De opkomst van Negen – Pittacus Lore

0
925

Omslag De opkomst van Negen

In I am Number Four leerden we de vijftienjarige John Smith kennen, één van de negen kinderen die tien jaar geleden van de planeet Loriën naar de aarde kwamen. Ze waren op de vlucht voor de kwaadaardige Mogadoren die zowel hun eigen planeet als Loriën vernietigd hebben. En nu zijn de Mogadoren op jacht naar de Negen van Loriën, want zij zijn de enigen die de Mogadoren kunnen verslaan en Loriën weer kunnen opbouwen. De Nummers Een, Twee en Drie zijn al door de Mogadoren gepakt en de tijd begint te dringen. Als ze zichzelf en Loriën willen redden, zullen de overgebleven zes elkaar moeten vinden. Maar de Mogadoren houden ze scherp in de gaten…

De opkomst van Negen is het vervolg op I am Number Four en De kracht van Zes, en gaat verder waar De kracht van Zes eindigde: Zes heeft in Spanje Nummer Zeven gevonden, Marina. En in hetzelfde klooster waar Marina woonde, kwam Zes tot haar verbazing nóg een lid van de Garde tegen: Ella, Nummer Tien. Ella is een stuk jonger dan de andere Nummers, maar net zo getalenteerd. Ondertussen heeft John (Nummer Vier) in Amerika Nummer Negen gevonden, maar tegelijkertijd is hij zijn beste vriend Sam kwijtgeraakt aan de Mogadoren. En hij is niet de enige die door hen gevangen is genomen: ook Johns vriendinnetje Sarah kon wel eens in handen zijn gevallen van de Mogadoren. John wil nu maar één ding, en dat is Sam en Sarah terugvinden. Maar kunnen de Mogs wel verslagen worden als niet het hele team compleet is?

Achtbaan zonder einde
In mijn recensie van De kracht van Zes schreef ik al dat het verhaal in I am Number Four soms een beetje voortkabbelde, maar dat daar in deel twee absoluut geen sprake van was. Ook dit derde deel leest weer als een achtbaan, aangezien John, Negen, Zes, Marina en Ella van de ene gebeurtenis in de andere vallen en geen seconde veilig zijn. Het ene moment worden ze achternagezeten door een stel agressieve Mogadoren en het volgende moment worden ze gearresteerd door de FBI, die het opeens erg goed met de Mogadoren kan vinden. Ze worden achtervolgd, beschoten met raketten, op de proef gesteld en gemarteld, en moeten ondertussen ook nog eens op zoek naar de laatste twee overgebleven Nummers, Vijf en Acht. Eén ding is in elk geval zeker: even rustig bijkomen is er niet bij!

In De opkomst van Negen dendert de achtbaan uit I am Number Four en De kracht van Zes weer lekker door, wat wederom voor een superspannend verhaal zorgt, vol actie en spektakel.

Toch is er wel degelijk een einde in zicht, nu de Loriërs steeds meer over zichzelf te weten komen en ontdekken hoe ze de Mogadoren zouden kunnen verslaan. Vragen worden beantwoord en het verhaal stevent af op een spectaculaire climax: gaat het de Nummers lukken om Setrákus Ra, de kwaadaardige leider van de Mogadoren, te verslaan? Het enige wat nu nog nodig lijkt is het vinden van de laatste Nummers, het aanwijzen van een leider en het verzinnen van een goed plan van aanpak. Maar Pittacus Lore kennende zal ook het volgende deel waarschijnlijk weer vol spectaculaire actie en onverwachte wendingen zitten, waardoor niets is wat het lijkt.

Verschillende perspectieven
Net zoals het verhaal van gebeurtenis naar gebeurtenis vliegt, zo schiet het ook van personage naar personage. De opkomst van Negen is afwisselend geschreven vanuit de perspectieven van Vier (John), Zes en Zeven (Marina), waardoor je als lezer met ze mee springt van Amerika naar India en allerlei plaatsen daar tussenin. Op deze manier volg je alle kanten van het verhaal, want het grootste gedeelte van de tijd zijn de hoofdpersonages uit dit boek van elkaar gescheiden: Vier en Negen zijn Sam en Sarah in Amerika op het spoor, terwijl Zes samen met Ella en Marina op zoek is naar Nummer Acht, die ergens verstopt zit in India.

Bovendien leer je als lezer Vier, Zes en Zeven op deze manier een stuk beter kennen. Allemaal beleven ze het verhaal op een andere manier en hebben ze andere problemen, wat ervoor zorgt dat ze echt tot leven komen. Wat wel jammer is, is dat de focus nu vooral op Vier, Zes en Zeven ligt. Maar wie weet krijgen we in het volgende deel nog een kijkje in de hoofden van Negen, Tien en de twee nog onbekende Nummers, Vijf en Acht.

In De opkomst van Negen dendert de achtbaan uit I am Number Four en De kracht van Zes weer lekker door, wat wederom voor een superspannend verhaal zorgt, vol actie en spektakel. De overgebleven Loriërs leren zichzelf steeds beter kennen en steeds meer vragen worden beantwoord, maar gelukkig blijven er nog genoeg mysteries over om ontzettend nieuwsgierig te maken naar het vierde deel van deze serie: De val van Vijf.

[product_page sku=”9789400502079″]

De opkomst van Negen Boek omslag De opkomst van Negen
Pittacus Lore