De obscure waarheid van Mara Dyer – Michelle Hodkin

0
45

Omslag De obscure waarheid van Mara Dyer

In De duistere kant van Mara Dyer twijfelt Mara of ze bezig is haar verstand te verliezen of paranormale gaven ontwikkelt. Dat is geen gemakkelijke situatie: haar ouders sturen haar zonder pardon naar de psychiater. Gelukkig leert ze Noah Shaw kennen, een gelijkgestemde die haar als enige lijkt te begrijpen. Maar op het einde van dit eerste boek gebeurt er iets waarbij het verleden Mara lijkt in te halen… En dat is waar in De obscure waarheid van Mara Dyer het verhaal wordt voortgezet.

Opgesloten
Na de spannende eindscène in boek 1, waarbij Mara volledig in paniek raakt in een politiebureau, hebben haar ouders haar laten opnemen in een psychiatrische kliniek. Diagnose: een schizofrene zenuwinzinking. Maar Mara weet wat ze in dat politiebureau heeft gezien, ook al wil niemand behalve Noah haar geloven. En als ze veilig wil zijn voor haar verleden, is de gesloten afdeling van de inrichting niet de geschikte plaats. Mara zet dan ook alles op alles om naar huis te mogen, zodat zij en Noah verder kunnen speuren om de waarheid te achterhalen. Gelukkig heeft Noah een forse bankrekening, want de situatie ligt veel complexer dan gedacht en de bescherming van een bodyguard blijkt geen overbodige luxe…

Spannender en volwassener
Waar het eerste deel van de trilogie vooral om Mara’s net ontdekte gaven draaide (en de vraag of deze echt bestonden of hallucinaties waren), is deel 2 een stuk serieuzer en griezeliger. In plaats van medicatie en bezoekjes aan de psychiater wordt Mara nu zelfs gedwongen opgenomen in een inrichting. Alleen Noah weet wat er echt speelt, maar tegenover haar familie moet Mara continu toneelspelen: zij zien de dreiging van haar verleden als hallucinaties en maken zich oprecht zorgen om haar geestelijke gezondheid.

Dat Mara’s mentale toestand intussen ook echt een beetje zwak begint te worden, is niet verwonderlijk. Ze krijgt behoorlijk wat te verduren, zowel binnen als buiten de beklemmende inrichting. Het boek is nog steeds vanuit Mara’s perspectief geschreven en de opeenvolgende gebeurtenissen zijn daardoor behoorlijk spannend. De obscure waarheid van Mara Dyer is een dikke pil, maar door een goede spanningsboog heb je ‘m zo uit.

Ook positief is dat deel 2 qua verhaal meer diepte krijgt: er wordt meer uitgelegd over de achtergrond van de gebeurtenissen en er zijn een aantal hoofdstukken die zich (met een andere hoofdpersoon) in een ver verleden in India afspelen. Zeker die hoofdstukken zijn erg intrigerend.

Aan de andere kant is het de vraag of alle puzzelstukjes kunnen samenvallen zonder dat het verhaal té vergezocht wordt. In De obscure waarheid van Mara Dyer lijkt een steeds groter complot aan het licht te worden gebracht, waarbij het boek mede door de psychiatrische inrichting lichtjes aan de film Shutter Island doet denken. Het is de vraag of deel 3 de reeks goed kan afsluiten, want de gebeurtenissen in deel 2 liggen qua geloofwaardigheid op het randje. Dat geldt ook voor Noah, die in dit boek wel erg veel met geld strooit en de meest onmogelijke dingen voor elkaar krijgt.

Al met al is De obscure waarheid van Mara Dyer een spannend, vlot weglezend boek, dat serieuzer is dan het eerste deel en meer zenuwslopende thriller-elementen bevat. Toch is het ook een typisch ‘tussendeel’: het is geen echt begin van een verhaal, maar het heeft ook geen echt einde. Enerzijds herhaalt het boek dingen uit deel 1 van de trilogie, terwijl anderzijds vooral naar deel 3 wordt toegewerkt. De gebeurtenissen in deel 2 liggen bovendien soms op het randje van de geloofwaardigheid. Het is dus wachten op het derde deel, dat de reeks hopelijk een bevredigend einde geeft.