De verborgen universiteit 1: De erfenis van Richard Grenville – Natalie Koch

0
9

Omslag De verborgen universiteit 1: De erfenis van Richard Grenville

De erfenis van Richard Grenville is het eerste deel van de trilogie De verborgen universiteit. Deze serie wordt geschreven door Natalie Koch en uitgegeven door Querido. De verborgen universiteit vertelt het verhaal van Alexa Westerhof, een negentienjarige studente. Op aanraden van haar professor gaat ze voor een semester studeren aan de Carnforth Park University. Na een angstaanjagende gebeurtenis waarbij in Alexa’s ogen onverklaarbare zaken gebeurden, komt ze tot de ontdekking dat Carnforth Park University ook de toegang is tot the Untraceable University waar mensen met speciale krachten, waarover ook zij blijkt te beschikken, studeren.

Al snel gebeuren er onverklaarbare zaken. Gewone mensen worden getroffen door een soort van coma. Het duurt niet lang voordat men ontdekt dat er magie in het spel zit.

Natalie Koch tovert met woorden
Natalie Kochs vloeiende schrijfstijl weet de lezer direct te grijpen. Daarnaast komt de lezer vaak pareltjes van zinnen tegen die niet gekunsteld overkomen en perfect passen in het verhaal. De tekst is meer dan de letterlijke betekenis in het verhaal. Dubbele bodems en meerdere lagen vormen zich en verbazen de lezer niet zelden. Naast een verhaal geschreven te hebben waarin woorden geladen zijn met magie, lijkt Koch ook over een uitgebreide woordenschat te beschikken waarmee ze de lezer kan betoveren.

Van vlees en bloed
De personages in dit verhaal zijn levensecht. Koch weet ze zodanig uit te werken dat ze als van vlees en bloed worden. Deze uitwerking blijft niet beperkt tot de belangrijkste personages van het verhaal. Ook de kleinere karakters krijgen aandacht en uitdieping. Koch weet op een duidelijke manier de “wie” van elk personage over te brengen waardoor de personages echte mensen lijken te worden.

Denken staat centraal
Mensen die dachten dat De verborgen universiteit weer een zoveelste herkauwing is van een traditioneel toverschoolverhaal zouden in dit geval de plank mis slaan. De rede en ethiek over de samenleving van magische en gewone mensen staat centraal. Het praktiseren van magie blijft minder belangrijk en vormt dus zeer zeker niet het belangrijkste component. Dit zet zich ook door in het verhaal, want niet de magie, maar wel Alexa’s denkvermogen is de voortstuwing van de plot.

Hoogtepunt
De verborgen universiteit van Natalie Koch is een boek met een betoverend schrijfstijl, levensechte personages, dubbele bodems en meerdere lagen. De verborgen universiteit is een hoogtepunt voor de oorspronkelijk Nederlandstalige fantasy.

De Verborgen Universiteit 1: De erfenis van Richard Grenville

Natalie Koch | Uitgeverij Q | 2011

Als de negentienjarige Alexa Westerhof een semester aan een kleine Londense universiteit gaat studeren, ontdekt ze al snel dat het gotische gebouw geheimen herbergt, geheimen die ook haar leven voorgoed zullen veranderen. Een dramatische gebeurtenis brengt haar in contact met magi, een bevolkingsgroep met bijzondere krachten, waar ze zelf ook over blijkt te beschikken. Terwijl ze colleges volgt en van het studentenleven geniet, bestudeert ze in het geheim magie, leert haar krachten ontwikkelen, ontdekt ze dat Londen vol verborgen plekken zit, van geheime kelders en kroegen tot spookmetrostations, en leert ze vooral dat ze tegenover de buitenwereld niets mag loslaten over deze verborgen wereld.

Intussen gebeuren er raadselachtige dingen; als eerst een docent en daarna haar huisgenote, het dromerige goth-meisje Rain, ten prooi vallen aan een geheimzinnige bewusteloosheid, gaat ze op onderzoek uit. Iemand houdt haar in de gaten, maar wie – en waarom? Als ze gevangen raakt in een wereld waarin de alledaagse wetten niet meer gelden, moet ze alles wat ze heeft geleerd uit de kast trekken om haar eigen leven en dat van vele anderen te redden.

De erfenis van Richard Grenville is het eerste deel van de trilogie Untreacable University. Het is het verhaal over mensen die anders zijn in een wereld die hen niet accepteert, een verhaal over waarheid en leugens in een eenenwtintigste-eeuws Londen vol verborgen plekken, van geheime kelders en kroegen tot spookmetrostations. En een verhaal over magie, een kunst en wetenschap die nog springlevend is – maar hoe lang nog?