Uitverkoren laat zien dat Veronica Roth haar schrijftalent nog niet heeft verloren

0
175

Vlak bij Chicago kwam op een dag de Duistere tevoorschijn, een persoon die veel dood en verdoemenis veroorzaakte. Vijf tieners werden toen opgeroepen om de Duistere te stoppen, wat wonder boven wonder lukte. Zij waren de Uitverkorenen en hebben de wereld gered, maar voor hoelang? Sloane wordt na het redden van de wereld nog steeds fysiek en mentaal achtervolgd door haar verleden en ze kan de gebeurtenissen rondom de Duistere maar niet uit haar hoofd zetten. Tijdens het tienjarige jubileum van de overwinning op de Duistere slaat het noodlot toe, en komen Sloane en de andere Uitverkorenen erachter dat hun wereld veel groter is dan ze dachten…

Veronica Roth is terug met een boek voor volwassenen

Veronica Roth heeft ongeveer tien jaar geleden Divergent geschreven, een trilogie die bekendstaat als een van de eerste YA-series, waardoor dit genre enorm groeide. Na deze trilogie schreef ze nog een sciencefiction-verhaal met fantasy-elementen (Carve the mark), maar daarna viel ze even weg. Nu is ze terug met een boek dat deze keer niet voor YA-lezers bedoeld is, maar voor volwassenen. Hoewel dit boek een fantasyroman is, is het ook ideaal om te lezen als je vroeger genoten hebt van Divergent.

Uitverkoren is een absolute aanrader voor iedereen die jaren geleden Roths YA-verhalen heeft verslonden.

Veronica Roth is haar pakkende schrijfstijl niet verloren en je raakt al snel in de ban van de wereld van Sloane. In dit verhaal kwam magie op gang op aarde rond 2005, toen de Duistere verscheen, maar het is nog steeds een vaag begrip. In het begin weet je nog weinig over de tijd waarin Sloane en de andere Uitverkorenen de Duistere versloegen, maar beetje bij beetje krijg je details over deze gebeurtenis en de aanloop ernaartoe. Veronica Roth laat zien dat haar boek voor ouder publiek is door ook details te tonen tussen de regels door. Je moet zelf ook invulling geven aan het verhaal en aandachtig blijven lezen zodat je dingen opmerkt over Sloanes verleden, waardoor je nog meer wilt investeren in dit boek.

Magie, sterke personages, maar wat geforceerde romantiek

Ik zal niet al te veel vertellen over het verloop van het verhaal, maar er is in ieder geval een plottwist waardoor het verhaal een heel andere kant op wordt gedreven. Hierdoor raak je nog meer gefascineerd door de ideeën die Veronica Roth heeft met dit verhaal: het opent echt je ogen en zorgt ervoor dat je haast niet wilt stoppen met lezen.

Magie vormt een belangrijk thema in het verhaal en wordt ook op een unieke wijze omschreven. Qua originaliteit schiet Roth daarom zeker niet tekort, want ze weet een nieuwe kijk te geven op magie en het gebruik ervan. Daarbij zijn de personages erg fascinerend. Sloane is een vrouw van 25 die het verleden niet van haar af kan werpen, ze wil gewoon met rust gelaten worden. Ze reageert heel anders dan de andere Uitverkorenen, die de gebeurtenissen rondom de Duistere allemaal op een andere manier verwerken. Zeker als je als puber Divergent hebt verslonden, kan je je nu ook inleven in de personages, omdat je als het ware bent meegegroeid met de personages van Roth. De romantiek in het verhaal voelt hier en daar wel wat geforceerd aan, zeker aangezien het mannelijke personage vaak als heel gespierd en knap wordt omschreven (net als Four in Divergent). In een wereld vol gevaar is dit gezwijmel wat ongepast, maar het heeft gelukkig niet de overhand.

Uitverkoren is een fantasyroman die laat zien dat Veronica Roth nog steeds erg veel schrijftalent bezit. De wereld die ze heeft opgezet is fascinerend, de schrijfstijl weet je niet los te laten en de personages reageren ook zoals je zou verwachten van mensen van die leeftijd. Er zal nog een vervolg komen, wat wat mij betreft niet per se nodig is, maar wie weet levert het nog meer mooie avonturen op. Als je in ieder geval jaren geleden Roths YA-verhalen hebt verslonden, is dit nieuwe verhaal ook een absolute aanrader om te lezen, maar ook lezers die haar verhalen niet kennen, zullen hun ogen uitkijken bij dit epische boek

Uitverkoren Boek omslag Uitverkoren
Veronica Roth
9789022589380