De Krakenvorst 1: Keruga – Johan Klein Haneveld

0
181

In een fantasievolle wereld waar de Krakenvorst aan de macht is, dreigt alles te gaan veranderen. In dit eerste deel beschrijft Johan verfijnd zijn personages, de kleurrijke wereld waarin zij leven, en het dreigende gevaar van de grote Kraak. Kunnen zij ieder hun eigen doel bereiken? Of zullen ze elkaar tegenwerken?

Het Verhaal

In dit eerste deel van de Krakenvorst reeks neemt Johan ons mee naar een wereld onder invloed van de Krakenvorst, een heersende koning met macht over het gevaarlijke zeemonster de Kraak. In deze wereld volgt de lezer verschillende helden tijdens hun tocht door Keruga, Kartaalmon en Narzik, waar de invloed van de Krakenvorst zich nog steeds aan het verspreiden is.

Onder deze helden bevind zich Alecia, een priesteres in opleiding. Twijfelend over haar toekomst probeert Alecia in direct contact te treden met de Almachtige, de godheid die in haar wereld aanbeden wordt. Wanneer zij toestemming krijgt om in de Spiegel der Dromen te kijken ziet zij echter een afschuwelijk visioen. Het zal haar op een reis leiden tot buiten het priesterdom van Keruga.

Maar naast Alecia zijn er nog andere hoofdrolspelers. Zo wordt Tarid gevolgd, een man die zich schuilhield bij de Hirita, een stam, en met behulp van zijn bloedbroeder Peritar op pad gaat om zijn geboorterecht te claimen. Tarid is namelijk een erfgenaam van de troon van Kartaalmon.

En dan is er nog Frelik, een schapenhoeder die eigenlijk tevreden is met zijn leven, al had hij best het hart van de knappe Miran willen veroveren. Maar alles lijkt de verkeerde kant op te gaan wanneer de soldaten van de Krakenvorst hun dorp binnendringen en een deel van de kudde opeisen. Frelik’s vriend Darnan heeft een plan om de schapen te verstoppen, maar helaas gaat niet alles zoals gepland in het leven.

Een fantasieverhaal dat makkelijk wegleest in een wereld waar een tijdperk ten einde komt

Schrijfstijl

Johan weet met kleurrijk taalgebruik een wereld te creëren waar de lezer al snel de geuren van de bloemen zal kunnen proeven. In een middeleeuws aandoende omgeving springen vooral zijn omschrijvingen van de natuur eruit. Zijn zinnen zijn soepel en lezen gemakkelijk weg. Het enige minpunt zijn de rare afbrekingen aan het einde van een regel, die het lezen soms juist weer wat vermoeilijken.

Met de hoeveelheid verhaallijnen en karakters mist er soms ook wat diepgang en zal de lezer moeten gissen naar relaties of achterliggende motieven van enkele karakters. Dit is niet iets om je druk over te maken want het tweede deel ligt immers al klaar en het lijkt erop alsof het verhaal opbouwt naar meerdere onthullingen. Zo is het interessant om een notitie te maken van de voorspelling die aan het begin gelezen wordt tijdens een van de lessen van Alecia. Deze voorspelling vat keurig samen wat wij als lezer kunnen verwachten van de komende delen (hoofdstuk 2, pagina 44 tot 47).

Geen Pirates of the CARIBBEAN maar een ingetogen miniatuurversie van Game of thrones

Het verhaal begint rustig, de proloog buiten beschouwing gelaten, en de echte actie laat wat op zich wachten tot het einde van het eerste deel. Wie zit te wachten op Game of Thrones achtige horror battles zal elders moeten kijken. Toch doet de sfeer en de afwisseling tussen de oogpunten van karakters hier wel wat aan denken, al is het op kleinere schaal. Dat aanvankelijk belangrijke karakters het leven laten, dat er gestreden wordt in het boek en dat er bloed zal vloeien, dat kan wel alvast verklapt worden. Toch is alles een stuk minder gruwelijk beschreven en ligt de focus meer op de schoonheid van de wereld en zijn bewoners, waardoor het boek geschikt is voor een grotere groep lezers waaronder jongeren en liefhebbers van minder grove of gewelddadige literatuur.

Waardering

Een heerlijk boek dat je zo wegleest, vol mooie beschrijvingen die de wereld van papier tot leven brengen, verschillende protagonisten met ieder een eigen doel, en een voorspelling die de wereld voor altijd zal gaan veranderen – tenzij de Kraak zijn kans schoon ziet.  Dit alles is te vinden in het eerste deel van de Krakenvorst. Wanneer het boek ten einde komt zal je als lezer blij zijn te weten dat deel 2 al verkrijgbaar is. Dat smaakt dus naar meer.

Keruga Boek omslag Keruga
De Krakenvorst
Johan Klein Haneveld
Fantasy
Uitgeverij Macc
2016
370

Na tweeduizend jaar vrede brengt de priesteres in opleiding Alecia de nacht door bij de Spiegel der Dromen. Wat ze ziet jaagt haar angst aan: een enorme inktvis stort zich op de wereld. Tegelijkertijd reist Tarid, half mens en half Hirita, af naar het land Kartaalmon om daar zijn geboorterecht op te eisen; de troon waar zijn grootvader ooit van verstoten is. De moeilijkheden die hij tegenkomt zijn groter dan hij verwacht had. En dan is er nog de Krakenvorst, een mysterieuze tiran die het volk met harde hand in toom houdt. De belastingen worden alsmaar hoger en dwingen sommige mensen tot wanhopige maatregelen.