Gallica 2: De stem van de nevels – Henri Loevenbruck

0
56

Omslag Gallica 2: De stem van de nevels

De stem van de nevels gaat verder waar De zoon van de wolvenjager ophield. Bohem is nu in Pierre-Levee, bij de hertogin. Hier komt hij veel te weten over de nevels, een verzameling mystieke wezens, maar zijn zoektocht is nog lang niet voorbij. Hij weet dat hij de nevels moet redden en door de poorten van de Sidh moet leiden. De leider van de nevels, de eenhoorn, gaf hem deze opdracht, maar weet hem niet te vertellen waar de poorten zijn. Alsof dat niet genoeg is dreigt er ook nog eens een oorlog uit te barsten. Komt dit allemaal door Bohems queeste?

Bohem gaat wederom op zoek naar zijn lotsbestemming, die steeds sterker met het lot van de nevels verbonden lijkt te zijn. Helaas wordt hij door allerlei partijen op de hielen gezeten. De militie van Christus wil hem gevangennemen omdat hij een ketter is; de koning van Gallica wil hem gevangennemen om zo meer macht te krijgen en een wit voetje te halen bij de paus. En dan zijn er ten slotte ook nog de mysterieuze druïden, die weinig goeds in de zin lijken te hebben. Gelukkig staat Bohem er niet alleen voor. Hij heeft veel steun aan de hertogin en haar nichtje Vivienne, op wie hij stiekem verliefd is. Daarnaast zijn de Compagnons ook weer aanwezig, om een vrolijke noot in het verhaal te brengen.

Het verhaal begint spannend, met de brand in het dorp waar Bohem vandaan komt. Er blijkt naast hemzelf nog iemand ontsnapt te zijn, die naar Bohem op zoek is. Deze spanning zakt echter snel weer in, en pas op het einde wordt het weer echt pakkend. Het verhaal blijft echter wel vermakelijk en het is makkelijk leesbaar, behalve dat de vele namen en partijen binnen het verhaal het lezen wel wat gecompliceerd maken: het zijn er nogal veel. Het is soms lastig om duidelijk te krijgen wie wie is en aan welke kant ze ook alweer staan. Uiteindelijk is dat steeds makkelijker te onthouden, maar het is even doorbijten.

Het is daardoor ook een boekenreeks die je achter elkaar moet lezen, omdat je anders het overzicht kwijtraakt. Er wordt in dit deel wel meer achtergrondinformatie geboden, waardoor opeens dingen op hun plaats vallen die in De zoon van de wolvenjager nog raadselachtig waren. Dit is positief: je kunt de wereld waarin Bohem leeft zo steeds beter begrijpen.

De stem van de nevels is fantasy zonder te veel toeters en bellen: niet zo spannend, maar wel vermakelijk.

Bohem maakt als personage niet erg veel ontwikkelingen door, maar dat is ook niet nodig – er gebeurt genoeg in de rest van het verhaal om de lezer te boeien. De glansrollen worden vervuld door de andere personages, zoals de eerder genoemde Compagnons. Met hun humor, gewoontes en vindingrijkheid fleuren ze het verhaal op en maken ze van de saaie Bohem toch nog een sympathieke jongen. Dat Bohem verliefd is op Vivienne komt zijn personage ook ten goede. Het geeft hem net wat extra’s mee, zonder dat het zwijmelig of storend wordt. Hun relatie komt soms platonisch over, maar gedurende hun reis worden ze steeds hechter.

Daarnaast gebeurt er veel rondom de koningen van Gallica en Brittia, en de paus. Deze verhaallijnen overkoepelen het geheel en geven een overzicht van wat er landelijk of zelfs op Europees niveau gebeurt. Het is goed dat deze karakters worden uitgediept: er worden namelijk zelden besluiten genomen op basis van logica, omdat de koningen elkaar niet goed liggen en ze elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Hun strijd wordt goed neergezet, wat een extra dimensie aan het verhaal geeft.

De stem van de nevels is een aardig vervolg. Het is wederom fantasy zonder te veel toeters en bellen. Ondanks dat het niet het meest spannende verhaal is, is het wel vermakelijk. Het geeft veel achtergrondinformatie, waardoor de setting duidelijker wordt; dat maakt het een prima tweede deel voor wie De zoon van de wolvenjager een goed boek vond. Gelukkig is het derde boek ook al te koop, zodat je meteen kunt doorlezen nu de personages en de verhaallijnen nog vers in het geheugen zitten.

[product_page sku=”9789024561995″]

Gallica 2: De stem van de nevels Boek omslag Gallica 2: De stem van de nevels
Gallica 2