Offer in de mist – Marieke Frankema

0
13

Omslag Offer in de mist

Weerwolven, vampiers, elfen, dwergen, orcs: er zijn tegenwoordig talloze boeken over allerlei bovennatuurlijke wezens, maar van eigen, Hollandse bodem zit er niet zoveel bij. Wie denkt er bijvoorbeeld nog aan ‘witte wieven’ als de mistflarden boven het weiland hangen? Deze vrouwenfiguren zijn volgens de overlevering niet per se kwaadaardig, maar ze wisselden soms een baby om of kwamen een sterfgeval aankondigen. Ze zouden grafheuvels en hunebedden bewonen, en de oorsprong van de legende stamt mogelijk al uit de Germaanse tijd. Marieke Frankema werd erdoor geïnspireerd en schreef Offer in de mist: een bijzonder boek dat zich afspeelt in het Drenthe van de jaren 50 en in de steentijd.

Spoken rond het hunebed
Lisette heeft een geheim talent: ze kan met geesten praten. Alleen haar beste vriendinnen Rigtje en Diana weten ervan af en staan haar bij als Lisette contact krijgt met een groepje ‘witte kinderen’. Al snel ontdekt ze lang verborgen geheimen en krijgt ze informatie die ze liever niet had gehad. Hoe kan ze de kinderen helpen en tegelijkertijd bemoeienis van haar ouders voorkomen?

Daniël en Daphne zijn een tweeling, maar tijdens een biologieles over de erfelijkheid van oogkleuren ontdekken ze iets vreemds. Bovendien vindt Daphne in het braakliggende terrein achter hun huis een bijzondere pop, die ze koste wat kost wil beschermen. Daniël is intussen ontzettend verliefd op de half-Duitse Marijke, tot grote onvrede van zijn ouders. Nacht na nacht spreekt hij stiekem met haar af bij het hunebed, maar daar trekken ze de aandacht van iets waar ze niet op zitten te wachten…

Rozemarijn, Gunnar, Valena, Josephine, Berentien, Sara, Agnes en Joest zijn kinderen van allerlei leeftijden, die om verschillende redenen niet zijn ‘overgegaan’ na hun dood. Gelukkig kunnen ze altijd nog samen verstoppertje of krijgertje spelen en neemt Lisette de taak op zich om hun levensverhaal op te tekenen. Maar dan ligt er gevaar op de loer bij het hunebed… Kunnen ze op tijd ingrijpen? En weet het duizenden jaren oude meisje Valena wel waar ze mee bezig is, als ze de aandacht van de witte wieven probeert te trekken?

Overtuigend, bijzonder verhaal
Offer in de mist is een bijzonder boek. Het speelt zich enerzijds af in de steentijd en anderzijds in de jaren 50 van het naoorlogse Drenthe, terwijl en passant ook de geschiedenissen van de verschillende spookkinderen worden vastgelegd. Frankema heeft hier waarschijnlijk behoorlijk wat achtergrondonderzoek voor verricht, want ondanks deze verschillende tijden en settings verslapt het verhaal geen moment. Dat geldt ook voor de personages: het is niet altijd even gemakkelijk om jonge kinderen overtuigend te omschrijven, laat staan als deze ook nog uit verschillende tijden stammen, maar dat is Frankema goed gelukt. Berentien spreekt zelfs in passend dialect en elk personage ademt zijn eigen tijdsgeest.

Door de vele personages en perspectiefwisselingen kan Offer in de mist in het begin wat verwarrend zijn, maar deze stijl went al snel en de auteur weet uiteindelijk alle ingewikkelde puzzelstukjes op bevredigende wijze samen te laten vallen. Het verhaal bevat spanning, mysterie, aangrijpende gebeurtenissen en zelf een fatale liefde, waardoor het boek genoeg te bieden heeft als je er eenmaal in zit.

Wat nog wel het meest opvalt aan Offer in de mist, is de bijzondere sfeer. Het boek is zeker spannend, maar straalt tegelijkertijd een soort gemoedelijke kalmte uit. Je kunt als lezer helemaal opgaan in de dingen die de personages beleven, maar het is niet stressvol om door te lezen. Waar sommige verhalen vooral gestoeld zijn op slopende cliffhangers, heeft Offer in de mist een veel subtielere spanningsboog, die op andere wijze meeslepend is. Deze manier van vertellen ben ik tot zover alleen in Frankema’s eerdere boek tegengekomen, Dochter van de Zilv’ren Maan, maar smaakt zeker naar meer.

Offer in de mist is een bijzonder verhaal dat zich in ons eigen Drenthe afspeelt. De vele personages en perspectiefwisselingen zijn in het begin even wennen, maar als je er eenmaal in zit is dit boek zeker de moeite waard. Het heeft waarschijnlijk het nodige achtergrondonderzoek gekost en dat is te merken: uiteindelijk vallen op kunstige wijze alle losse verhaallijnen samen, waardoor er een indrukwekkend, overtuigend verhaal ontstaat. Bovendien is ook Offer in de mist weer in Frankema’s kenmerkende stijl geschreven, waarin op bijzondere wijze een soort gemoedelijke spanning wordt opgeroepen.

En voor wie Offer in de mist uit heeft, is het misschien leuk om te weten dat Frankema ook een kortverhaal over het hunebed heeft geschreven: Stenenkracht. Dit verhaal kun je vinden op haar eigen site en op Smashwords.

Offer in de mist

Marieke Frankema | Books of Fantasy | 2013

Weerwolven, vampiers, elfen, dwergen, orcs: er zijn tegenwoordig talloze boeken over allerlei bovennatuurlijke wezens, maar van eigen, Hollandse bodem zit er niet zoveel bij. Wie denkt er bijvoorbeeld nog aan ‘witte wieven’ als de mistflarden boven het weiland hangen? Deze vrouwenfiguren zijn volgens de overlevering niet per se kwaadaardig, maar ze wisselden soms een baby om of kwamen een sterfgeval aankondigen. Ze zouden grafheuvels en hunebedden bewonen, en de oorsprong van de legende stamt mogelijk al uit de Germaanse tijd. Marieke Frankema werd erdoor geïnspireerd en schreef Offer in de mist: een bijzonder boek dat zich afspeelt in het Drenthe van de jaren 50 en in de steentijd.