Nachtjagers 2: Met een been in het graf – Jeaniene Frost

0
38

Omslag Nachtjagers 2: Met een been in het graf

Half-vampier Cat Crawfield werkt bij een geheime tak van Homeland Security, waar ze samen met haar team jaagt op moordlustige vampiers. Cat is goed in haar werk en ze wordt dan ook gevreesd in de wereld van de ondoden, waar ze vanwege haar bloedrode haren de bijnaam De Rode Dood heeft gekregen. Slechts één vampier, haar machtige en sexy ex Bones kent haar ware identiteit. Alleen heeft ze hem, nadat ze hem vier jaar geleden heeft verlaten, niet meer gezien. Als Cat zelf het doelwit van vampiers wordt is Bones de enige die haar kan helpen. Al snel blijkt dat de aantrekkingskracht tussen Cat en Bones groter is dan ooit, ondanks dat hun relatie gedoemd is om te mislukken. Als Cat een schokkende ontdekking doet gaat ze twijfelen of een relatie met Bones misschien toch mogelijk is. Maar wat wil ze riskeren om daar achter te komen?

Wanneer het leven van Cat steeds meer in gevaar komt verzint ze een levensgevaarlijk plan om de vampiers die haar willen vermoorden tegen te houden. Een plan dat niet alleen haar, maar ook haar team het leven kan kosten!

Vier jaar later
Dit deel speelt zich vier jaar na Halverwege het graf af. Al snel wordt duidelijk dat Cat nog steeds voor Don werkt en een team opgeleid heeft dat samen met haar op vampiers jaagt. Ondanks dat ze deels gedwongen is om dit werk te doen, is te merken dat ze graag mensen tegen vampiers beschermt. Haar team is dan ook zeker geen traditionele strijdeenheid, maar een allegaartje van dodelijke mannen. Met aan het hoofd haar baas Don met duistere geheimen. Dit team heeft een belangrijke plaats in het boek en het is leuk om de interactie tussen de leden  te lezen. Ze komen voor moeilijke keuzes te staan en gaan paden op die ze zelf nooit hadden kunnen verwachten. Ondanks dat Cat succesvol is in haar werk en een redelijk privé-leven heeft, kan ze Bones niet vergeten. Zelfs voor hij daadwerkelijk weer in het verhaal mee doet is hij er op die manier al bij.

Cat/Bones
De relatie tussen Cat en Bones is een van de belangrijkste onderdelen van de Nachtjagers-serie. Ondertussen zijn er in deze serie al 13 boeken verschenen, waarvan 7 over Bones en Cat. Deze personages zijn enorm populair en hebben onder andere een eigen fanclub en Facebookpagina. Vooral Bones heeft veel fans, het is dan ook een aansprekend personage. Niet alleen is hij sexy en knap, hij heeft ook gevoel voor humor en is trouw aan Cat. Om het niet te lief te maken is hij tegelijkertijd gevaarlijk hard en meedogenloos als hij dat nodig vindt. Precies de Bones zoals je die kent uit deel één.

Cat is veel meer meer veranderd. Ze is harder en wat grover geworden en heeft jammer genoeg wat minder gevoel voor humor. In dit deel is ze zelfstandiger geworden en neemt haar eigen beslissingen. Wanneer ze Bones weer ontmoet lijkt het er even op dat ze weer verandert in een verliefde stuntel maar dan laat ze zien dat ze nu op gelijke voet staat met Bones. Gezien het feit hoe ze veranderd is in de afgelopen 4 jaar is dat een goede ontwikkeling.

Tussen deze twee is weer sprake van humor in hun conversaties en omgang met de moeder van Cat. Maar helaas wel minder dan in het eerste deel. Er wordt nu meer nadruk gelegd op hun seksuele relatie. Meer en explicieter dan voor het verhaal nodig is. En ook meer als wat ik persoonlijk prettig vindt om te lezen.

Vampiers
Naast de relatie tussen Cat en Bones gaat het verhaal over de bedreigingen die Cat krijgt uit de wereld van de vampiers en haar strijd om in leven te blijven. In dit deel leer je als lezer nog meer over de regels en hiërarchie in de wereld van vampiers. Er komen ook meer vampiers in voor en naar mijn idee is het verhaal bloederiger dan het eerste deel. In de gevechten is er sprake van meer gescheurd vlees en afgehakte hoofden. De nadruk ligt in dit boek ook wat meer op de gevechten en de erotiek. En hoewel het verhaal weer in een meeslepende stijl geschreven is, wist het me hierdoor toch minder te boeien. Ook vond ik het verhaal minder sterk. Er zitten een aantal toevalligheden in die wel heel goed uitkomen waardoor het toch minder geloofwaardig over komt. Dit deel heeft me niet helemaal kunnen overtuigen dat het wel de moeite is om de hele serie te lezen.

Ondanks de aansprekende personages en de vlotte schrijfstijl blijft dit deel toch achter bij Halverwege het graf. De mix tussen liefdesverhaal, humor, spanning en actie is niet helemaal geslaagd.

[product_page sku=”9789401601627″]

Nachtjagers 2: Met een been in het graf Boek omslag Nachtjagers 2: Met een been in het graf