BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies De val van Vijf – Pittacus Lore

De val van Vijf – Pittacus Lore

0
267

Omslag De val van Vijf

In 2011 verscheen de spectaculaire film I am Number Four in de bioscopen, die vertelde over de tiener John Smith die samen met zijn beschermer Henri naar het duffe stadje Paradise verhuisde. John bleek echter niet zomaar een tiener te zijn: hij is een alien van de planeet Loriën, op de vlucht voor de kwaadaardige Mogadoren die zowel hun eigen planeet als Loriën vernietigd hebben. De film had een open einde, maar ook al zijn er nog geen concrete plannen voor een nieuwe film, de liefhebbers van het verhaal hoeven zich zeker geen zorgen te maken, want auteur Pittacus Lore (pseudoniem van James Frey en Jobie Hughes) schrijft vlijtig door. Er zijn ondertussen al vijf delen van de Loriënkronieken verschenen en Lore is nog lang niet uitgeschreven. De val van Vijf is deel vier in de serie.

De val van Vijf gaat verder waar deel drie, De opkomst van Negen, eindigde. Na de confrontatie met Setrákus Ra, de heerser van de Mogadoren, beseffen de Gardes dat ze nog lang niet sterk genoeg zijn om de Mogadoren te verslaan. Ze zullen meer moeten trainen, hun Erfgaven nóg verder moeten ontwikkelen en vooral… Nummer Vijf moeten vinden. De Gardes zijn nu bijna compleet, met de kleine Ella erbij hebben ze zelfs een Garde extra. Maar Nummer Vijf ontbreekt nog steeds. Dus gaan ze op zoek naar de laatste ontbrekende Garde. En Vijf lijkt ook op zoek te zijn naar hen: hij geeft grote, opvallende tekens die ongetwijfeld ook worden gezien door de Mogadoren. Is dit echt het werk van Vijf? Of blijkt het allemaal één grote valstrik te zijn?

Er had nog iets meer aandacht aan de relaties tussen de personages besteed kunnen worden, maar ondanks dat blijft De val van Vijf een boek dat je het liefst in één ruk uitleest.

De achtbaan dendert verder
Zoals we van de voorgaande delen al gewend waren, racet ook De val van Vijf weer verder als een achtbaan. Gebeurtenissen volgen elkaar in rap tempo op, terwijl er deze keer eigenlijk helemaal niet zo heel veel ontwikkelingen in het verhaal lijken te zitten. De val van Vijf is eigenlijk een beetje een tussenboek, waarin de Gardes zich voorbereiden op de strijd tegen de Mogadoren en steeds meer te weten komen over wat er nu eigenlijk aan de hand is. Toch leest het net zo lekker weg en is het minstens even spannend als de voorgaande delen. De personages vallen van het ene avontuur in het andere en hebben eigenlijk geen moment rust. Je gaat je bijna afvragen of ze ook nog wel eens eten of slapen, als ze elke keer weer hun bed uitgetrommeld worden omdat een nieuw gevaar zich aandient!

De auteurs achter Pittacus Lore zijn een meester in hints en aanwijzingen, en stukje bij beetje krijg je steeds meer te horen over wat er nu precies allemaal is gebeurd toen de Gardes naar de aarde werden gestuurd. Is alles wel echt zoals het lijkt? En waarom zit er zo’n enorm leeftijdsverschil tussen Ella en de andere Gardes? Langzaam maar zeker vallen de puzzelstukjes op hun plaats, al blijft er nog genoeg onduidelijk om ontzettend nieuwsgierig te maken naar het volgende deel in de Loriënkronieken.

Nieuwe gezichten en oude bekenden
Zoals de titel al verklapt, zit er een nieuw gezicht in het boek: Nummer Vijf. Daarnaast krijgen de Gardes hulp uit een wel heel onverwachte hoek. Maar de meeste personages zijn gewoon oude bekenden, die we steeds beter leren kennen. Zo heeft John Sarah bevrijd uit de handen van de Mogadoren en terwijl de twee steeds dichter naar elkaar toe groeien, blijkt het lieve meisje Sarah ook een heel andere kant te hebben. Ze wil meevechten met de aliens! En John is niet helemaal zeker of hij dat nou wel zo leuk vindt…

Net zoals in de vorige delen is De val van Vijf afwisselend geschreven vanuit verschillende perspectieven: deze keer die van Sam, John en Marina. John en Marina kenden we al uit de voorgaande delen, maar het is erg leuk om de gebeurtenissen nu ook eens vanuit het gezichtspunt van Sam te beleven. Toch blijven de andere personages nog wel een beetje onderbelicht, wat vooral aan het eind van dit boek ontzettend jammer blijkt te zijn. Maar wie weet krijgen we in de volgende delen nog wel een kijkje in de hoofden van de overgebleven Nummers.

Veel actie, maar ook wat romantiek
De boeken van Pittacus Lore draaien natuurlijk vooral om de actie, maar er is zeker ook wel wat romantiek in het verhaal te vinden, wat af en toe helemaal geen vervelende onderbreking is van al het geweld. John en Sarah zijn weer samen, Zes en Sam zijn wel érg blij elkaar weer te zien na zo lang van elkaar gescheiden te zijn geweest, en ook tussen Acht en Marina lijkt er iets te broeien. Toch wordt de romantiek, net als de rustmomentjes van de personages, continu weer verstoord door nieuwe spectaculaire actie, waardoor de relaties tussen de personages net iets te veel op de achtergrond blijven. Wat ook opvalt is dat de boeken steeds dunner worden. Wat mij betreft mogen er in het volgende boek dus best wel weer een paar pagina’s extra, met net iets meer focus op de personages en hun relaties.

Net zoals de voorgaande delen is De val van Vijf weer ontzettend spannend: het boek zit bomvol wilde avonturen, gevaarlijke gevechten en heel af en toe een romantisch momentje. Wat mij betreft had er nog iets meer aandacht aan de relaties tussen de personages besteed kunnen worden, maar ondanks dat blijft het een boek dat je het liefst in één ruk uitleest. Ik zit in elk geval alvast klaar voor het volgende ritje in de Loriën-achtbaan!

[product_page sku=”9789400503519″]

De val van Vijf Boek omslag De val van Vijf
Pittacus Lore