Saga Gaga 1: Sir Lancelot en de robotten – Bavo Dhooge

0
268

Omslag Saga Gaga 1: Sir Lancelot en de robotten

Sir Lancelot en de robotten is een verhaal over de jonge Robin, schildknaap van de beroemde ridder Lancelot. Dat klinkt geweldig,  maar eigenlijk valt het vies tegen. Lancelot is heel vriendelijk, maar sinds hij een oogje heeft op de mooie Guinevere is hij bij de Ridders van de Ronde Tafel in ongenade gevallen. Nu moet hij toernooien afstruinen om de kost te verdienen en dient Robin vooral als opstapje wanneer Lancelot op zijn paard moet klimmen. Tenminste, totdat zijn heer door een vreemde kerel in een zwart harnas van zijn paard wordt gestoten tijdens een toernooi. Lancelot blijft liggen met vreemde brandwonden op zijn lichaam, en de vreemde ridder rijdt zonder zijn prijs in ontvangst te nemen weer weg. Wat is hier aan de hand?

Robin besluit deze vreemde snuiter te achtervolgen naar zijn kasteel en ontdekt daar dat het geen mens is. Achter de helm zit geen gezicht, maar een vreemd, rood licht. Het is een harnas gevuld met rare zwarte draden! Hoe zoiets vrij kan rondlopen weet Robin niet, maar er is vast magie in het spel. Hij haast zich daarom halsoverkop naar de plaatselijke dorpsgek/magiër Merlijn. Hopelijk weet hij hoe Robin Lancelot kan genezen en hoe hij het wandelende harnas moet tegenhouden als het terugkomt.

In Sir Lancelot en de robotten komen veel bekende figuren voor. Sir Lancelot en de Ridders van de Ronde Tafel zijn beroemd, net als de oude en tikkeltje gekke tovenaar Merlijn. Maar ook Beowulf en Jeanne d’Arc zijn van de partij. Het is wat vreemd om al deze figuren in één verhaal verwerkt te zien. Het tempo ligt hoog, en de vele verschillende figuren en gebeurtenissen wisselen elkaar snel af. Dit kan voor verwarring zorgen.

Wees ook voorbereid op surrealistische en bizarre wendingen in het verhaal: het is echt een ‘Saga Gaga’! Het is de kunst je hoofd erbij te houden, anders ben je zo de kluts kwijt. Dat is wel een nadeel, omdat je het boek daardoor nauwkeurig moet lezen en je de tijd moet nemen om rustig te overdenken wat er precies gebeurt. Voor de Nederlandse lezer kan het Vlaamse taalgebruik  en de zinstructuur ook een hindernis zijn. Gelukkig wordt alles vanuit Robins gezichtspunt beschreven, wat het nog een beetje overzichtelijk houdt.

Wees voorbereid op surrealistische en bizarre wendingen in het verhaal: het is echt een ‘Saga gaga’!

Eigenlijk is elk personage wel bekend op zijn eigen manier, zo ook Robin. Robin is nog jong, maar hij is ervan overtuigd dat hij een groot ridder kan worden. Hoewel het leven als schildknaap van Lancelot niet ideaal is, leert hij veel van zijn heer en hij is hem erg trouw. Een lieve knaap dus, en als Lancelot door de vreemde ridder uit zijn zadel wordt gestoten weet Robin niet wat hij moet doen. Moet hij bij zijn meester blijven, of achter de schurk aangaan?

Als Robin de vreemde ridder achtervolgt en allerlei vreemde dingen ontdekt, geeft Lancelot hem opdracht uit te zoeken wat er speelt en ‘de wereld te redden’. De angstige Robin moet hierdoor opeens een echte dappere ridder moet worden. Het is maar de vraag of hem dat gaat lukken: is hij voorbestemd om een nobele ridder te worden, of heeft het lot andere plannen met hem? En kan hij dat alles wel helemaal alleen? Zonder Lancelot voelt hij zich helemaal niet zo sterk of dapper. Gelukkig is Robin moediger dan hij denkt en krijgt hij meer voor elkaar dan verwacht.

Sir Lancelot en de robotten is een vreemd en absurd boek, maar ook vermakelijk. Het is de kunst je hoofd erbij te houden omdat het tempo erg hoog ligt en de gebeurtenissen elkaar snel opvolgen. Robin is een sympathiek personage, wat het boek ook goed doet. Toch kan het verhaal erg verwarrend zijn, wat toch een minpunt is.

[product_page sku=”9789022330869″]

Saga Gaga 1: Sir Lancelot en de robotten Boek omslag Saga Gaga 1: Sir Lancelot en de robotten
Saga Gaga 1