Silo – Hugh Howey

0
53

Omslag Silo

In een gigantische silo, honderden meters onder de grond, heeft een grote groep mensen een nieuw bestaan opgebouwd, omdat de aarde door giftige stoffen onbewoonbaar is geworden. Om te overleven zijn er ooit regels gemaakt, die nu zonder dat men nog weet waarom nog steeds streng worden nageleefd. Sheriff Holston, jarenlang een trouw aanhanger van deze regels, schendt onverwachts de allerbelangrijkste regel: hij wil naar buiten. Zijn beslissing en daarop onvermijdelijke ter dood veroordeling ontketent een reeks dramatische gebeurtenissen.

Zijn opvolgster, de intelligente maar onervaren Juliette Nicols, start een onderzoek naar de dood van Holston. Hierbij stuit ze op geheimen die alles wat ze dacht te weten over de silo op losse schroeven zetten. Deze geheimen kunnen niet alleen haar, maar alle bewoners van de silo in gevaar brengen. Ondertussen wordt de silo geconfronteerd met iets wat haar bewoners nooit zelfs maar hebben durven fluisteren: OPSTAND.

Dystopische fantasy
Silo is het eerste deel van een nieuwe dystopische fantasytrilogie. Het eerste boek werd in de Verenigde Staten aanvankelijk door de auteur zelf uitgebracht als een e-book in vijf delen. Het boek werd een gigantische hit en uitgevers werden al snel door de grote verkoopcijfers aangetrokken. Ondertussen zijn de filmrechten verkocht aan 20th Century Fox en wordt het verhaal in vele landen vertaald. Het boek bestaat uit vijf delen (de oorspronkelijke e-books) met een toepasselijke titel en een epiloog.

Spannend en onvoorspelbaar“Er speelden kinderen toen Holston naar boven liep om te sterven”. Met deze openingszin weet de schrijver direct spanning en nieuwsgierigheid op te roepen. Het hele boek blijf je op verschillende momenten en op verschillende manieren spanning voelen. Als lezer krijg je net genoeg informatie om het verhaal te volgen en direct de beklemmende sfeer in de silo te voelen. Tegelijkertijd blijf je benieuwd naar de verhaallijnen van diverse personages en naar de geheimen en geschiedenis van de silo. Beetje bij beetje krijg je meer informatie over de wereld binnen de silo en over zijn bewoners. Maar het verhaal blijft onvoorspelbaar. Tijdens het lezen had ik echt geen idee hoe het zou gaan aflopen.

Wonen in een silo
In het boek worden meerdere verhaallijnen gevolgd. Wanneer je de nieuwe sheriff en de wereld waarin ze leeft hebt leren kennen komt er meer vaart in het verhaal. De sfeer in de silo wordt grimmiger en harder. Het is niet altijd fijn of goed wat er nu gebeurd, maar het is altijd reëel en geloofwaardig. De bewoners van deze silo wonen altijd onder de grond, kunnen nooit naar buiten, het enige wat ze hebben is een glimp van de buitenwereld. De invloed die dat heeft op mensen en gebeurtenissen wordt heel indrukwekkend neergezet in het boek.

Stijl en personages
De hoofdpersoon Juliette weet alles van machines en nog maar weinig van de wet. Ze is intelligent en denkt niet in regels maar in oplossingen. Dit brengt haar in groot gevaar, maar zorgt er ook voor dat ze de problemen waar ze tegenaan loopt geloofwaardig aan kan pakken. Zowel Juliette als de andere personages zijn goed uitgewerkt. Het boek laat onder andere zien hoe mensen reageren als ze de keuze moeten maken tussen wat rechtvaardig is en wat er van ze verwacht wordt. Keuzes die niet zo zwart wit blijken te zijn als je eerst zou verwachten.

De personages gaan tijdens het lezen echt voor je leven. De schrijfstijl weet je het verhaal in te trekken, en roept spanning en emotie op. Tijdens het lezen ben je niet op je leesplek maar vertoef je in de silo. Door de gebruikte woorden, de opbouw en gedachtes van de bewoners kun je de beklemmende sfeer gewoon voelen. De schrijfstijl is vlot en prettig leesbaar. Toch is het geen boek dat je even tussendoor leest. Daarvoor gebeurt er teveel en is de sfeer te indringend.

Silo is een indrukwekkend boek met een goede opbouw en geloofwaardige personages. Het verhaal is van het begin tot het einde spannend en onvoorspelbaar. Het verhaal blijft boeien en roept veel vragen op, die niet allemaal beantwoord worden. Dit past goed bij de stijl van het boek. De beklemmende sfeer in de silo wordt heel goed en voelbaar neergezet.

[product_page sku=”9789021447735″]

Silo Boek omslag Silo
Hugh Howey