Ishtar Roodrug en het lot van de wereld – Peter van Rillaer

0
7

Omslag Ishtar Roodrug en het lot van de wereld

Ishtar Roodrug is een mactans, een elitestrijdster van de Amazones. Met haar sikkels is ze onverslaanbaar en ze slaagt er daarom altijd in om de opdrachten die Ma, de leidster van de Amazones, haar geeft naar tevredenheid uit te voeren. Nu heeft Ishtar een opdracht die haar echter niet makkelijk valt: ze moet infiltreren in het huishouden van de rijke Perseus en hem bespioneren tot ze de opdracht krijgt hem te doden. De man heeft namelijk iets te maken met het verdwijnen van de magie in de wereld.
Perseus blijkt echter niet wat Ishtar verwacht: in zijn kelders heeft hij een geheime ruimte, waarin hij door middel van geavanceerde technologie weet te communiceren met mensen op een grote afstand. Hij behoort tot het verloren gewaande volk van de Atlantanen! Wanneer Ishtar Perseus met haar ontdekking confronteert, wordt ze meegezogen in een maalstroom van gebeurtenissen, met zulke verwoestende consequenties dat het nog maar de vraag is of ze ooit nog kan terugkeren naar de Amazones…

Ishtar Roodrug en het lot van de wereld is een echte epische fantasyroman, waarin Ishtar met een queeste wordt opgezadeld die veel groter blijkt dan ze aanvankelijk vermoedt. Gelukkig treedt ze de vreemde ontwikkelingen niet in haar eentje tegemoet: ze ontmoet een scala aan mensen op haar reizen, die haar helpen of juist moeilijkheden bezorgen. Aan de ene kant is er Perseus, de knappe Atlantaan, bijgestaan door zijn lijfwacht Etanin, die niet is wie hij lijkt. Aan de andere kant is er de magiër Marcantor, die de Atlantanen haat en gelooft dat alleen magie op de wereld hoort te zijn. Het is aan Ishtar om beide kampen uit elkaar te houden zodat hun missie kan slagen. Daarin wordt ze bijgestaan door Hutné, de waard die vroeger een elite-soldaat is geweest, Gilgamesh, de kleine man en ex-stadhouder van Babylon, en Horus, de genezer, die een geheim verbergt wat noch de Atlantanen, noch de magiërs kunnen vermoeden.

Mythische warboel
Iedereen die een beetje kennis heeft van de wereldmythologie, zal enkele namen uit het stukje hierboven al herkend hebben. Het hele boek zit vol met namen van mythische goden en helden. Helaas zijn ze niet allemaal even consequent gebruikt, hoewel er zeker een lijn in te ontdekken valt. De Atlantanen hebben Griekse namen zoals Perseus, Atlas, Heracles en Zeus, terwijl de namen van hun tegenstrevers, de magiërs, niet zo eenvoudig te herleiden zijn. Mercantor is geen bekende naam in de mythologie en Belarian is een omstreden naam die te maken heeft met het satanisme, hoewel ik dat op geen enkele wijze kan linken aan het personage in het boek. Horus en zijn moeder Isis zijn gebaseerd op Egyptische mythologie en Gilgamesh en zijn vriend Enkidu zijn bekende namen uit Babylonische mythen, evenals de naam Ishtar en die van de vrouwelijke draak Tiamat (die ook daadwerkelijk op het personage lijkt te slaan).
Om de mengelmoes compleet te maken, bezitten de Atlantanen de stad Rama en worden hun luchtschepen vimana’s genoemd – referenties naar Indische mythologie. Het is moeilijk om het allemaal aan elkaar te verbinden en het resulteert erin, zeker voor de wat meer in deze richting bekende lezer, dat er in het begin van het boek flink gebladerd wordt wie ook alweer wie is, aangezien er niet op de standaard mythologische kennis afgegaan kan worden.

En dat zijn alleen nog de personages. Ook de locaties zijn uit de mythologie gegrepen. Sodom en Gomorra, Uruk, Atlantis, Avalon… Het is er allemaal. Een ruwe geografie is wel op te maken uit het verhaal, zeker als je een beetje achtergrondkennis hebt. Het speelt zich allemaal af in het Midden-Oosten, vele duizenden jaren geleden. Tenminste, dat vermoed ik… Want ook daarin wordt de lezer, ondanks de vele hints, toch een beetje aan zijn lot overgelaten. Hier en daar worden begrippen als ‘kunststof’ genoemd en de Atlanten beschikken over geavanceerde computerkennis. De auteur noemt het ‘een vette knipoog naar onze eigen geschiedenis’ en dat is wel duidelijk. De knipoog is er zeker.

