De Gran Terre-saga 2: Een miljoen zeilen – Tais Teng

0
62

Omslag De Gran Terre-saga 2: Een miljoen zeilen

In de Gran Terre-saga pakt Tais Teng het – heel toepasselijk – groots aan. De volledige wereldkaart is zeker tien keer zo groot als onze eigen ‘Oudlanden’, en in de grote steden reiken de gebouwen kilometers de lucht in. Handelsreizen die eeuwen duren zijn dan ook geen uitzondering: wie als jongeman aanmonstert op een van de enorme koopvaardijschepen, ziet zijn kleinkinderen pas op zijn bestemming arriveren. Maar staat die gigantische wereld ook garant voor een groots verhaal?

Godenspel
Het tweede boek over de Gran Terre, Een miljoen zeilen, begint negen jaar na het moment waarop Schaduwschepen eindigde. Marek is intussen goed gesetteld in Huy Jorsaleem, de hoofdstad van Prester Johnsland. En dat geld ook voor zijn familie: zijn ouders hebben een mooie boerderij met loopvogels, net buiten de stad, en zijn zusje Mariet voelt zich een rasechte boerenmeid.

Hoewel het leven mooi lijkt, dreigt er toch gevaar aan de horizon. Prester Johnsland is in oorlog met het Kalifaat, dat een vloot van een miljoen zeilen op weg heeft gestuurd. Het duurt weliswaar al een paar eeuwen, maar op een dag zal die vloot arriveren en zijn ellende over Prester Johnsland uitstorten. Alleen komt Mariet er via een bloedspiegel achter dat haar ware liefde zich aan boord van een van die schepen bevindt. En dan beginnen ook nog de levende vlindervleugelzeilen van de Hanzeschepen te sterven, waardoor al hun handelsschepen werkeloos ronddobberen. De goden spelen een vuil spelletje…

Meeslepende avonturen en intrige
Het is even wennen als je in Een miljoen zeilen begint te lezen, want in plaats van Marek en Cirnja is nu Mareks zusje Mariet de belangrijkste hoofdpersoon. Gelukkig komen er ook een heleboel oude bekenden terug, waarbij je met een persoonsregister voorin weer even kunt opfrissen wie ook alweer wie was. Een ander nieuw element zijn de goden, die in dit boek een grotere rol spelen: ze amuseren zich met een akelig strategiespel, waarin de hoofdpersonen van het boek niet meer dan pionnen in hun intriges lijken te zijn.

In het meeslepende en fantasierijke Een miljoen zeilen komt de Gran Terre echt tot leven, vol aansprekende details.

Dit tweede deel speelt zich bijna alleen in de Gran Terre af, waardoor deze prachtig gedetailleerde wereld nog meer tot leven komt. Teng is een wereldbouwer bij uitstek, en zijn vondsten spreken enorm tot de verbeelding. Zo zijn er bijvoorbeeld de djinns, die als ze dodelijk gewond zijn in een slapend, levensgevaarlijk juweel veranderen. Of de drempelgeest van Mariets boerderij: een gruwelijke kleine jongen met messcherpe tanden en een bladstille stem, die eeuwen geleden onder de drempel werd begraven om het huis te beschermen.

Ook de hardcover uitgave is weer net zo rijk als het verhaal zelf. Het boek zit vol illustraties van Tengs hand, elke pagina heeft wederom een sierrandje en het verhaal wordt afgewisseld met informatieve teksten uit bijvoorbeeld Magie voor dummies. Dat verhaal zelf is nog steeds uitzonderlijk vlot geschreven en heeft veel vaart, maar omdat er minder sprongen tussen de werelden worden gemaakt is het (in tegenstelling tot het eerste deel) niet snel té vlot.

Een miljoen zeilen is het meeslepende, fantasierijke tweede deel in de Gran Terre-Saga van Tais Teng. De Gran Terre komt in dit boek echt tot leven, met allerlei aansprekende details. Het is aan het begin even wennen aan de nieuwe hoofdpersonen, maar mede dankzij het persoonsregister voorin zit je al snel weer helemaal in het verhaal. De goden spelen deze keer een grotere rol en zorgen voor volop intrige. Gelukkig is dit jaar ook het derde deel van de reeks eindelijk verschenen, waarin de trilogie wordt afgerond.

Gran Terre Saga 2: Een miljoen zeilen

Tais Teng | Boekerij | 2010

Negen jaar zijn verstreken sinds Marek in Prester Johnsland aankwam. Het zijn duistere tijden voor de Hanze: hun levende schepen zijn aan het sterven terwijl een invasievloot met een miljoen zeilen op hun kust afkoerst. Als de bloedspiegel Mareks zus vertelt dat haar ware geliefde een soldaat op het vlaggenschip is, maakt dat de zaak er niet eenvoudiger op. Het zijn niet meer dan de eerste zetten in het wrede godenspel dat heer Hermelijn en Julia Veroccio met Marek en zijn familie spelen. Een spel dat zich uitstrekt van de schemerige oorlogszalen van Vrouwe Fourmi tot de spiegelglazen bankpaleizen van Utrecht.