De Legende van Toran: Het Einde van de Zes Dynastieën – Joshua J.B. Telkamp

1
366

Omslag De Legende van Toran: Het Einde van de Zes Dynastieën

De twaalfjarige Brandon Bartagon woont samen met zijn opa in Orick, een gigantische eikenboom. Hij heeft een rustig leven, totdat hij op een dag een zekere brief ontvangt. Het blijkt dat hij in aanmerking komt om les te krijgen op de Toran Academy. Vanaf dat moment wordt het voor Brandon steeds duidelijker wie hij nou eigenlijk is. Zijn opa weet hem te vertellen dat hij een tovenaar is, en niet zomaar eentje: hij is ook nog eens de erfgenaam van Dalby, één van de zes dynastieën.

Na aankomst op de Toran Academy wordt Brandon geconfronteerd met het feit dat hij bijna zijn hele leven onbewust ondergedoken heeft gezeten. Zijn medeleerlingen verwijten hem nog wel eens dat hij er niet was toen hij het meest nodig was, namelijk nadat zijn ouders zijn vermoord. Hij was immers de rechtmatige opvolger. Gelukkig krijgt Brandon daarnaast ook allemaal interessante lessen, zoals hoe hij moet toveren. Hoewel hij al snel vrienden maakt, maakt hij ook vijanden voor wie hij goed moet oppassen…

Harry Potter, maar dan net iets anders
Het is bijna onmogelijk om de link niet te leggen: zodra je een beschrijving van De Legende van Toran leest, is het moeilijk om niet meteen aan Harry Potter te denken. Er zijn een hoop overeenkomsten te vinden tussen beide personages en beide werelden, maar ook een hoop verschillen. Toch lijkt het soms allemaal wel érg toevallig. Een jongen die bij een familielid opgroeit, niet wetende hoe bekend zijn naam is in de toverwereld. Een jongen die op de eerste dag meteen al een vijand van goede komaf maakt. Er is een vliegsport en er zijn zelfs alternatieven voor de huiselfen van Zweinstein. De verschillen zijn duidelijk aanwezig, maar toch zorgen veel overeenkomsten ervoor dat je uit het verhaal gehaald wordt, wat het soms net wat lastiger maakt om te kunnen genieten van dit boek.

Wat bijvoorbeeld ook een overeenkomst is, is dat dit boek duidelijk een inleiding is tot een serie die nog vele boeken in beslag zal gaan nemen. Alleen de eerste week van school neemt al zo ongeveer de helft van het boek in, waarna de tijd ernstig versneld wordt. Zo gaat de vertelstijl in korte tijd van erg langzaam naar gejaagd. Daarnaast lijkt dit boek vooral bedoeld te zijn om de lezer kennis te laten maken met deze nieuwe wereld, omdat er erg weinig plot te vinden is. Pas tegen het einde stuiten de hoofdpersonen op een mogelijke dreiging en dat probleem moet dan ook nog in vrij weinig bladzijden opgelost worden. Omdat we Brandon tijdens zijn eerste dagen op de Toran Academy op de voet volgen, worden we ook nog eens overspoeld door namen en begrippen. Telkamp zorgt ervoor dat alle details goed van elkaar gescheiden zijn en dat het afzonderlijk van elkaar allemaal prima te behappen is, maar door de hoeveelheid nieuwe informatie die de lezer in een erg korte tijd krijgt, ging het me nog wel eens duizelen. Een namen- en begrippenlijst zou dus heel goed op zijn plaats zijn.

Mocht je nog diep in de rouw zijn omdat de Harry Potter-serie is afgerond, dan is De Legende van Toran perfect om al je Zweinsteindriften in kwijt te kunnen.

Schrijfstijl
Brandon leeft in een tijd waar wij al voorbij zijn. Het leven dat hij leidt zou je in eerste instantie plaatsen in de middeleeuwen, maar later blijkt dat hij gewoon met de trein naar school gaat. We gaan als lezers als het ware terug in de tijd, maar dan iets minder ver dan we eigenlijk zouden verwachten. Dat we met dit boek terug in de tijd gaan, is vooral te merken aan het taalgebruik. Brandon en zijn vrienden praten namelijk nogal plechtig. Een twaalfjarige jongen die woorden als “nuttigen” en “althans” gebruikt, werkt alleen eerder als afleiding voor de lezer dan iets wat de wereld meer tot leven laat komen. Bovendien klinken alle personages een beetje hetzelfde. Iedereen praat op dezelfde manier en met dezelfde soort woorden, waardoor ze voor mijn gevoel toch niet helemaal tot leven komen.

Joshua Telkamp debuteert niet alleen met een boek, maar ook met een geheel eigen uitgeverij. Waarschijnlijk onder het mom van “als je iets doet, doe het dan goed” nam hij het heft in eigen hand en dan is hier De Legende van Toran: Het Einde van de Zes Dynastieën, gepubliceerd door Uitgeverij Emerald. Dit is zeker een prestatie die weinig mensen hem na zullen doen. Het enige jammere is dat de redactie te wensen over laat. Er zijn teveel steekjes laten vallen op het gebied van grammatica en spelling, wat de leeservaring niet ten goede komt.

Mocht je nog diep in de rouw zijn omdat de Harry Potter-serie is afgerond, dan is De Legende van Toran perfect om al je Zweinsteindriften in kwijt te kunnen. Waan je opnieuw in een magische wereld, groei op met je jonge tovenaarsvrienden en stap in de trein naar een magisch avontuur. Een avontuur zal het namelijk zeker worden, aangezien dit boek duidelijk een inleiding vormt tot een veel groter verhaal. Hoewel het taalgebruik vrij ouwelijk is, de spanning een beetje op zich laat wachten en de personages nog niet helemaal tot leven komen, ben ik toch wel benieuwd hoe dit verhaal verder zal gaan.

[product_page sku=”9789082275902″]

De Legende van Toran: Het Einde van de Zes Dynastieën Boek omslag De Legende van Toran: Het Einde van de Zes Dynastieën
De Legende van Toran