De Godinnenwraak – Aimée Carter

0
77

Omslag De Godinnenwraak

Kate Winters heeft de Godinnentest doorstaan en is door de goden onsterfelijk gemaakt. Nu kan haar leven met Henry, de koning van de onderwereld beginnen. Ze zijn getrouwd en staan aan het begin van het eeuwige leven, sámen. Toch wordt Kate verteerd door onzekerheid. Henry lijkt afwezig en ongeïnteresseerd en Kate weet niet hoe ze hem moet benaderen. Ze hielden toch van elkaar? Wanneer er een dreiging opstaat die alle eerdere problemen met Calliope doet vervagen, worden Kate’s liefdesproblemen op het tweede plan gezet. Eerst moet ze ervoor zorgen dat er nog een eeuwigheid ís, om te kunnen delen…

Dwepen en smeken
Het begin van het boek, en ook de leidraad in de rest van het verhaal, draait om Kate en Henry en de liefde tussen hen. Kate heeft de zomer, zoals van haar werd verwacht, in de bovenwereld doorgebracht en is met James (Hermes) door Griekenland gereisd. Nu is het herfst en is ze terug bij haar man, die ze een half jaar niet gezien heeft. Dat is vast wel wat ongemakkelijk, maar ze vlammen spatten er aan het einde van het vorig deel af, dus het komt vast snel in orde.

Niet dus. Helaas maakt Carter er, net als in het eerste deel, een slepende kwestie van. Kate maakt zich vrijwel meteen na aankomst druk of Henry niet denkt dat ze met James is vreemdgegaan – waarom? Vervolgens laat ze zich pagina’s lang opjutten door de gedachte dat Henry haar vast wel even had kunnen bezoeken als hij haar wel van haar had gehouden – waarom? En zo begint een boek-lange ontwikkeling van onzekerheden en ruzies… Hij wil haar wel, hij wil haar niet, zij wil hem wel, maar niet als hij haar niet wil… Passend voor een Harlequin uitgave, maar erg afleidend als het gaat om de plot van het verhaal.

Eeuwenoud kwaad
Dit boek draait namelijk níet om alle denkbeeldige bedreigingen van hun liefde die Kate bedenkt, maar om een heel reële: Calliope (Hera) heeft de hulp ingeschakeld van de Titaan Kronos, die eropuit is om alle goden te vernietigen. De Olympiërs hebben Kronos namelijk vele era’s geleden in de val gelokt en opgesloten in de onderwereld, omdat hij het voortbestaan van de mensheid bedreigde. Nu Calliope haar doel niet heeft bereikt en Kate niet alleen onsterfelijk is geworden, maar ook nog Henry’s vrouw, is de boze godin vastbesloten op gruwelijke wijze wraak te nemen: als zij hem niet kan krijgen, dan niemand!

Kronos is het enige wezen dat de Olympiërs kan het doden, écht doden, en het is dan ook niet vreemd dat de goden in paniek raken. Maar wat gebeurt er: in plaats van te willen vechten, leggen ze het bijltje erbij neer! Het is dus aan Kate en haar trouwe vrienden James en Ava om de god- en mensheid te redden.

Vriendschap en verbroedering
Wat volgt is een redelijk spannende zoektocht. Calliope kan Kronos namelijk nog niet bevrijden: alleen Henry en zijn oude liefde Persephone weten hoe dat moet. Kate gaat dus op zoek naar Persephone, maar dat brengt nieuwe moeilijkheden met zich mee: Persephone is haar zus én Henry’s ex. De verhouding tussen de meiden is dus niet bepaald goed te noemen. Toch ontwikkelt deze zich wel tijdens het boek en Persephone is dan ook het eerste personage in de reeks dat een logische, aangename ontwikkeling doormaakt.

De stijl van dit boek is gelijk aan die van De Godinnentest: platte personages en halsoverkop ontwikkelingen die soms lastig te volgen zijn. De spanning blijft erin omdat het niet geheel duidelijk is hoe ze Kronos kunnen tegenhouden – en dat is ook de leidraad naar het vervolg toe. De uitsmijter van het verhaal is in dit boek, net als het vorige, interessant en doet uitkijken naar de verdere ontwikkeling in het volgende boek.

De Godinnenwraak is qua stijl en thematiek erg vergelijkbaar met De Godinnentest. De personages zijn plat en de ontwikkelingen in het verhaal wisselen af tussen Kate en Henry’s liefdesleven en de dreiging van Kronos. Hierdoor is het boek meer geschikt voor de liefhebbers van een Bouquetroman dan voor hen die van fantasy houden.

[product_page sku=”9789034755902″]

De Godinnenwraak Boek omslag De Godinnenwraak
Aimée Carter