De verborgen universiteit 1: De erfenis van Richard Grenville – Natalie Koch

0
54

Omslag De verborgen universiteit 1: De erfenis van Richard Grenville

De erfenis van Richard Grenville is het eerste deel van de trilogie De verborgen universiteit. Deze serie wordt geschreven door Natalie Koch en uitgegeven door Querido. De verborgen universiteit vertelt het verhaal van Alexa Westerhof, een negentienjarige studente. Op aanraden van haar professor gaat ze voor een semester studeren aan de Carnforth Park University. Na een angstaanjagende gebeurtenis waarbij in Alexa’s ogen onverklaarbare zaken gebeurden, komt ze tot de ontdekking dat Carnforth Park University ook de toegang is tot the Untraceable University waar mensen met speciale krachten, waarover ook zij blijkt te beschikken, studeren.

Al snel gebeuren er onverklaarbare zaken. Gewone mensen worden getroffen door een soort van coma. Het duurt niet lang voordat men ontdekt dat er magie in het spel zit.

Natalie Koch tovert met woorden
Natalie Kochs vloeiende schrijfstijl weet de lezer direct te grijpen. Daarnaast komt de lezer vaak pareltjes van zinnen tegen die niet gekunsteld overkomen en perfect passen in het verhaal. De tekst is meer dan de letterlijke betekenis in het verhaal. Dubbele bodems en meerdere lagen vormen zich en verbazen de lezer niet zelden. Naast een verhaal geschreven te hebben waarin woorden geladen zijn met magie, lijkt Koch ook over een uitgebreide woordenschat te beschikken waarmee ze de lezer kan betoveren.

Van vlees en bloed
De personages in dit verhaal zijn levensecht. Koch weet ze zodanig uit te werken dat ze als van vlees en bloed worden. Deze uitwerking blijft niet beperkt tot de belangrijkste personages van het verhaal. Ook de kleinere karakters krijgen aandacht en uitdieping. Koch weet op een duidelijke manier de “wie” van elk personage over te brengen waardoor de personages echte mensen lijken te worden.

Denken staat centraal
Mensen die dachten dat De verborgen universiteit weer een zoveelste herkauwing is van een traditioneel toverschoolverhaal zouden in dit geval de plank mis slaan. De rede en ethiek over de samenleving van magische en gewone mensen staat centraal. Het praktiseren van magie blijft minder belangrijk en vormt dus zeer zeker niet het belangrijkste component. Dit zet zich ook door in het verhaal, want niet de magie, maar wel Alexa’s denkvermogen is de voortstuwing van de plot.

Hoogtepunt
De verborgen universiteit van Natalie Koch is een boek met een betoverend schrijfstijl, levensechte personages, dubbele bodems en meerdere lagen. De verborgen universiteit is een hoogtepunt voor de oorspronkelijk Nederlandstalige fantasy.

[product_page sku=”9789021439525″]

De verborgen universiteit 1: De erfenis van Richard Grenville Boek omslag De verborgen universiteit 1: De erfenis van Richard Grenville
De verborgen universiteit 1