De Laatste Slag geeft een verwarrend einde van de trilogie van Melinda Salisbury

0
147

Na de spannende gebeurtenissen in De vergiftigde gave en De slapende prins wordt het verhaal van Twylla en Errin afgesloten in dit slotdeel van de trilogie. Aurek, de mythische slapende prins, is ontwaakt en is eropuit om heel het rijk aan zijn macht te onderwerpen. Niet alleen heeft hij beschikking over de gegijzelde alchemisten en sterke golems, maar hij houdt ook Errin gevangen. Lief heeft zich aan de zijde van de slapende prins geschaard, maar met welke redenen? Twylla voegt zich samen met een aantal overlevende bondgenoten en het is aan haar om Aurek te verslaan.

Errin wordt behandeld als een marionet en wordt gedwongen om al Aureks bevelen op te volgen. Ze kan niks anders dan hulpeloos toekijken hoe hij en haar broer alles op alles zetten om Twylla te pakken te krijgen en de rebellen de kop in te drukken. In het kasteel zit kroonprins Merek ondergedoken en doet hij zich voor als bediende. Hij is Errins enige bondgenoot. Twylla weet alleen niet dat Merek nog leeft. Ze doet haar best om zoveel mogelijk volgelingen te werven die haar, wanneer de strijd gewonnen is, als hun nieuwe koningin zullen gaan zien.

Chaotisch slotstuk

Er is een hoop gebeurd in de twee voorafgaande delen. In mijn recensie van De slapende prins zei ik dat ik het jammer vond dat Salisbury geen enkele uitleg of herhaling gaf en meteen in het verhaal dook. Dat is niet veranderd in De laatste slag. Ze verwacht van je dat je alles nog precies weet en  aangezien het verhaal vaak erg chaotisch is geschreven, is dat best lastig. Er is ook weinig online te vinden om je geheugen op te frissen (ik kon een samenvatting vinden voor deel één, maar helaas niets voor het tweede deel), dus je kan de boeken het beste direct na elkaar lezen. Wat wél duidelijk is, is dat het erop of eronder is voor Twylla. Ze heeft de gigantische taak om Aurek te verslaan, maar moet in de tussentijd ook uitgroeien tot een ware leider.

Het is duidelijk wat Salisbury in gedachten had voor het einde van het verhaal, maar de weg ernaartoe is niet altijd even mooi en logisch. Zo moet Twylla flink haar best doen om als leider gezien te worden, en dat is lang niet makkelijk. De oplossing voor dit probleem was dan ook een beetje gek. Ze doet iets wat totaal niet indrukwekkend is (ik zal niet verklappen wat), en iedereen volgt haar plotsklaps zonder enige twijfel. Ze vindt zichzelf daarna heel belangrijk en maakt vaak vreemde beslissingen die op vreemde wijze allemaal goed uitpakken.

Het verhaal is vaak goed te volgen (zodra je geheugen je een beetje weet te helpen, tenminste, gezien het ontbreken van herhaling en uitleg), behalve tijdens de actiescènes. Zelden heb ik zo vaak zinnen opnieuw moeten lezen om uit te vogelen wat er aan de hand was. Als Twylla met iemand aan het vechten is, en bovendien aan de verliezende hand is, en haar tegenstander valt plotseling dood op de grond, dan wordt er bijvoorbeeld nauwelijks uitgelegd hoe dat kan. Daarnaast gebeurt het ook vaak dat we gesprekken tussen personages lezen, maar dat je het gevoel krijgt dat je informatie mist. Die informatie krijg je vaak ook helemaal niet. Salisbury zou er goed aan doen om bepaalde zaken wat explicieter te benoemen.

De laatste slag is een chaotisch einde voor een chaotische serie. De boeken zijn prachtig voor in je boekenkast, maar minder prachtig leesvoer. De verhaallijn is best spannend, maar de uitvoering laat nogal wat te wensen over. Salisbury schiet de lezer nergens te hulp en verwacht dat we ons elk detail uit de vorige boeken nog precies kunnen herinneren. Actiescènes zijn moeilijk te volgen en Twylla’s ontwikkeling als grote leider komt vaak suf en onlogisch over. Het einde is rommelig, net als elke andere vechtscène, en dat is erg jammer. Ik denk dat de serie best leuk kan zijn op twee voorwaarden: lees de boeken vrij snel achter elkaar en zet je verstand op nul. Het plot is namelijk prima zolang je er niet te veel over nadenkt.

De laatste slag Boek omslag De laatste slag
De dochter van de zondeneter 3
Melinda Salisbury