De saga van Larten Crepsley 1: De Geboorte van een Moordenaar – Darren Shan

0
73

Omslag De saga van Larten Crepsley 1: De Geboorte van een Moordenaar

Al jaren kunnen jonge griezelfans niet om Darren Shan – bekend van de twaalfdelig De wereld van Darren Shan-serie en de tiendelige Demonata-serie – heen. Keer op keer weet Darren Shan een goed verhaal neer te zetten binnen zijn eigen, bedachte wereld. Ditmaal pakt hij het verhaal van Larten Crepsley – de meester van Darren Shan – op, waardoor De saga van Larten Crepsley de prequel is van De wereld van Darren Shan.

De geboorte van een moordenaar
Het is rond het jaar 1800. Larten Crepsley en zijn neef Vur Horston werken al sinds hun achtste tachtig uur per week in een fabriek. Elke dag worden ze getergd door hun toezichthouder. Wanneer de toezichthouder zijn woede op Vur afreageert, verandert de jonge Larten Crepsley in een moordenaar. Uit angst om gevonden en – zonder proces – terechtgesteld te worden, vlucht Larten weg uit de stad. Hij verstopt zich in een graftombe op het kerkhof. Daar ontmoet hij de mysterieuze vampier Seba Nile. Seba neemt Larten mee op reis als vampierleerling en vertelt hem over de nachtelijke wereld. Larten geniet van het grote avontuur. Maar hoe lang zal het duren voor hij beseft dat hij nooit meer terug kan naar de wereld van zijn jeugd?

Alles wat je van een griezelboek verwacht
De geboorte van een moordenaar heeft alles wat je van een griezelboek verwacht. De sfeer is al direct duidelijk en wordt door het hele verhaal heen vastgehouden. Het is een mix van dood, angst, duister, mystiek en hoop. De karakters dragen hier aan bij. Zowel Seba Nile als Larten Crepsley zijn erg goed neergezet, maar ook de minder aanwezige karakters worden door Darren Shan vakkundig geschetst. Al hun handelingen lijken logisch. Let op: logisch, niet voorspelbaar! Want dat is de echte kracht van Darren Shan: de spanning in de vampierwereld. Larten dendert door het leven, terwijl diverse valstrikken zich voor zijn voeten werpen en hij ook met zichzelf moet vechten. De belangrijkste les die er echter keer op keer in gehamerd wordt is: niet alles is wat het lijkt. Ditzelfde geldt voor de lezer, want Darren Shan zet je graag op het verkeerde been of vult de details totaal anders in dan verwacht.
Het einde zelf is erg open en smeekt om een vervolg. Dat vervolg zal begin november zal onder de naam Zee van bloed. Normaal is het vervelend dat een eerste boek niet al zelf is afgerond, maar als je al eerder wat boeken van Darren Shan hebt gelezen, weet je al dat dit een uitzondering is. Zodra je er aan eentje begint, wil je ze allemaal lezen. En als je ouders mopperen over de totale aanschafkosten, trek dan een onschuldig gezicht en zeg dat lezen goed is voor je ontwikkeling. Maar pas wel op dat de boeken niet ineens verdwijnen naar de ouderlijke slaapkamer…

Bekend en toch anders
Lezers die De wereld van Darren Shan al gelezen hebben, zullen sommige namen en plaatsen direct herkennen. Nieuwe lezers missen deze verwijzingen, maar dat maakt niet uit. De verwijzingen zijn namelijk niet noodzakelijk om het verhaal te begrijpen en zijn enkel een bonus voor de fans. Wat in ieder geval leuk is voor alle lezers, is de invulling: zelfs bekend veronderstelde elementen worden net iets anders neergezet dan verwacht.

Meesterlijk begin
De geboorte van een moordenaar is een daverend begin van de serie. Met dit werk laat Darren Shan weer zijn meesterschap zien. Zowel de kinderen als de veel oudere kinderen kunnen weer smullen van dit duistere verhaal. Een echte aanrader als je stoer genoeg bent om met een lichtje aan te slapen.

De Geboorte van een Moordenaar

Darren Shan | De Fontein | 2010
Originele titel: Birth of a Killer

Wanneer de twaalfjarige Larten de verschrikkelijke fabriek ontvlucht waar hij zich kapotwerkt, beseft hij niet dat dit het einde van zijn oude leven betekent. Uit angst om gevonden te worden, verstopt hij zich in een graftombe op het kerkhof. Daar ontmoet hij de mysterieuze vampier Seba Nile. Larten wordt langzaam meegezogen in de duistere wereld van de vampiers. Terwijl hij met Seba rondreist en van alles leert over de wereld ’s nachts, geniet Larten van het grote avontuur. Pas heel laat realiseert hij zich dat als hij kiest voor een leven als vampiersleerling, hij nooit meer terug kan naar de wereld van zijn jeugd.

Subgenres: , Trefwoorden: ,