De Kronieken van Cromrak 2: De Wraak van Bernan – Mark Doornbos

0
21

Omslag De Kronieken van Cromrak 2: De Wraak van Bernan

Na De geheimen van Khifa is Cromrak nu samen met zijn orkvrienden Varok, Kendar en Daryliah, de Spharoceen Ramaoh en de Kikvorser Kwidrick op zoek naar het laatste ingrediënt voor het medicijn tegen de Sluipplaag, de vuurorchidee. De enige plek waar deze leeft is in het mensenrijk Thenamia, of nog specifieker: de menselijke hoofdstad. Als dit als dit al niet moeilijk genoeg is, wordt de zoektocht bemoeilijkt doordat de roversleider Bernan ten strijde trekt tegen de koning van Thenamia. Op wonderbaarlijke wijze worden Cromrak en zijn vrienden hierin betrokken geraakt. Zal het Cromrak uiteindelijk lukken de vuurorchidee te vinden? En is dit genoeg om de verschrikkelijke Sluipplaag te verslaan?

De versnelling
Mark Doornbos zet de versnelling een paar tandjes hoger ten opzichte van De geheimen van Khifa en dat betaalt zich uit. Waar het vorige deel af en toe wat te langzaam was, loopt het verhaal in dit deel lekker vlot . Het is daarbij goed te merken dat Mark Doornbos zich ontwikkelt als beginnend schrijver. Hij voelt beter aan waar het verhaal even op de rem moet en waar het verhaal in de stroomversnelling moet. De balans tussen verschillende snelheden waarmee dit boek geschreven is, is daardoor helemaal prima!

Mark Doornbos zet de versnelling een paar tandjes hoger ten opzichte van De geheimen van Khifa en dat betaalt zich uit.

De verdieping
In mijn recensie over De geheimen van Khifa gaf ik dat Mark Doornbos vooral nog veel winst kon halen uit het uitdiepen van de karakters die hij gebruikt. Tot mijn grote vreugde moet ik bekennen dat hij dit daadwerkelijk heeft gedaan! Je leert Cromrak steeds beter kennen, je weet hoe hij zich zal gedragen en wat hij voelt. Hij ontwikkelt zich als de leider van de groep, ook als er erg veel tegenslagen zijn. Maar ook de kwaadaardige personages die je in dit boek tegenkomt heeft Mark goed uitgewerkt. In het begin vraag je jezelf af hoe het is gekomen dat bepaalde personen zo kwaadaardig zijn geworden. Maar gaandeweg het boek kom je beetje bij beetje meer over de geschiedenis van de karakters te weten.

Wat wel opvallend blijft is dat dat de hoofdrolspelers, Cromrak en zijn vrienden, een groep is met zeer jonge orks (Kwidrick en Ramaoh niet meegerekend). Deze jeugdigheid komt echter niet goed naar voren. Wellicht had hier wat meer mee gespeeld kunnen worden.

Verhaallijn
In het eerste deel van deze serie waren de verhaallijnen die buiten Cromrak en zijn vrienden omgingen soms nogal vaag. Je kreeg daar niet echt grip op. In dit tweede deel komen al die verschillende verhaallijnen bij elkaar en ga je de verschillende relaties begrijpen. Waar je je in deel 1 af en toe nog afvroeg waarom iets werd vermeld, is dat in dit deel al minder. Dit komt natuurlijk ook doordat Mark Doornbos de nodige voorbereidingen heeft getroffen in het vorige deel. In dit tweede deel wordt ook duidelijker wat de relatie is tussen de Koning van het mensenrijk en de leider van de roversbende. Het verschil tussen goed en kwaad ligt daarbij zo dicht bij elkaar. Mark Doornbos heeft dit zeer goed uitgewerkt. Waar je in het begin je eigen mening al klaar hebt staan over wie goed is en wie slecht, moet je op het einde deze mening waarschijnlijk voor de zoveelste keer hard bijschaven.

De verhaallijn waar je elke keer weer door geprikkeld wordt is die van de Sluipschutter. Wie is deze man? Wat wil hij? Aan welke kant staat hij eigenlijk? De Sluipschutter lijkt iedereen voor zijn karretje te spannen, maar waarom? Wat is zijn doel? Elke keer als de Sluipschutter in het verhaal naar voren komt, komen deze vragen bij mij naar boven. Uiteindelijk komen er toch wat frustraties naar boven, want Mark Doornbos heeft dit personage zeer goed geschreven. Gelukkig maakt deze persoon zich bekend aan het eind en vallen alle puzzelstukjes netjes op zijn plaats.

Mark Doornbos is een beginnend schrijver met potentie. Ten opzichte van het eerste deel van de Kronieken van Cromrak heeft Mark al een behoorlijke progressie geboekt. Over het eerste deel had ik hier en daar mijn twijfels, aangezien de personages wat op de oppervlakte bleven. Ook het verhaal miste de nodige versnellingen en diepgang. In dit tweede deel heeft Mark het behoorlijk beter gedaan op die vlakken. Hoewel het verhaal van de Sluipplaag afgerond is, ben ik toch benieuwd naar de volgende delen van de Kronieken van Cromrak.

De Kronieken van Cromrak 2: De Wraak van Bernan

Mark Doornbos | Zilverbron | 2015

De ork Cromrak heeft een bonte schare vrienden om zich heen verzameld. Zo zijn er de jager Kendar, de sjamaan Varok, de dappere krijgster Daryliah, de Spharoceen Ramaoh en de kikvorsergeneraal Kwidrick. Zij vergezellen Cromrak naar het mensenrijk Thenamia, op zoek naar de vuurorchideeën, het laatste ingrediënt dat nodig is om de gruwelijke Sluipplaag te kunnen tegenhouden.

Al snel blijkt dat deze uitdaging vele malen groter is dan ze verwacht hadden. De roversleider Bernan is van plan zich te wreken op zijn aartsvijand, de koning van Thenamia, en tegen wil en dank wordt Cromrak volop bij deze vete betrokken. Hij wordt gedwongen tot dubieuze samenwerkingen om zijn doelen te kunnen bereiken, met onder meer de mysterieuze Sluipschutter, de geniepige kobold Roodschub en de menselijke lijfwacht Ethan.

Zal het Cromrak lukken de vuurorchideeën te vinden? En wat is nu precies de oorzaak van de gruwelijke Sluipplaag? Terwijl Cromrak wanhopig probeert zijn moeder en zijn volk te redden, tikt de tijd onverbiddelijk door…