De Kracht van Vijf 5: Oblivion – Anthony Horowitz

0
28

Omslag De Kracht van Vijf 5: Oblivion

Oblivion gaat verder waar Necropolis gebleven is. De Vijf zijn samen door een van de poorten gegaan, maar omdat ze niet hadden afgesproken waar ze heen zouden gaan zijn, kwamen ze allemaal in andere uithoeken van de wereld terecht. En dat is niet het enige: ze lijken ook door de tijd te zijn gereisd. Het is opeens tien jaar later en de Ouden hebben de wereld in hun macht. Bijna alles is verwoest en de mensen die het overleefd hebben zijn óf gek, óf spannen samen met de Ouden.

De Vijf zullen elkaar eerst moeten vinden voordat ze iets aan deze situatie kunnen doen. Maar met Matt in Brazilië, Jamie in Engeland, Scarlett in Egypte en Pedro en Scott in Italië is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Bovendien houden de Ouden de poorten scherp in de gaten, en is er haast geboden omdat de Ouden zich op Antartica verzamelen om de Vijf te kunnen verslaan. Als het goede wil overwinnen, zullen de Vijf de Ouden op hun eigen territorium moeten bevechten. Maar of dat gaat lukken, met Scott erbij, dat is nog maar de vraag…

Oblivion is het vijfde en laatste boek van de De kracht van Vijf-reeks. Dat is ook te zien aan de omvang van het boek: het is twee keer zo dik als de voorgaande delen. De Vijf zien met eigen ogen wat de Ouden met de wereld doen als ze de overhand krijgen. Steden zijn geheel weggevaagd, de natuur is verdord en groot deel van de mensen is gedood door de strijders van het kwaad. Ze zullen alles op alles moeten zetten om de wereld terug te winnen en een kans te maken om deze hel te overleven. Helaas zijn ze niet allemaal even overtuigd. Scott heeft nog steeds last van zijn nukkige buien, sinds hij in Nightrise door de dienaren van de Ouden is gehersenspoeld. Pedro helpt hem, maar soms lijkt het hopeloos.

Oblivion is een spannend boek voor jongeren vanaf 14 jaar, die de rest van de boekenreeks ook gelezen hebben. Er staat in dit boek geen samenvatting van de eerdere delen, wat op zich geen gemis is. Er gebeurt te veel in de vier voorgaande boeken om het nog eens kort te kunnen opsommen, en het zou zonde zijn om ze niet te lezen. Daarnaast is het een goed boek voor zowel jongens als meisjes. Het boek begint spannend, met Jamie die door de poort Engeland in stapt en zich realiseert dat er iets verkeerd is gegaan. Hij komt in een klein, zelfvoorzienend dorpje terecht dat zich verborgen houdt voor de Ouden. Daar hoort hij dat Londen geheel is verwoest. De enige mensen die er nog wonen zijn mutanten, mensen die veranderd zijn door de nucleaire straling in het gebied. Hij probeert contact te krijgen met de anderen, maar dat is lastig zonder elektriciteit. Daarnaast heeft hij geen idee waar ze zijn en kan hij ze ook niet bereiken in de Droomwereld. Jamie maakt zich zorgen om zijn broer Scott, die moeilijk zonder hem kan. En eigenlijk kan hij zelf ook moeilijk zonder Scott.

De hoofdpersonen zullen alle vijf hun beste beentje moeten voorzetten om elkaar te vinden zonder in de handen van het kwaad te vallen. En hoe moeten ze ongezien op Antartica komen? Het einde laat je met een verbaasd en naar gevoel achter, maar het is een heel passend slot. Naar mijn idee is er geen geloofwaardiger einde te bedenken.

Oblivion  is een boek dat je vanaf het eerste hoofdstuk vastpakt en niet meer loslaat. Het is een ijzersterk boek en een prachtig slot van de reeks. Het einde is gruwelijk, maar op zijn eigen manier erg mooi. De echte fans hebben ‘m natuurlijk allang gelezen, dus die hoef ik niet meer te overtuigen. Maar zoek je nog een spannende boekenreeks? Lees dan De kracht van Vijf! Het is de moeite meer dan waard en je bent een hele leeservaring rijker.

De kracht van Vijf 5: Oblivion

Anthony Horowitz | Clavis | 2012
Originele titel: The Power of Five 5: Oblivion

Matt, Pedro, Scott, Jamie, Scarlett. De vijf poortwachters hebben elkaar eindelijk gevonden en zijn ontsnapt uit Hong Kong. Alleen samen kunnen ze de strijd aanbinden tegen het kwade. Een superhevige storm kondigt het begin van de ondergang aan. Nu is het aan de vijf Poortwachters om de wereld van de ondergang te reddden. Ze bevinden zich in Oblivion: een verlaten landschap waar de laatste menselijke overlevers het ultieme gevecht moeten leveren.