Wonderdieren – Jay Epstein

0
15

Omslag Wonderdieren

Aldwyn is een kat en zwerft door de straten van Torenburg. Tot hij op een dag in problemen komt en na een helse achtervolging in een dierenwinkel terechtkomt. Het is niet zomaar een dierenwinkel, maar een winkel waar wonderdieren verkocht worden. Op het moment dat Aldwyn in de winkel is, zijn een jonge tovenaar en diens meester op zoek naar het geschikte wonderdier. En op de een of andere manier blijkt dit Aldwyn, een straatkat die niet kan toveren, te zijn…
Al snel ontstaat er een vriendschap tussen Aldwyn en zijn baasje. Ze dromen om ooit samen heel veel avonturen te beleven. Aldwyn komt ook in contact met twee andere wonderdieren: de blauwe gaai Skylar en de boomkikker Gilbert. Maar dan slaat het noodlot toe! De boosaardige koningin van Vastia neemt de baasjes van de wonderdieren gevangen naar aanleiding van een voorspelling. Dapper gaan Aldwyn en zijn nieuwe kameraden het onbekende tegemoet om hun baasjes te redden.

Een spannend en grappig verhaal
Wonderdieren is een verhaal dat spannend is voor kinderen. Epstein en Jacobson slagen er in een goed doordachte verhaallijn neer te zetten met de nodige bochten waardoor het verhaal niet voorspelbaar wordt. Hierdoor slagen ze erin om Wonderdieren in een niet neer te leggen boek te veranderen. Wel kiezen de auteurs soms voor nogal simpele oplossingen waardoor wat oudere lezers (12+) hun honger niet gestild zal kunnen worden.
De humor, die in de plot verweven zit, kan dan misschien wel simpel zijn, maar het heeft een vrij grote impact, waardoor kinderen hun lachspieren wel getraind zullen worden. Wonderdieren is wel het eerste deel van een serie. Dit wordt pas aan het einde duidelijk, want het avontuur is afgerond, maar een nog grootser avontuur staat de wonderdieren Aldwyn, Skylar en Gilbert te verwachten.

Aldwyn
Aldwyn, de straatkat, die van de een op de andere dag in “wonderdier” wordt getransformeerd, is zonder meer de hoofdpersoon van Wonderdieren. Epstein en Jacobson weten zijn personage goed neer te zetten. Aldwyn, die steeds berekenend is, maar wel de nodige risico’s wil nemen voor zijn vrienden, komt overtuigend over. Ook rijst regelmatig de twijfel in hem op of hij misschien niet zou zeggen dat hij magieloos is. En dus absoluut géén telekinetische gaven heeft. De auteurs weten deze twijfel steeds op de juiste momenten naar boven te halen. Telkens op kritieke fasen waarin Skylar en Gilbert op zijn zogenaamde telekinetische gaven beroep moeten doen. De manier waarop Aldwyn telkens op de een of andere manier van het vertellen van de waarheid “gered” wordt, berust echter op heel veel toeval.

Ondersteunende illustraties
De illustraties van Chan en Acedera ondersteunen het verhaal zeer goed. Het zijn leuke potloodtekeningen die meer invulling geven aan de tekst. Ze zijn dus onlosmakelijk verbonden met het verhaal. Verwacht geen rijk geïllustreerde tekeningen met veel kleur en waar de illustrator oog heeft voor detail. In vergelijking met dergelijke boeken waarin dit soort illustraties staan, komen de tekeningen in Wonderdieren vrij eenvoudig over. Waarschijnlijk kunnen ze daardoor ook kinderen, op een andere manier dan, meer aanspreken, omdat ze de vrijheid krijgen om hun fantasie erop los te gooien.

Prachtige uitgave
Uitgeverij Moon heeft voor Wonderdieren een prachtige uitgave verzorgd. Het is een mooie hardcover met een glanzend kaft. In het boek staat ook een kaart die handig is om er regelmatig bij te nemen zodat je het avontuur van de wonderdieren nog gemakkelijker kunt volgen. Het lettertype in het boek is anders dan vele andere boeken en daardoor kan het voor de lezer even wennen zijn.

Zeer mooi boek
Er kan niets anders gezegd worden dan dat Wonderdieren een zeer mooi boek is geworden. De verhaallijn zal kinderen zeker aanspreken. Kinderen zullen zowel lachen als in spanning zitten. Door de soms wat simpele oplossingen in dit boek blijft de doelgroep wel beperkt tot kinderen van de beoogde doelgroep.

Wonderdieren

Andrew Epstein | Uitgeverij Moon | 2010
Originele titel: The Familiars

Aldwyn is een straatkat, maar niet zomaar een. Hij is een Wonderdier met een missie. Samen met de andere Wonderdieren Skylar en Gilbert trekt hij erop uit om hun baasjes uit handen van de boosaardige koningin van Vastia te redden. Tijdens deze spannende tocht komen de Wonderdieren oog in oog te staan met angstaanjagende vijanden, ontrafelen ze een eeuwenoud geheim en zetten ze hun beste pootje voor om hun baasjes te bevrijden.