De dochter van de zondeneter 2: De Slapende Prins – Melinda Salisbury

0
169

Errin is een apotheker. Zij weet hoe ze allerlei soorten legale en illegale drankjes moet maken en hier verdient ze haar geld mee. Haar broer Lief is er immers niet meer om het gezin te ondersteunen na het overlijden van haar vader. Lief werkt namelijk op het koninklijk paleis van het naburige koninkrijk, maar dat paleis wordt al snel een bloedbad na de komst van de Slapende Prins… Langzaam maar zeker beweegt hij zich richting de woonplaats van Errin en haar dorp wordt al snel geëvacueerd.

Wat niemand weet, is dat Errins moeder vreselijk ziek is. Ze is gebeten door een weerwolf en zit om die reden opgesloten in haar slaapkamer terwijl Errin voor haar probeert te zorgen. Haar enige vriend is Silas, een mysterieuze jongen wiens gezicht ze nog nooit heeft gezien omdat hij de kap van zijn mantel altijd ver naar voren draagt. Plotseling verdwijnt Silas en Errin weet niet meer wat ze moet nu de druk steeds hoger wordt om te verhuizen. Al snel blijkt dat ze, als ze haar moeder wil redden, een grote en lange reis zal moeten maken. Dat zal alleen niet makkelijk gaan met de soldaten van de Slapende Prins die op de loer liggen en de tegenstanders uit haar eigen dorp. Wat Errin echter nooit had verwacht, is dat haar missie grote invloed zal hebben op de toekomst van niet één, maar twee koninkrijken…

Nieuw verhaal
Ja, je hebt het goed gezien: De Slapende Prins is inderdaad het tweede deel van een serie. Als je het eerste deel, De vergiftigde gave, hebt gelezen, vind je de bovenstaande omschrijving van het plot misschien een beetje gek. In het eerste deel hebben we nog nooit gehoord van een Errin, en was die Slapende Prins niet een soort sprookjesfiguur? Op antwoorden kan je lang wachten, want Salisbury heeft niet bepaald haast om je te vertellen wat er nou precies aan de hand is. Je kent alleen Lief, maar die bevindt zich helemaal niet in de buurt van Errin. Het duurde érg lang voor ik een beetje snapte wat er na het eerste deel gebeurd was met de bekende personages. Daarnaast is het verhaal in dit tweede deel ook weer erg langzaam. Salisbury vindt het belangrijk dat haar lezers precies weten wat Errin denkt of hoe Silas zijn vingers beweegt, waardoor het tempo ontzettend laag ligt.

Het verhaal staat zo los van het eerste deel dat je je lange tijd afvraagt wat je nou aan het lezen bent.

Wat mij betreft word je in dit tweede deel dus niet zomaar in het diepe gegooid, maar eerder in een ravijn. Er zijn geen hulpmiddelen die je helpen te begrijpen wat er nou allemaal gaande is. Nieuwe personages, nieuwe omgeving, vrijwel geen aanknopingspunten met het eerste deel… Zoals je misschien al had verwacht, heb je wat doorzettingsvermogen nodig om dit boek uit te lezen.

Errin en Silas
Dit zijn de twee belangrijkste personages in dit tweede deel. Zo belangrijk dat we overladen worden met details die niks toe lijken te voegen aan het plot. Ze hebben ook een nogal verwarrende relatie. Ze zijn goede vrienden, maar kennen elkaar nauwelijks. Verder is Errin verliefd op Silas terwijl ze alleen zijn kin en vingers kan zien. De rest gaat schuil onder zijn mantel. Silas wijst haar keer op keer af, maar Errin geeft niet op. Hun relatie komt ongeloofwaardig over, dus is het ook lastig te begrijpen wat ze allemaal tegen elkaar zeggen of voor elkaar doen.

Wereld
Waar Salisbury dan wél weer goed in is, en wat ze ook zeker laat zien, is het creëren en beschrijven van werelden. De wereld van Errin en Lief is erg interessant en vrij realistisch neergezet. Ook hier zou Salisbury iets meer toelichting mogen geven over bijvoorbeeld de mythes en legenden van een koninkrijk, of van de cultuur, maar toch blijft dit boeien. Doordat dit tweede deel zich in een ander koninkrijk afspeelt, leren we meer over de relatie tussen de twee koninkrijken en bovendien ook over de politieke verstandhoudingen.

Net als deel één is De Slapende Prins weer een lust voor het oog en de boekenkast. Dat geldt in ieder geval voor de buitenkant. Over de binnenkant ben ik minder te spreken. Het verhaal staat zo los van het eerste deel dat je je lange tijd afvraagt wat je nou aan het lezen bent. Salisbury geeft vrijwel geen toelichting bij belangrijke zaken, dus dat helpt ook niet. De twee belangrijkste personages hebben een vrij raadselachtige en onrealistische band, maar daar staat dan weer tegenover dat de wereld mooi uitgewerkt is en dat we veel leren over de band tussen de twee koninkrijken. Het laatste deel van deze serie, De laatste slag, verschijnt in mei.

De dochter van de zondeneter 2: De Slapende Prins Boek omslag De dochter van de zondeneter 2: De Slapende Prins
De dochter van de zondeneter 2
Melinda Salisbury