De Gran Terre-saga 3: Gebroken hemels – Tais Teng

0
114

Omslag De Gran Terre-saga 3: Gebroken hemels

In een interview heeft Tais Teng eens gezegd dat hij niet van de voorspelbaarheid van boekenseries houdt. Als hij zelf een serie schrijft, weet je dan ook meestal niet wat je van het volgende deel kunt verwachten. Dat geldt zeker voor het derde deel van de Gran Terre-saga: op de achterflap lees je over spookvosmeisje Yue en haar aankomende, bloederige bruiloft, maar wat is er met Marek, Cirnja, Senna en Mariet gebeurd?

‘De vaalgrijze ruis van elementaire chaos’
De Gran Terre is ontstaan toen de edelvrouwen van de Citadel de wereld een kwart miljard jaar geleden openvouwden ‘als een immense origami-bloem’. Onze eigen Oudlanden liggen min of meer in het midden, met daaromheen de Wijdere Wereld. De vrouwen van de Citadel zijn dan ook zeker niet de minste wezens: hun magisch potentieel is zo groot dat zelfs de vele goden in de Gran Terre erbij verbleken. Dat maakt hen alleen niet zo gezellig, ook niet naar elkaar toe. Niet alleen hun macht, maar ook hun onderlinge rivaliteit en wreedheid zijn ongeëvenaard.

Zeker vrouwe Miir heeft een grote honger naar meer invloed, maar ze maakt een vervelend foutje: ineens staat de hele wereld op het punt om in elementaire chaos te vervallen. De bewoners van de Gran Terre en de Oudlanden zijn hun leven niet meer zeker en vooral Rutgar (een Hanzejongen), spookvosmeisje Yue en Mariet van Dessen (de zus van Marek), krijgen de akelige gevolgen voor hun kiezen.

Vrouwe Miir maakt een vervelend foutje: ineens staat de hele wereld op het punt om in elementaire chaos te vervallen.

Van persoonlijke problemen tot epische rampen
Gebroken hemels volgt bijna dezelfde structuur als de opengevouwen Gran Terre zelf: de personages krijgen eerst met persoonlijke problemen te maken, maar raken vervolgens steeds verder betrokken bij het lot van de wereld. Zo wil Rutgar vooral zijn toekomstige ware liefde weerzien, maar gaat niet zomaar. Yue wil als waardeloze vijfde dochter de dood van haar al even waardeloze zusje wreken, maar wekt de interesse van de gruwelijke alchemist Wen Lu. Hij ziet in haar zijn toekomstige verloofde en is van plan om tijdens de huwelijksnacht in haar bloed te baden. Gelukkig weet Yue een spookvossenvacht te veroveren en de aandacht van een aantal goden te trekken…

Naast deze nieuwe personages zijn ook Mariet en de drie oeluks weer van de partij. Waar de problemen zich eerst vooral in de verre Oudlanden en in Fusang afspelen, verplaatst het speelveld zich langzaam maar zeker naar Huy Jorsaleem in Prester Johnsland, of meer specifiek naar het optrekje van de familie Stra Poulou dat zich daar bevindt. Dat betekent dat het boek weer vol personages zit, maar de verschillende verhaallijnen zijn deze keer beter met elkaar verweven. De meeste gebeurtenissen spelen zich in de Gran Terre af en de perspectiefwisselingen zijn altijd functioneel, wat het verhaal minder verwarrend maakt dan het eerste deel. Het is wel nog steeds een flinke achtbaanrit: je krijgt als lezer weinig rust en de leuke vondsten buitelen over elkaar heen.

Een complete Lonely Planet voor de Gran Terre
Net als in de eerdere delen is Gebroken hemels opnieuw voorzien van een sierrandje bovenaan de pagina’s en het verhaal wordt afgewisseld met kaarten, illustraties en uittreksels uit de Lonely Planet. Waar het eerste deel vooral een kennismaking met deze wereld was, bloeide de Gran Terre in deel twee helemaal op. Het derde deel is het meest epische, waarin het voortbestaan van de wereld op het spel staat en ook de oorsprong ervan ter sprake komt. Het is daarmee een waardige afsluiting van de reeks, die zelf ook van kleine problemen uitzoomt naar de grote. Als je de drie boeken naast elkaar legt, heb je bovendien een aardig complete reisgids voor de Gran Terre in handen.

Het is wel jammer dat Gebroken hemels niet opnieuw een hardcover met leeslint is, maar gezien de switch van uitgeverij is het waarschijnlijk al heel wat dat het derde deel er is gekomen. Gelukkig ook maar, want een serie zonder einde is altijd zonde – zeker als het zo’n soepel weglezend verhaal vol humor en avontuur is zoals we dat van Teng kennen. De gebeurtenissen zijn zoals gebruikelijk weinig voorspelbaar en het einde past er perfect bij. Wel zitten er in dit boek een stuk meer taalfouten, zoals dubbele of ontbrekende woorden en spelfouten.

Het is altijd even spannend als het laatste deel van een serie verschijnt, maar Gebroken hemels zorgt voor een waardige afsluiting van de Gran Terre-saga. Niet alleen het boek zelf, maar ook de serie heeft uiteindelijk een opbouw die begint met wat kleinere, persoonlijke problemen en eindigt met rampen van epische proporties. De ‘avonturendichte’ stijl moet je wel liggen, want Teng houdt het tempo er flink in. Het is bovendien jammer dat er redelijk wat taalfouten in voorkomen en dat Gebroken hemels niet opnieuw een hardcover is, maar zelf ben ik vooral blij dat het boek er toch gekomen is. Een serie zonder einde is geen lolletje en wie dol is op de Gran Terre, zou dit deel niet willen missen.

[product_page sku=”9789078720379″]

De Gran Terre-saga 3: Gebroken hemels Boek omslag De Gran Terre-saga 3: Gebroken hemels
De Gran Terre-saga 3