De Loriënkronieken 6: Het lot van Tien – Pittacus Lore

0
144

9021594951Nadat de kwaadaardige Mogadoren hun eigen planeet en die van John en zijn vrienden hebben vernietigd, hebben ze nu de aarde veroverd, met alle gevolgen van dien. New York City is vernietigd, mensen worden vermoord en de Mogadoren deinzen nergens voor terug om de touwtjes in handen te krijgen. Als de Gardes de aarde willen redden van de ondergang, zullen ze nú in actie moeten komen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan nu de Gardes opgesplitst zijn. John en Sam bevinden zich in het vernietigde New York, Vijf en Negen vechten met elkaar tot de dood erop volgt, terwijl Zes, Marina en Adam vast zitten in Mexico. En hoe gaat het met Ella, die is ontvoerd door Setrákus Ra, de grote leider van de Mogadoren?

Maar gelukkig gloort er ook hoop aan de horizon voor de Gardes. Om de een of andere mysterieuze reden blijken ze namelijk niet meer de enigen te zijn met Erfgaven. Ook Sam, Johns menselijke vriend, blijkt ineens een Erfgave te ontwikkelen, en er zijn er nog veel meer zoals hij. Overal op aarde duiken mensen op met bijzondere krachten. Betekent dit dat de Gardes toch nog een kans hebben om de aarde te redden van de Mogadoorse bezetting?

Nog meer spanning, actie en avonturen
Auteur Pittacus Lore (synoniem van de schrijvers James Frey en Jobie Hughes) heeft natuurlijk vooral bekendheid opgedaan met Ik ben nummer Vier, het eerste deel in zijn Loriënkronieken, dat is verfilmd als I am Number Four. Ondertussen zijn we vijf delen verder in de serie en weet Lore nog steeds dezelfde spanning en filmische schrijfstijl vast te houden als in het eerste boek. Het verhaal zit bomvol actiescènes en razend spannende avonturen, waardoor het absoluut niet moeilijk is om dit boek in één ruk uit te lezen. En aangezien de Mogadoren de aarde ondertussen hebben veroverd en de uiteindelijke climax steeds dichterbij lijkt te komen, neemt de spanning alleen maar toe…

Het verhaal zit bomvol actiescènes en razend spannende avonturen, waardoor het absoluut niet moeilijk is om dit boek in één ruk uit te lezen.

Ook dit deel in de Loriënkronieken is dus weer een echte pageturner te noemen, al is het wel fijn als alle gebeurtenissen uit de vorige delen nog vers in je hoofd zitten. Er gebeurt namelijk ontzettend veel en er wordt niet veel terugverwezen naar de vorige delen, waardoor het soms even lastig is om je te herinneren wat er ook alweer allemaal is gebeurd. Toch zit dit zesde deel ook weer vol nieuwe avonturen, waardoor je al snel weer in het verhaal zit. Een leuke nieuwe dimensie aan het verhaal is bijvoorbeeld het feit dat er ineens overal willekeurige mensen opduiken met Erfgaven. Alsof de Gardes het nog niet druk genoeg hadden met het redden van de wereld, moeten ze nu ook nog andere mensen gaan leren hoe ze met hun gaven om moeten gaan. Dat levert een interessant nieuw dilemma op waar in het volgende deel in de serie hopelijk nog veel meer aandacht aan besteed zal worden.

Weinig ontwikkeling
Toch zit er in dit zesde deel ook een klein nadeeltje vast aan alle vele actiescènes. Waar we in de vorige boeken de verschillende personages steeds beter leerden kennen en écht een kijkje in hun hoofd kregen, lijkt dat een beetje achter te blijven in Het lot van Tien. De meeste personages kennen we ondertussen natuurlijk wel, maar doordat er nu niet meer echt wordt ingegaan op de achtergrond van de personages, lijken ze zich nauwelijks meer te ontwikkelen. Alleen Ella en Marina maken nog een kleine ontwikkeling door, maar daar wordt eigenlijk maar vrij weinig aandacht aan besteed. Het lot van Tien staat dus echt in het teken van actie, en dat maakt het verhaal heel spannend, maar het zorgt er ook voor dat het soms wat lastig is om je in te leven in de personages.

Een personage waar overigens wél veel aandacht aan wordt besteed, is de grote slechterik van het verhaal: Setrákus Ra. Waar we in de vorige delen al een paar hints kregen over wie hij precies is, wordt in dit zesde deel eindelijk duidelijk hoe hij zo’n bad guy heeft kunnen worden. Écht begrip voor hem kreeg ik niet, want er werd niet heel diep ingegaan op zijn ontwikkeling en gedachtegang, maar toch begin je als lezer de situatie zo steeds beter te begrijpen en krijgt het verhaal toch weer een extra laagje.

Het lot van Tien is minstens zo spannend als de vorige vijf delen, al lijkt er deze keer wat minder aandacht te zijn besteed aan de ontwikkeling van de personages. Hierdoor is het net wat lastiger om helemaal op te gaan in het verhaal, maar dankzij de vele actiescènes en spannende avonturen leest dit zesde deel nog steeds als een trein. En dan dat einde… Het heeft mij in elk geval ontzettend nieuwsgierig gemaakt naar het zevende en laatste deel in de serie: Ik ben nummer Vier – Op leven en dood!

De Lorienkronieken 6: Het Lot van Tien

Pittacus Lore | Van Goor | 2016
Originele titel: The Fate of Ten

De invasie is begonnen. John, Nummer Vier, staat aan de frontlinie van de strijd in New York City. En net als zijn kansen lijken te keren ontwikkelt zijn vriend Sam, een mens, op onverklaarbare wijze een Erfgave– iets wat normaal gesproken alleen is voorbehouden aan Loriërs. En Sam is niet de enige.
Intussen zitten Zes, Marina en Adam vast in Mexico. De Mogadoren zijn massaal in de meerderheid en er is een wonder voor nodig om te ontsnappen.

De Garde is uitgedund, maar geeft de strijd niet op. Ze kunnen alleen overleven als het ze lukt de Mogadoorse leider uit te schakelen. Anders rest hun nog slechtséén lot: totale uitroeiing.

Ze pakten Nummer Een in Maleisië, Nummer Twee in Engeland, Nummer Drie in Kenia en Nummer Acht in Florida. Ik ben Nummer Zes, maar dat doet er niet meer toe, want we zijn niet meer de enigen met Erfgaven.

ISBN: 9789400506855
Subgenres: , Trefwoorden: , , ,
Vorig artikelFahrenheit 451 komt als tv-film naar HBO