De Kracht van Vijf 4: Necropolis – Anthony Horowitz

0
41

Omslag De Kracht van Vijf 4: Necropolis

Necropolis gaat over Scarlett, een meisje van vijftien die tijdens een schoolreisje op mysterieuze wijze een tijd verdwijnt. Haar vader is werkzaam in Hongkong, en haalt haar na het incident naar hem toe. Helaas kunnen de Ouden, een groep kwade geesten die terug op de aarde willen komen om haar te vernietigen, haar onderscheppen en zij zetten haar gevangen. Matt en de andere drie poortwachters staan nu voor een groot probleem. Alleen met zijn vijven kunnen ze de Ouden aan, maar het ongezien Hongkong binnensluipen en daarna ontsnappen lijkt onmogelijk. Hoe gaan ze Scarlett bevrijden en haar overtuigen van haar kracht? En wat is haar kracht eigenlijk?

Necropolis is het vierde boek in de ‘De kracht van vijf’-reeks. Het verhaal bouwt dan ook verder op de vorige delen. Net zoals de andere boeken in deze reeks wordt er in het voorwoord een samenvatting gegeven van het verhaal tot dusver. Necropolis begint met de introductie van Scarlett, die nog niet weet dat ze een poortwachter is. Het verhaal wordt ook grotendeels vanuit haar gezichtspunt verteld. Haar verbazing en onbegrip over haar verdwijning en ontvoering door de Ouden geven het boek glans. Ze heeft geen flauw idee waar ze in terecht is gekomen en is zich nauwelijks bewust van de gevaren. Pas later in het verhaal begint ze in te zien dat er iets grondig mis is en zoekt ze een uitweg. Zoals bij de vorige boeken verandert het plot snel en vaak, dus je aandacht erbij houden is noodzakelijk. Toch is Necropolis gemakkelijker te lezen dan zijn voorgangers, omdat het verhaal nu een steeds duidelijkere vorm krijgt en men gewend raakt aan het vlugge tempo. Het is van het begin tot het eind spannend, en het eind maakt de lezer hongerig voor het vervolg.

Taalgebruik
Het taalgebruik is geschikt voor jongeren tussen de dertien en vijftien jaar. Er komen een paar enge dingen in voor, maar dit zou de doelgroep niet moeten afschrikken. Het verhaal speelt zich af in een wereld zoals de onze, met als enige verschil het bestaan van ‘de Ouden’ en ‘de Vijf’. Hongkong wordt omschreven als een wereldstad die ernstig vervuild is waardoor men zo min mogelijk buiten wil komen. Ik geloof dat dit weinig met de echte stad verschilt. Dit maakt het verhaal realistischer en een stuk makkelijker om te volgen, omdat de stad dan eenvoudiger voor de geest te halen is.

De personages zijn wederom goed uitgewerkt. Scarlett maakt in het begin een verwarde indruk omdat haar heel veel overkomt wat ze niet kan plaatsen. Naarmate het verhaal vordert komt ze meer over zichzelf en haar kracht te weten. De twijfel is dan nog wel aanwezig omdat ze niet weet wie ze kan vertrouwen. Haar personage ontwikkelt zich dus gedurende het verhaal.

Necropolis is een goed vervolg op Nightrise. Het is spannend en meeslepend tot op het einde. Voor sommigen kan het vlotte tempo het lastig maken het verhaal te volgen. Als dit en de soms enge gebeurtenissen de lezer niet afschrikken, is Necropolis zeker een aanrader.

[product_page sku=”9789044810868″]

De Kracht van Vijf 4: Necropolis Boek omslag De Kracht van Vijf 4: Necropolis
De Kracht van Vijf 4