De kronieken van de ongehouwen troon 2: Het vuur van de keizer – Brian Staveley

0
136

Omslag De kronieken van de ongehouwen troon 2: Het vuur van de keizer

De eeuwenoude vijand lijkt inderdaad teruggekeerd: De Csestriims bewandelen de aarde nog steeds en voor de kinderen van de vermoorde keizer wordt duidelijk dat het complot dat eerst tegen hun familie gericht leek te zijn, wel eens het eind van de mensheid kan betekenen. Adare is op zoek naar bondgenoten om de ware moordenaar van haar vader te kunnen berechten, Kaden is op weg om zijn plaats op de ongehouwen troon te kunnen innnemen, en Valyn komt met zijn Vleugel in grote problemen wanneer blijkt dat het verraad zelfs tot diep in het keizerlijke leger is doorgedrongen.

Actie en verschrikking
In mijn recensie over het eerste deel van deze serie schreef ik dat het nogal lang duurde voordat er wat actie in het verhaal kwam. Staveley heeft in deel één een rijke wereld geschetst. Nu we die kennen, gaat deel twee verder waar het eerste deel ophield: in de nasleep van een grote strijd. Kaden en Valyn zijn op weg naar Annoer, maar moeten opsplitsen. Valyn wordt met zijn Vleugel gevangen genomen door de Oerghoelen, een primitief volk dat niet bepaald het beste met ze voor lijkt te hebben, en Kaden komt terecht bij een orde monniken die de gruwelijkste dingen uithalen met hem en zijn reisgenoten. Staveley is erg visueel in zijn omschrijvingen en het gaat er opnieuw heftig aan toe: bloederige gevechten en gruwelijke martelingen worden tot in detail beschreven en het boek zal je daarom meer dan eens de rillingen bezorgen.

De mannen leven in een harde wereld en Staveley is dan ook niet bang om hier en daar wat personages te (laten) doden. Dit is wat mij betreft een sterke eigenschap van een schrijver: niet iedereen kan op miraculeuze wijze de strijd overleven, en je zal zeker treurig zijn om een paar personages het toneel te zien verlaten.

Sterke vrouwen
Verder schreef ik over het eerste deel dat ik vond dat de vrouwen in Staveleys wereld wel eens wat meer hun mannetje mochten staan. Gelukkig zit dit deel vol powervrouwen die niet (meer) over zich heen laten lopen. Adare neemt het heft in eigen handen en gaat op zoek naar bondgenoten om haar eigen leger te kunnen vormen. You go, girl! Ook vechten de dames in Valyns Vleugel erop los en sommige hoofdstukken worden zelfs vanuit het oogpunt van één van de vrouwen, namelijk Gwenna, verteld.

Ik vond het erg leuk om te lezen hoe Adare zich buiten de muren van het paleis begeeft, en haar nieuwe bondgenoten zorgen voor de nodige dosis humor. Dit maakt het verhaal wat luchtiger. Er zit een zeer goede balans in het verhaal tussen heftige gevechten en grappige scènes, en naast het huiveren heb ik ook vaak kunnen grinniken tijdens het lezen.

Het tempo zit er goed in en Staveley brengt allerlei geheimen en complotten aan het licht die je mond doen openvallen.

Een dikke pil
Als je naar de prijs van dit boek kijkt, kan je best wel even schrikken: dertig euro is namelijk niet niks. Het gaat hier om een simpele paperback, maar wel om een hele dikke. Het boek telt 730 pagina’s, dus je krijgt zeker waar voor je geld. Daarbij komt nog eens dat het boek je geen moment verveelt. Het tempo zit er goed in en Staveley brengt allerlei geheimen en complotten aan het licht die je mond doen openvallen. Verder worden er wat nieuwe personages geïntroduceerd die het verhaal andere wendingen geven en worden er dingen onthuld over bekende personages die je nooit verwacht zou hebben. Ook maken de hoofdpersonages flinke ontwikkelingen door. Adare, Kaden en Valyn bewandelen alle drie een ander pad en het lijkt erop dat het keizerrijk nog veel te verduren zal krijgen.

Het verhaal ontwikkelt zich dus zeer goed, maar er blijft ook genoeg over om voor een heel spannend derde deel te zorgen. Ik zit in ieder geval nog vol vragen en kan niet wachten op deel drie. Ik hoop echt dat Luitingh doorgaat met het vertalen van deze serie, want ik wil echt heel graag weten wat er gaat gebeuren!

Het vuur van de keizer is een meesterwerk. Staveley heeft een hele rijke wereld gecreëerd en fans van high fantasy kunnen hun hart ophalen met deze trilogie. Laat je niet afschrikken door de prijs, maar schaf dit tweede deel zeker aan! Het vuur van de keizer zorgt voor uren leesplezier en stelt zeker niet teleur. Kom maar op met deel drie!

[product_page sku=”9789024567836″]

De kronieken van de ongehouwen troon 2: Het vuur van de keizer Boek omslag De kronieken van de ongehouwen troon 2: Het vuur van de keizer
De kronieken van de ongehouwen troon 2