BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies De Verborgen Universiteit 3: De stad van de Alchemist – Natalie Koch

De Verborgen Universiteit 3: De stad van de Alchemist – Natalie Koch

0
177

Omslag De Verborgen Universiteit 3: De stad van de Alchemist

Alexa Westerhof heeft ontdekt en openbaar gemaakt dat haar vader als student betrokken was bij een geheim en verboden onderzoek onder leiding van Artemus Jones. Een onderzoek waarbij twee studenten (waaronder haar vader) omkwamen en een ander spoorloos verdween. Twintig jaar hebben de betrokken studenten en Artemus hierover gelogen en gezwegen, maar nu is de waarheid bekend geworden en dat heeft grote gevolgen. Artemis moet terecht staan voor zijn betrokkenheid bij de gebeurtenissen en twee docenten zijn ontslagen waarvan er 1 spoorloos verdwenen is. Meerdere personen hebben belangstelling voor de verboden magie die beschreven staat in de geschriften van de zeventiende-eeuwse Morgenstern en gaan met verschillende motieven ernaar op zoek. Er gaan geruchten dat de magie die daarin beschreven staat de wereld totaal kan veranderen, ten goede of ten kwade.

Om te voorkomen dat de theorie van Morgenstern in verkeerde handen valt, gaat Alexa samen met haar grootvader en vrienden op zoek naar de geschriften om deze te kunnen vernietigen. Hierbij loopt hun leven gevaar, doordat meedogenloze tegenstanders niets schuwen om zelf de theorie in handen te krijgen. Er worden grote offers gebracht en familierelaties komen onder druk te staan. Ondertussen zwerft er een dakloze rond in Londen die meer te verbergen heeft dan zijn identiteit. En zorgen raadselachtige sterfgevallen voor onrust die zelfs uitlopen op rellen die de stad ernstig bedreigen.

Trage start
De stad van de Alchemist start met een uitgebreide en duidelijke samenvatting van de eerste twee delen. Dat is geen overbodige luxe, want hierin is er al een complex verhaal opgebouwd waarin veel personages een belangrijke rol spelen. Het laatste deel liet een aantal jaren op zich wachten waardoor er toch wel het een en ander aan informatie, zoals bijvoorbeeld de familieverhoudingen, bij mij als lezer waren weggezakt.

Ondanks de samenvatting was het lastig om weer helemaal in de ban van het verhaal te komen. Helaas niet alleen omdat geschiedenis, feiten en verhaallijn niet meer scherp in mijn geheugen lagen. Het verhaal wordt vanuit vele perspectieven verteld waarbij er naast het zoeken naar de theorie van Morgenstern plaats is voor persoonlijke verhalen, filosofische discussies, degelijk onderzoek naar geschriften en de onderlinge relaties. Dit leidt uiteindelijk tot een prachtig en gelaagd verhaal, maar als lezer moet je wel even geduld hebben zodat dit opgebouwd kan worden. De vele personages die uitgelicht worden, de uitgebreide informatie en de (hoewel interessante) lange discussies zorgen ervoor dat je als lezer je aandacht goed bij het verhaal moet houden. Zeker wanneer de eerste delen niet helemaal meer scherp in je geheugen staan.

Meerdere hoofdpersonen
Naast Alexa zijn er meerdere personages die het verhaal dragen en die ieder minstens zo belangrijk zijn voor het verloop van de gebeurtenissen in het boek. De persoonlijke verhalen worden uitgediept en scheppen een levensecht en boeiend beeld waarbij niemand helemaal zwart of wit wordt neergezet. Zo kan iemand kwaad doen met de beste bedoelingen, of kan een slecht persoon toch een zachte plek hebben. Maar ook onzekerheid en twijfel zorgt ervoor dat de personages in het boek onverwachte paden bewandelen. Alexa is in de boeken gegroeid van een onzeker meisje in een sterke vrouw die de touwtjes van haar leven zelf in handen wil nemen. Maar ze is ook beïnvloedbaar en worstelt nog steeds met het gemis van haar vader. Natalie Koch weet dat goed naar voren te laten komen in het boek.

Het lezen over de levens van de personages is minstens zo boeiend als het verhaal over het vinden en vernietigen van de theorie van Morgenstern. Eigenlijk zijn ze onlosmakelijk met elkaar verstrengeld en dat geeft enorm veel kracht aan het verhaal.

Magie, spanning, muziek en levenslessen
Na de wat trage start weet Natalie Koch gelukkig weer de meeslepende en betoverende sfeer van de eerste twee delen op te roepen. Met haar mooie en rijke taalgebruik zet ze sfeervol en gedetailleerd de wereld neer waarin Alexa leeft. Het Londen waar het verhaal zich afspeelt kun je tijdens het lezen zonder moeite voor je zien. Menselijke gevoelens en emoties worden met gevoel en inzicht beschreven. Zwakheden en sterke punten blijken elkaar vaak te overlappen zodat er diepte en gelaagdheid in het verhaal komt. Er gebeurt veel in het boek. In allerlei opzichten is er een belangrijk gevecht gaande over de macht van de magie van Morgenstern. Personages ontwikkelen zich, relaties ontstaan of worden juist onder druk gezet. Maar er is ook aandacht voor muziek en voor allerlei vraagstukken waar de personages mee te maken krijgen. Bijvoorbeeld over goed en kwaad en of je magie mag opdringen aan de wereld als die daar beter van wordt.

De stad van de Alchemist is zoveel meer dan een boek over magie en een spannende zoektocht naar een gevaarlijk geheim. Het vertelt ook meerdere goed uitgewerkte persoonlijke verhalen die je als lezer weten te raken. Er worden interessante vraagstukken besproken zoals over keuzevrijheid. En muziek wordt kunstig in het verhaal verwerkt. Het boek laat een wereld zien waarin een deel van de mensen over magie beschikt maar die in hun emoties en gedrag in niets verschillen van niet magische mensen. Als lezer wordt je meegenomen in een spannend en gecompliceerd verhaal waarbij plot en de karakters zorgvuldig opgebouwd worden. Een prachtige combinatie van mooi taalgebruik, levensechte personages en een goed en spannend verhaal.

[product_page sku=”9789021457673″]

De Verborgen Universiteit 3: De stad van de Alchemist Boek omslag De Verborgen Universiteit 3: De stad van de Alchemist
De Verborgen Universiteit 3