt. Het is wachten op het vervolg.

[product_page sku=”9789020679144″]

Firelight 1: Ziel van Vuur Boek omslag Firelight 1: Ziel van Vuur
Firelight 1