De wraak van Zeven – Pittacus Lore

0
96

Omslag De wraak van Zeven

Deze maand verscheen De wraak van Zeven, alweer het vijfde deel in de boekenserie de Loriënkronieken van Pittacus Lore, over de alien John Smith en zijn vrienden die het opnemen tegen de kwaadaardige Mogadoren. De Mogadoren hebben hun eigen planeet en die van John al vernietigd, en nu is het de beurt aan de aarde. Gelukkig waren de inwoners van Johns voormalige planeet, Loriën, daar al op voorbereid en stuurden ze negen kinderen naar de aarde: de Gardes. Ondertussen zijn de kinderen opgegroeid en staan de Mogs voor de deur, maar zal het de Gardes lukken de aarde te redden van de Mogadoorse bezetting?

Na de verschrikkelijke gebeurtenissen aan het einde van De val van Vijf is het tijd voor wraak. En niet zomaar wraak, maar wraak van Nummer Zeven, die zojuist haar grote liefde is kwijtgeraakt. Het blijkt echter iets lastiger om wraak te nemen dan gepland, aangezien de Mogadoorse invasie dichterbij is dan verwacht. Bovendien staan de Gardes er niet goed voor: ze zijn opgesplitst, verraden en verzwakt. Lukt het ze om elkaar weer terug te vinden? Is die behulpzame en vriendelijke Mogadoor Adam wel te vertrouwen? En waar hebben de Mogadoren Ella mee naartoe genomen?

War of the Worlds– en Independence Day-achtige perikelen breken uit, die dankzij Lore’s filmische schrijfstijl absoluut niet moeilijk voor te stellen zijn en zeker niet zouden misstaan op het witte doek.

Een invasie dreigt…
Waar de Gardes in de voorgaande delen nog sporadisch Mogadoren tegenkwamen, begint de dreiging van een Mogadoorse invasie nu echt toe te nemen. De tijd begint te dringen en er is geen tijd meer om te discussiëren over mogelijke plannen en strategieën: er moet actie worden ondernomen en dat maakt het verhaal zo mogelijk nóg spannender dan de vorige delen. Niet alleen voor de Gardes en hun vrienden is het nu duidelijk dat er een oorlog dreigt, ook de normale mensen zien de ruimteschepen door de lucht vliegen en beseffen dat er iets verschrikkelijks staat te gebeuren…

Het feit dat de mensheid nu ook betrokken wordt bij het verhaal, geeft een heel nieuwe dimensie aan de boeken: eerder ging het vooral om de Loriërs die zichzelf moesten verbergen voor zowel de Mogs als de mensen, maar nu maakt dat allemaal niets meer uit. De invasie is begonnen en als ze de aarde willen redden, zal iedereen mee moeten vechten. War of the Worlds– en Independence Day-achtige perikelen breken uit, die dankzij Lore’s filmische schrijfstijl absoluut niet moeilijk voor te stellen zijn en zeker niet zouden misstaan op het witte doek. Wat mij betreft mogen de filmmaatschappijen daarom ook best verder gaan met het verfilmen van deze serie!

Ietwat verwarrend
Een nadeeltje aan dit vijfde deel, is dat er geen namen meer boven de hoofdstukken staan. Net zoals in de vorige delen wordt er namelijk per hoofdstuk gewisseld van personage, maar waar dat eerder nog netjes aangegeven werd, word je als lezer nu een beetje in het diepe gegooid en moet je er zelf maar achter komen wie er aan het woord is. Dit kan soms wel een beetje verwarring opleveren en maakt het net iets lastiger om bij elk nieuw hoofdstuk meteen weer in het verhaal te duiken. Bovendien doet de flaptekst van het boek vermoeden dat het verhaal deels vanuit het perspectief van Zeven/Marina is geschreven, wat niet zo blijkt te zijn. Best jammer, want juist nu was een kijkje in Marina’s hoofd helemaal niet verkeerd geweest.

Wat wel heel leuk is, is dat we het verhaal deze keer ook deels meebeleven vanuit het perspectief van de jonge Ella, die aan het eind van het vorige boek werd meegenomen door een stel Mogadoren. Het blijkt namelijk dat de leider van de Mogs, Setrákus Ra, wel een heel bijzondere bestemming voor Ella heeft. Haar deel geeft een mooi inkijkje in de wereld van de Mogs en hun manier van leven op hun gigantische ruimteschepen, waardoor we de Mogadoorse dreiging van een heel andere kant leren kennen…

Na de kleine rustpauze in De val van Vijf maken de Gardes van Loriën nu weer flinke vorderingen. En dat moet ook wel, want de invasie van de Mogadoren komt nu wel heel dichtbij. Het ontbreken van namen boven de hoofdstukken maakt het verhaal hier en daar wel ietwat verwarrend en het is best jammer dat Marina juist in dit deel geen stem heeft gekregen, maar dat neemt niet weg dat De wraak van Zeven wederom een erg spannend verhaal is dat je tot de laatste bladzijde in zijn greep heeft. Het heeft mij in elk geval enorm nieuwsgierig gemaakt naar het volgende deel in de Loriënkronieken!

[product_page sku=”9789400505476″]

De wraak van Zeven Boek omslag De wraak van Zeven
Pittacus Lore