De kronieken van de ongehouwen troon 1: Het bloed van de keizer – Brian Staveley

0
560

Omslag De kronieken van de ongehouwen troon 1: Het bloed van de keizer

Als de keizer van Annoer vermoord wordt, lijkt deze aanslag onderdeel te zijn van een groot complot tegen zijn hele familie. Hoewel het voor dochter Adare duidelijk is wie achter de moord op haar vader zit, lijkt er toch meer aan de hand te zijn. Is het mogelijk dat een eeuwenoude vijand zijn weg teruggevonden heeft naar het keizerrijk? De troonopvolger, zoon Kaden, verblijft echter in een afgelegen bergklooster en de andere zoon van de keizer, Valyn, moet eerst zijn training tot elitesoldaat afronden voordat hij zijn broer kan waarschuwen…

Opbouw
Eigenlijk heeft dit boek drie hoofdpersonen. Allereerst heb je Kaden, de troonopvolger die opgeleid wordt tot monnik. Hij heeft een oudere broer, Valyn, die geen troonopvolger kan worden omdat hij de vurige ogen die keizers hebben helaas zelf niet geërfd heeft. Hij wordt opgeleid tot Speerwer, een elitesoldaat in dienst van het keizerrijk. Als laatst heb je dochter Adare, die nog in het Dageraadpaleis verblijft maar na de dood van haar vader slechts tot minister van Financiën benoemd mag worden omdat zij als vrouw de troon niet mag betreden. De hoofdstukken wisselen af tussen de personages. Als het verhaal eenmaal goed op gang is, creëert Staveley ijzersterkte cliffhangers: net wanneer je op het puntje van je stoel zit, schakelt hij over naar een ander personage, waardoor je door wil blíjven lezen! Het is jammer dat de hoofdstukken niet helemaal eerlijk verdeeld zijn: het grootste deel van de tijd lees je over Kaden en Valyn en Adare is maar een ondergeschoven kindje.

Typische epische fantasy
Dit debuut van Staveley kan geschaard worden onder de ‘typische epische fantasy’. Het verhaal komt nogal traag op gang: de eerste 200 bladzijdes had ik eigenlijk geen idee welke richting de schrijver met dit verhaal zou inslaan. De keizer is vermoord, maar zijn drie kinderen verblijven in verschillende werelddelen en hebben onderling geen contact. Kaden en Valyn moeten hun trainingen nog afronden en de dochter Adare heeft eigenlijk helemaal geen macht. Hoewel de broers spannende avonturen beleefde, miste ik de rode draad in het begin nog een beetje.

Hoewel het verhaal dus nog niet echt een duidelijke richting op ging, leerde je als lezer in de tussentijd wel veel over de fascinerende wereld waarin het verhaal zich afspeelt. De wereld heeft zijn eigen goden, kloosters, legers en legenden, en Staveley heeft echt een geweldige verhaalwereld gecreëerd vol geheimen en mysteries. Sandra van der Ven is er ook zeker in geslaagd om al deze nieuwe termen en begrippen naar het Nederlands te vertalen. Deze wereld is ‘Game of Thrones’-waardig, en tegen de tijd dat het verhaal eindelijk op gang kwam was ik echt helemaal hooked. Ik zou dit zo als serie bij HBO kunnen zien: Staveley creëert een prachtige, mysterieuze verhaallijn met eeuwenoude goden en angstaanjagende wezens die mij ontzettend gefascineerd heeft.

Mannenwereld
Verder viel het me op dat de wereld in Het bloed van de Keizer een echte mannenwereld is, en af en toe miste ik wat vrouwelijke inbreng. Zo vond ik het echt niet eerlijk dat Adare de troon niet mocht bestijgen: in mijn ogen had ze er, als oudste kind en enige overgebleven erfgenaam in Annoer, gewoon recht op. Zowel de mannelijke als de vrouwelijke personages zijn echter goed uitgewerkt: Valyn is bijvoorbeeld een soort vechtmachine, maar ook hij laat zich soms leiden door zijn emoties en maakt fouten waardoor hij toch menselijk en sympathiek overkomt.

De wereld waarin de mannen leven is keihard: zowel Kaden als Valyn ondergaan zware (lijf)straffen die mij soms de stuipen op het lijf joegen. Dochter Adare heeft (te) weinig macht en krijgt als personage minder diepgang dan haar broers. Gelukkig zijn er wel een aantal sterke vrouwelijke bijpersonages in het verhaal te vinden die zich in deze mannenwereld niet uit het veld laten slaan. Ik hoop dat we in deel twee wat meer over Adare te lezen krijgen: er spelen zich duistere zaken af in het Dageraadpaleis waar ik zeker meer over te weten wil komen.

Hoewel het in het begin even doorbijten is, kan ik je zeker aanraden om Het bloed van de keizer helemaal uit te lezen. Naarmate het verhaal vordert komt de spanning goed op gang en wordt je helemaal in de verhaalwereld van Staveley gezogen. Fans van epische fantasy kunnen hun hart ophalen met deze trilogie. Het is ontzettend jammer dat het tweede deel van deze trilogie pas in januari 2016 verschijnt, want ik kan echt niet meer wachten!

[product_page sku=”9789024565825″]

De kronieken van de ongehouwen troon 1: Het bloed van de keizer Boek omslag De kronieken van de ongehouwen troon 1: Het bloed van de keizer
De kronieken van de ongehouwen troon 1
Brian Staveley
9789024565825
Als kind was Denise gek op prinsessenfilms. Haar hart brak toen ze erachter kwam dat prinses helemaal geen beroep was. Via Harry Potter en The Lord of the Rings kwam ze terecht in de wereld van fantasy, en je zal haar dan ook vaak terugvinden op fantasyfairs door het hele land. Ze is dol op het lezen van (dystopische) young-adults, maar ook op epische fantasy, een thriller op zijn tijd, en af en toe iets om bij te zwijmelen.