De Kronieken van Cranborn 1: De Falende God – Mike Jansen

0
20

Omslag De Kronieken van Cranborn 1: De Falende God

De Falende God is het romandebuut van de Nederlandse auteur Mike Jansen. Hoewel dit zijn eerste boek is dat het licht van publicatie ziet, is hij al een oudgediende in de Nederlandse fantasyliteratuur. Zo won hij in 1992 de King Kong Award samen met Paul Harland (naar wie de prijs vandaag de dag vernoemd is). De Falende God is het eerste deel van een grote, epische fantasyserie met de naam Kronieken van Cranborn. In dit deel introduceert de auteur, in de stijl van de alwetende verteller, zijn personages en wereld, met als spil drie huurlingen, Grijs, Grim en Thoreld, die op de vlucht zijn voor het kwaad en een daad begaan die grootse gevolgen blijkt te hebben voor de rest van de wereld. De vlucht leidt de huurlingen naar een plaats waar hun toekomst, en die van de wereld, voorgoed veranderd.

Plot
De plot van De Falende God is erg uitgebreid en doet de belofte; ‘breed opgezette fantasycyclus’ eer aan. Enerzijds is er de focus op de drie huurlingen en hun reis en anderzijds de figuren die te kampen hebben met de gevolgen daarvan, die ook allen zo hun eigen agenda hebben. Het grootste ‘gevolg’ is de Kerk van Rotanny die, des te verder het boek vordert, voor meer problemen zorgt. Dit, omdat de drie huurlingen onbewust ‘het gelijk’ van de kerk bewezen hebben. Jammer is dan weer wel dat de Kerk zelf bijna niet aan bod komt. Je weet dat hij bestaat, je hoort van de personages wat de kerk doet, maar tot laat in het boek kom je niet met de kerk in aanraking. Aangezien dat een van de hoofdschurken in het verhaal is, is het zonde dat ze onderbelicht blijven. Ook de vijanden die Weldaf en Volon bevechten, blijven grotendeels buiten beeld. Ze vechten ertegen, maar de motivaties van hun vijanden zijn niet bekend, waardoor hun veldslagen niet echt interessant zijn.

Verwacht in dit boek geen geniale plottwist of spetterende originaliteit. Dat is ook niet de focus van dit boek. Verwacht wel een prachtig uitgewerkte wereld. De auteur heeft duidelijk goed uitgedachte geschiedenis, volkeren en organisaties bij zijn setting uitgedacht. Zijn voorliefde voor de verzonnen wereld druipt bijna van de diepgaande zinnen af.

Schrijfstijl en verzorging
Jansen bezit de zeldzame gave om veel informatie te geven zonder dat de tekst aan vlotheid verliest. De schrijfstijl is boeiend en weet de lezer te beklijven. Het boek ademt een vertrouwde sfeer uit die we gewend zijn van gelijksoortige werken. Zo staan er in het begin een reeks duidelijke landkaarten. Helaas staan er in de tekst hier en daar een redelijk aantal foutjes, van gemiste komma’s tot een “bank die voor de haar staat”. Foutjes die er in principe makkelijk uitgehaald kunnen worden.

Aan personages geen gebrek in dit verhaal. Er worden zoveel personages uitgelicht dat het soms vrij lang duurt voordat de huurlingen weer aan bod komen. Een groot voordeel is wel dat het merendeel van de personages interessant zijn. Daarbij spant de mysterieuze Brogor Larraunt veruit de kroon. Het is een man met een eigen agenda die verschillende personages verbindt en wiens ware intenties nog vrij mistig zijn. De moordenares Thallia heeft ook een interessant verhaal te vertellen en de drie huurlingen, vooral Grijs, zijn welkome personages. Iedereen heeft zo zijn eigen ambities en trekken, wat ze allemaal levensecht maakt.

De Falende God is een zeldzaam goed boek in het genre van de epische fantasy en een aanrader voor iedereen. Tevens is het een mooi begin voor een nieuwe serie met vele mogelijkheden.

De Kronieken van Cranborn 1: De Falende God

Mike Jansen | Verschijnsel | 2011

De drie huurlingen, Grim, Grijs en Thoreld zijn op de vlucht voor een eeuwenoud kwaad en in hun kielzog sneuvelen profetieën en escaleren lang sluimerende conflicten.

Met een huiveringwekkend gekraak richtte het dode lichaam van de oude koning Torazan zich op en sprak tegen de drie huurlingen: ‘Hoed u voor het Afwezige Licht!’ Een kille wind stak op en de koning begon langzaam te verkruimelen tot er alleen nog een hoopje as, botten en wat stukjes eeuwenoude kleding op de troon lagen. Het werd onnatuurlijk stil en bij het flakkerende lamplicht wachtten de drie mannen tot er nog iets gebeurde. Dat duurde enkele minuten tot Grim ongeduldig werd. ‘Nou, dat lijkt me duidelijk,’ zei hij. ‘Nu zitten wij hier in dit hol in plaats van hij.’

‘De falende god’ is het eerste deel in een breed opgezette fantasycyclus in de traditie van Steven Erikson en George R.R. Martin.