BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies Divergent 0.1: Het verhaal van Four – Veronica Roth

Divergent 0.1: Het verhaal van Four – Veronica Roth

0
293

Omslag Divergent 0.1: Het verhaal van Four

In de Divergent-serie leerden we Tris kennen, die in het dystopische Chicago besloot haar factie Zelfverloochening te verlaten en over te stappen naar Onverschrokkenheid. Ondertussen is de trilogie over Tris compleet en zijn er zelfs verfilmingen verschenen van de eerste twee boeken in de reeks. Maar hoe zit het eigenlijk met Four? Wat was zíjn verhaal voordat hij Tris ontmoette? Dat kun je lezen in Het verhaal van Four, een verzameling van vier novelles en wat extra fragmenten die een inkijkje geven in het leven van Tobias Eaton.

Verwacht geen materiaal dat zich afspeelt ná het einde van de trilogie, want Het verhaal van Four speelt zich deels af voordat de reeks begon en deels tijdens de reeks. Dit maakt Fours verhaal echter zeker niet minder leuk, want niet alleen Tris heeft een interessant verhaal te vertellen, wat we ook al deels merkten in Samensmelting, het laatste deel in de trilogie dat vanuit zowel Tris’ als Fours perspectief was geschreven. Deze keer gaat Veronica Roth alleen een stuk dieper in op Fours verleden en op de gebeurtenissen die hem hebben gemaakt zoals wij hem hebben leren kennen. Geen nieuwe ontwikkelingen in de reeks dus, maar absoluut een nieuw verhaal dat ervoor zorgt dat je Four na het lezen een stuk beter begrijpt.

Een erg interessante en spannende bundel die niet per se nodig is voor het verhaal, maar die wel veel nieuwe achtergrondkennis geeft en een echte must-have is voor alle fans van de Divergent-serie.

Tobias Eaton
Het grootste gedeelte van Het verhaal van Four bestaat uit de vier korte verhalen De overstapper, De aspirant, De zoon en De verrader. Op chronologische volgorde laten deze verhalen zien hoe Four zelf is overgestapt van Zelfverloochening naar Onverschrokkenheid, hoe hij ontdekt dat hij Afwijkend is in de simulaties van zijn nieuwe factie, hoe hij beseft dat zijn moeder nog leeft en hoe hij erachter komt waar zijn factie nou eigenlijk mee bezig is. In de tussentijd ontmoet hij Tris voor het eerst, waardoor je nu ook te weten komt hoe híj zich voelde tijdens al die ongemakkelijke en geheime momenten.

De drie extra scènes achter in het boek zijn scènes die ook al in Inwijding te vinden waren, al zijn ze nu geschreven vanuit het perspectief van Four. Deze scènes komen dus wel érg bekend voor en voegen ook net wat minder toe aan het verhaal, maar zijn alsnog erg leuk om te lezen. Ze geven een stuk meer inzicht in de manier waarop Four reageert en handelt, wat in de trilogie zelf nog wel eens onduidelijk bleef. Wel is het belangrijk dat je voor het lezen van deze bundel éérst de trilogie hebt gelezen, want anders zullen de verhalen allemaal waarschijnlijk een beetje warrig overkomen. Het verhaal van Four is dus een erg mooie en interessante aanvulling op de trilogie en zal vooral voor de fans van de serie een echte must-have zijn.

Oude bekenden
Wat ook erg leuk is aan dit boekje is dat we flink wat oude bekenden tegenkomen. Veel personages ‘waren’ er natuurlijk gewoon al toen Tris bij Onverschrokkenheid kwam, maar in deze verhalen geeft Veronica Roth ook over hen kleine stukjes extra informatie. Zo wordt bijvoorbeeld duidelijk hoe Four bevriend is geraakt met enkele personages en begrijp je ook waar de vijandigheid tussen hem en Eric nu precies vandaan komt. Daarnaast is het gewoon erg fijn om weer even helemaal in de wereld van Divergent te duiken. Het mag zich dan grotendeels afspelen vóór de Divergent-trilogie, maar toch voelt het als een compleet nieuw verhaal, dat niet per se nodig is om de serie te beter te begrijpen, maar toch zeker een leuk extraatje is.

Daarnaast is het boek ook gewoon weer ontzettend fijn geschreven, waardoor het absoluut niet moeilijk is om meteen weer in het verhaal te vallen. Voor mij was het ook alweer een tijdje geleden dat ik de trilogie gelezen had, wat ervoor zorgde dat ik me redelijk vaak heb afgevraagd wat zich ook alweer afspeelde in het hoofd van Tris op bepaalde momenten. Zelf heb ik in elk geval zin gekregen om alle boeken weer opnieuw te gaan lezen, al zou ik het ook absoluut niet erg vinden als Veronica Roth nog wat meer korte verhalen schreef over de wereld van Divergent (of wat compleet nieuws natuurlijk)!

Met Het verhaal van Four heeft Veronica Roth een erg interessante en spannende bundel geschreven die niet per se nodig is voor het verhaal, maar die wel veel nieuwe achtergrondkennis geeft en een echte must-have is voor alle fans van de Divergent-serie. Het is heerlijk om weer even in de wereld van Tris en Four te duiken en het boek heeft mij, ondanks de herhalingen hier en daar, geen moment verveeld. Wat mij betreft bewijst Roth daarmee wederom dat ze een geweldige schrijfster is!

[product_page sku=”9789000335282″]

Divergent 0.1: Het verhaal van Four Boek omslag Divergent 0.1: Het verhaal van Four
Divergent 0.1