The Blackcoat Rebellion 1: Marionet – Aimée Carter

0
69

Omslag The Blackcoat Rebellion 1: Marionet

Nu Kitty Doe zeventien jaar is, is het tijd om de Test af te leggen. Hoewel het hier om een doorsnee intelligentietest gaat, zijn de gevolgen alles behalve onschuldig. Op basis van haar score zal Kitty een cijfer krijgen: I, II, III, IV, V, V of VI. Mensen die een I of een II scoren worden gezien als het uitschot van de maatschappij. Zij worden neergeschoten of gedeporteerd naar Elders: een mysterieuze plek waar nog nooit iemand vandaan is gekomen. Als Kitty een VI zou kunnen halen, zou ze verzekerd zijn van een glansrijke carrière. Kitty kan alleen niet lezen. Doordat de vragen moeten worden voorgelezen, verliest Kitty zoveel tijd dat ze de test niet kan afmaken. Ze haalt daarom maar een III. Kitty’s wereld stort in. Ze is dan weliswaar goed genoeg om niet vermoord of gedeporteerd te worden, maar ze zal uiteindelijk altijd moeten strijden om wat brood op de plank te krijgen.

Kitty heeft haar lot net geaccepteerd als ze hoog bezoek krijgt. Het is niemand minder dan een lid van de prestigieuze familie Hart: de enige mensen die een VII in hun nek getatoeëerd hebben en daarmee aan het hoofd van de samenleving staan. Deze man doet Kitty een verleidelijk aanbod. Hij kan Kitty namelijk ook een VII maken. Het enige wat ze ervoor moet doen is haar eigen identiteit opgeven en de plek innemen van de jonge Lila Hart, die is gestorven als gevolg van een mysterieus skiongeluk. In een fractie van een seconde moet Kitty een beslissing maken over wat zij met haar leven wil: in armoede samenleven met haar vriend Benjy of kiest ze voor een positie waarin ze de wereld kan veranderen.

Net als je denkt dat je het genre van de dystopische YA boeken wel kent, breekt Carter door het stereotype heen. Met haar slimme schrijfstijl weet ze haar lezers eindeloos te boeien en te intrigeren.

De rollen zijn omgedraaid
Hoewel we een beetje gewend zijn geraakt aan dystopische verhalen waarin de hoofdpersoon de maatschappij probeert te veranderen vanuit zijn of haar lage positie, krijgt Kitty de kans om de maatschappij te veranderen vanaf de top. Die grijpt ze dan ook met beide handen en zo belandt ze in een unieke positie en de andere leden van de Hart familie hebben dat dondersgoed in de gaten. Kitty wordt gedwongen om als Lila in het openbaar te verschijnen en op zo’n moment moet ze zich aan strenge regels houden. Er wordt alles aan gedaan om de bevolking te laten geloven dat Lila nog steeds leeft. Langzamerhand komt Kitty erachter dat Lila helemaal niet zo’n perfect leventje leidde. Sterker nog: Lila was juist tegen het politieke bewind van haar familie! Zouden de mysterieuze omstandigheden van Lila’s dood meer te maken hebben met haar dubbelleven? Kitty komt voor een nieuw dilemma te staan. Ze moet kiezen of zij met gevaar voor eigen leven in Lila’s voetsporen treedt, of dat ze de bevolking laat geloven dat Lila volledig achter haar familie staat.

Dit heeft tot gevolg dat je als lezer vooral met politieke spanningen te maken krijgt. De grote bombastische vechtscènes zoals we die bijvoorbeeld kennen uit De Hongerspelen en Divergent zijn ver te zoeken in Marionet, maar dat maakt het verhaal er zeker niet minder spannend op. Aimee Carter weet op die manier te vernieuwen en ook zeker te intrigeren.

Plottwist na plottwist
Het kan je nog wel eens gaan duizelen naarmate je dichter bij het einde van het verhaal komt, want Aimee Carter slingert je gedachten en emoties alle kanten op. Als je denkt dat er iets gaat gebeuren, blijkt het toch anders uit te pakken. Dat doet ze keer op keer zonder dat het vervelend of verwarrend wordt. Het wordt voor schrijvers steeds moeilijker om hun lezers nog te verrassen, maar Carter slaagt hier moeiteloos in. Op bepaalde momenten is de spanning niet meer te houden, terwijl het boek ook genoeg rustpunten kent.

Blackcoat Rebellion: een serie om naar uit te kijken
Marionet zal voor veel liefhebbers van fantasy waarschijnlijk een dun boek zijn, maar dat betekent niet dat het verhaal weinig om het lijf heeft. Het is duidelijk dat dit deel vooral geschreven is met het doel om de lezer aan de wereld en de personages te introduceren. Soms doet het zelfs een beetje denken aan een proloog, hoewel dat het verhaal niet minder leuk maakt. Ik verwacht dat Carter in het volgende deel nog wat losse eindjes aan elkaar zal knopen, want Marionet smaakt naar meer. Uit alles blijkt dat we nog genoeg kunnen verwachten van Kitty.

Net als je denkt dat je het genre van de dystopische YA boeken wel kent, breekt Carter door het stereotype heen. Met haar slimme schrijfstijl weet ze haar lezers eindeloos te boeien en te intrigeren. Haar schrijfstijl is vlot en haar specialisatie is om een achtbaan van plotwendingen te creëren. Ze weet ze op zo’n manier te presenteren dat het duidelijk is wat er gebeurt, maar slaagt er nog steeds in om je op het puntje van je stoel te laten zitten. Het eerste deel heeft soms wat weg van een introductie tot een groter geheel, maar dat zorgt er uiteindelijk alleen maar voor dat het wachten op het vervolg erg lang duurt, want met zo’n einde wil je alleen maar meer!

[product_page sku=”9789402701609″]

The Blackcoat Rebellion 1: Marionet Boek omslag The Blackcoat Rebellion 1: Marionet
The Blackcoat Rebellion 1