Het is niet de bedoeling te zeggen dat het verhaal slecht geconstrueerd is. Maar iemand met mythologische kennis kan die niet zomaar aan de kant schuiven en dat is eigenlijk wel nodig als je Ishtar Roodrug en het lot van de wereld goed wil lezen. In het begin zijn de verbanden nog leuk, maar het wordt later een steeds grotere warboel die afleidt van waar het verhaal daadwerkelijk omgaat: Ishtars queeste.

Sprankelende personages
Het is jammer dat de vele namen en plaatsen verwarring in de hand werken, want het verhaal mag er heus wel zijn. Van Rillaer is erin geslaagd een spannende tocht neer te zetten, vol actie en avonturen. Je blijft als lezer uitkijken naar de volgende etappe in de reis en de verschillende tegenslagen die het gezelschap daarbij te verwerken krijgt (bloed, wonden en zelfs de dood van personages worden niet geschuwd). Ishtar en haar kameraden komen over als echte mensen: onzeker en soms ongeduldig, proberend overeenkomsten te vinden tussen hun zo verschillende levens. Uiteindelijk bloeit er een mooie vriendschap op, die echt van de pagina’s afstraalt. De warme persoonlijkheden van de personages trekken je als lezer echt het boek in.

Het enige minpuntje hierin zijn de ontwikkelingen van de personages. Ishtar is een stoere tante, laat zich niet op de kop zitten en vecht haar problemen liever uit dan dat ze erover onderhandelt. Dat verandert in de loop van het verhaal, maar waarom wordt ze dan toch aan het begin van het boek halsoverkop verliefd op Perseus? Dat voelt niet helemaal in overeenstemming met haar karakter, en dat is niet de enige keer dat zoiets gebeurt. Ook de andere personages vertonen dergelijke ‘foutjes’ , reacties die je niet zou verwachten of die niet logisch zijn gezien de omstandigheden. Zo heeft de magiër Mercantor er na een periode van opwarming qua gevoel naar Ishtar en Perseus weer ineens helemaal genoeg van. Het is allemaal net niet consequent genoeg.

Wat wel heel leuk gedaan is en de personages echt doet leven, zijn de korte ‘dagboekfragmenten’ aan het begin van ieder hoofdstuk. Die geven een rustpunt in het verder volle verhaal en laten net dat beetje meer zien van de personages, waardoor je hun acties beter kunt begrijpen.

Ishtar Roodrug en het lot van de wereld is een meeslepend actiedebuut van Peter van Rillaer. Dat het een debuut is, is op meerdere plaatsen te merken, maar het verhaal is aansprekend en ook voor mensen zonder kennis van de wereldmythologie erg aantrekkelijk. Je leest het boek zonder twijfel uit met een glimlach op je gezicht.

Ishtar Roodrug en het lot van de wereld

Peter van Rillaer | Celtica Publishing | 2012

Ishtar Roodrug is krijger en huurmoordenaar, een mactans, loyaal tot in de dood aan haar stam en haar leider Ma. Die vertelt haar dat de magie aan het verdwijnen is. In het verleden moet er iets gebeurd zijn wat dit in gang heeft gezet. Ma sommeert haar naar Sodom te gaan. Daar moet ze infiltreren in de harem van de invloedrijke Perseus om informatie te verzamelen en hem te doden als de tijd daar rijp voor is.

In het huis van Perseus krijgt Ishtar te maken met de onhebbelijke magiër Mercantor en met Etanin, Perseus’ stugge lijfwacht. Een reeks visioenen laat haar geloven dat het leven van Perseus cruciaal is voor het lot van de wereld. Dat zorgt ervoor dat ze alles op alles zet om zijn veiligheid te garanderen.

Wat volgt is een hachelijke reis naar Atlantis, via Uruk en Lemurië, in het gezelschap van de vechtende waard Hutné, de heler Horus en de kleine man Gilgamesh, voormalig stadhouder en kok.