De Kronieken van Magie 1: De Heer van het Woud – Ian Laverman

0
65

Omslag De Kronieken van Magie 1: De Heer van het Woud

De jonge magiërs Delia en Lilith hebben eindelijk hun eerste opdracht gekregen van de raad van magie en zijn op weg om deze te vervullen. Wanneer ze echter in het dorp aankomen, stuiten ze op een vreemdeling die een machtigere aura heeft dan iedere andere magiër die ze kennen. Tijdens deze ontmoeting krijgt Delia een visioen. Het visioen brengt haar naar de godenwereld en de eeuwenoude bron van magie, waar ze te horen krijgt dat een vergeten god van plan is deze te verwoesten en daarmee ook alle magie in de wereld…

Vanwege dit nieuws besluit de raad dat een gezelschap van magiërs samen met Delia en Lilith op weg moet om deze vergeten god te stoppen. De weg is niet zonder obstakels en om de godenwereld te kunnen bereiken moet het gezelschap eerst op zoek naar de magiër Dillon, want hij is de enige die de weg kent. Hij is echter niet zo makkelijk te vinden en is daarnaast ook nog eens gehuld in mysterie, waardoor het lijkt alsof hij niet helemaal te vertrouwen is. Zullen ze hem vinden en zal hij bereid zijn hen te helpen om de godenwereld te bereiken?

De combinatie van de eenvoud van het boek en de snelheid van de hoofdstukken maakt van De Heer van het Woud een erg meeslepend verhaal.

Meeslepend verhaal
De Heer van het Woud is het debuut van Ian Laverman en meteen ook het eerste deel van de trilogie De Kronieken van Magie. Het boek weet je mee te slepen vanaf de eerste letter. Het verhaal wordt hoofdzakelijk vanuit het perspectief van Delia verteld, maar ook andere personages komen aan bod. Als je het boek voor het eerst vastneemt, ziet het er eigenlijk heel eenvoudig uit. De paperback-uitgave draagt daartoe bij, maar de voorkant van de cover zit vol details en bevat veel meer dan je zou denken. Verder zit er ook geen kaart van de wereld in het boek of een appendix met de personages e.d. Toch doet dit geen afbreuk aan het verhaal of je beleving als lezer, je krijgt er juist de vrijheid door om je fantasie de vrije loop te laten en zelf alle elementen in je hoofd te vormen. Het boek is mooi in zijn eenvoud.

Het boek zelf is opgedeeld in veel hoofdstukken die allemaal relatief kort zijn, maar dat neemt niet weg dat alle personages mooi zijn uitgewerkt. Als lezer krijg je een goed beeld van wie ze zijn en bij momenten krijg je ook een glimp te zien van de redenen waarom ze zijn wie ze zijn. Daarnaast brengen de korte hoofdstukken ook een zekere vaart in het verhaal, waardoor je steeds nog een hoofdstuk verder wilt lezen en je uiteindelijk ineens enkele hoofdstukken verder bent. De combinatie van de eenvoud van het boek en de snelheid van de hoofdstukken maakt van De Heer van het Woud een erg meeslepend verhaal.

Vrolijke bende
Het gezelschap dat uiteindelijk op pad gestuurd wordt, is redelijk uitgebreid en ieder personage brengt een zekere sfeer met zich mee. Naarmate alle leden zich bij het gezelschap voegen krijg je steeds meer het gevoel op stap te zijn met een vrolijke bende van relatief jonge mensen en magiërs. Ondanks de zware druk die op hen rust zijn de meesten optimistisch en houden ze van luchtige grapjes. De wisselwerking tussen de personages is goed uitgewerkt en houdt de spanning in het verhaal.

Het geheel doet misschien een beetje denken aan het eerste deel van The Lord of the Rings: De reisgenoten. Een gezelschap vertrekt op een queeste om de wereld te redden van een groot kwaad en stuit daarbij op een heleboel obstakels en moeilijkheden voordat ze hun doel bereiken. Maar zullen ze het wel allemaal overleven? Want het gevaar loert om elke hoek en het gezelschap moet leren samenwerken om eerst Dillon en om vervolgens de godenwereld te vinden en te redden. Waar The Lord of the Rings soms wat zwaarmoediger of zwartgalliger is, is De Heer van het Woud echter luchtiger en vrolijker. De gewone schrijfstijl en vooral de leuke gesprekken hebben daar veel mee te maken. Je vergeeft de schrijver dus al snel de gelijkenissen met de klassieker, omdat hij toch een vrolijk gekleurd (en vooral magischer) jasje heeft gegeven aan het verhaal.

De Heer van het Woud is een leuk en fantasierijk verhaal dat je meteen meesleept in een nieuwe wereld. Het staat op zichzelf en weet ook te overtuigen met de kleurrijke personages en vrolijke noten in een serieuze context. De eenvoud van de opmaak legt de nadruk op het boek zelf, waardoor je je helemaal kan verliezen in de wereld van Laverman. De Heer van het Woud is een erg goed debuut en leest zo vlot dat je het vervolg meteen zult willen lezen. Gelukkig is het tweede deel al uit en kan je meteen verder!

[product_page sku=”9789490767914″]

De Kronieken van Magie 1: De Heer van het Woud Boek omslag De Kronieken van Magie 1: De Heer van het Woud
De Kronieken van Magie 1