The Blackcoat Rebellion 2: Gevangene – Aimée Carter

0
41

Omslag The Blackcoat Rebellion 2: Gevangene

Na de gebeurtenissen in Marionet wordt het voor Kitty steeds moeilijker om haar eigen identiteit van die van Lila Hart te scheiden. Ze mag dan wel het gezicht dragen van één van de leden van de prestigieuze familie, maar eigenlijk is ze toch nog dat weesmeisje uit de achterbuurt. Na de spetterende finale van het vorige deel, is de opstand echter nog lang niet in zicht. Het is aan Kitty om als Lila het gezicht van de Blackcoats te zijn. Kitty heeft het idee dat zij er alleen is om mooi te staan wezen en verder niet serieus wordt genomen. Ze neemt het heft in eigen hand, maar helaas pakt dat niet zo goed uit als ze had gehoopt.

Van het ene op het andere moment moet ze het weelderige paleis inruilen voor Elders: de raadselachtige plek waar nog nooit iemand uit is teruggekeerd. Hier staat ze onder streng toezicht van de Mercers, die uiterst loyaal zijn aan de familie Hart. Al vanaf het begin heeft Kitty daar een vreselijk bestaan. Dit wordt bovendien verergerd doordat iedereen denkt dat zij de echt Lila Hart is, en haar dus mede verantwoordelijk houden voor hun zware leven. Zal het Kitty nog lukken om de rebellen bij te staan of is ze verdoemd tot een leven in gevangenschap?

Het is vreselijk moeilijk om het boek aan de kant te leggen omdat je de ene cliffhanger na de andere tegenkomt en dus steeds wil weten hoe het verhaal verdergaat.

Een waardig vervolg
Marionet vond ik een sterk boek met een ongelooflijk spannend plot. Ik hoopte al dat Gevangene een beetje in de voetsporen van zijn voorganger kon treden, maar al snel bleek dat ik niets te vrezen had. De politieke intrige is niet van de lucht en ook de spanning is continu te snijden. Carter laat zien dat Marionet geen toevalstreffer was, maar dat ze verhalen kan schrijven als één van de besten.

We krijgen ook te maken met een grote hoeveelheid nieuwe personages die elk iets speciaals aan het verhaal toevoegen. Ze hebben elk heel duidelijk een eigen persoonlijkheid en ook hun eigen beweegredenen, wat het verhaal des te overtuigender maakt. Kitty kampt ondertussen met een soort identiteitscrisis, want ze heeft niet alleen het uiterlijk van Lila, maar moet zich ook steeds als haar gedragen. Het wordt steeds moeilijker om te bepalen waar Lila ophoudt en waar Kitty begint. Veel tijd heeft Kitty alleen niet om zich daar druk om te maken, want het ontketenen van een revolutie is niet iets wat je zomaar even doet.

De ene plotwending na de ander
In het vorige deel werden we al alle kanten op geslingerd omdat het absoluut niet te voorspellen was welke kant Carter het verhaal op zou laten gaan, en daar slaagt ze weer in met het plot van Gevangene. Net als je denkt dat er iets staat te gebeuren, komt er weer een heel onverwachte draai in het verhaal. Je komt steeds weer voor verrassingen te staan en dat is precies wat dit boek ook weer zo intrigerend maakt. Het maakt het boek ook een stuk realistischer, want Kitty is zelf ook maar een pion in het grotere geheel, en dus ook afhankelijk van de acties van de mensen om haar heen. Ze zal dus steeds haar plannen bij moeten stellen. Doordat we met zoveel onverwachte wendingen te maken krijgen, zal het eind van het boek er echt uit moeten springen om een echte impact te maken. Bij Marionet was dit geen probleem voor Carter, maar in Gevangene blijft het allemaal een beetje op hetzelfde niveau steken. Dat neemt gelukkig niet weg dat we hier nog steeds met een heel goed boek te maken hebben!

[product_page sku=”9789402709605″]

The Blackcoat Rebellion 2: Gevangene Boek omslag The Blackcoat Rebellion 2: Gevangene
The Blackcoat Rebellion 2