Darkest powers 3: Afrekening – Kelley Armstrong

0
13

Omslag Darkest powers 3: Afrekening

Afrekening is het derde en laatste deel in de Darkest Powers-serie van Kelley Armstrong. In de vorige delen ontdekte Chloe dat ze van de ene op de andere dag geesten kon zien, wat resulteerde in een paniekaanval op school. Ze werd opgenomen in Lyle House, een opvanghuis voor tieners met ‘gedragsproblemen’. Langzaam maar zeker kwam Chloe er echter achter dat er iets vreemds aan de hand was in het huis: alle inwoners bleken speciale gaven te hebben en zijn wetenschappelijke experimenten van de sinistere Edison-groep. Samen met haar nieuwe vrienden – de charmante tovenaar Simon, weerwolf Derek, hekserige Tori en Rae die ‘iets met vuur heeft’ – besloot Chloe te vluchten, maar de Edison-groep laat ze niet zomaar gaan…

In Afrekening zijn Chloe en haar vrienden nog steeds op de vlucht. Ze besluiten te schuilen bij een oude vriend van Simons en Dereks vader en ontdekken gaandeweg steeds meer over zichzelf en over hun krachten. Maar het gevaar is nog niet geweken. De Edison-groep zit hen op de hielen en tegelijkertijd krijgt Chloe te maken met een paar wel heel kwaadaardige geesten. Gelukkig krijgen ze nu steun van een groepje volwassenen, dat lang geleden ook weg is gegaan bij de Edison-groep. Maar wie zijn deze mensen eigenlijk? En zijn ze wel te vertrouwen?

Griezeliger en spannender
Waar het verhaal en de spanning een beetje inzakten in Ontwaken, zijn die in Afrekening weer helemaal terug. In het begin kabbelt het verhaal nog een beetje voort, maar hoe meer Chloe en haar vrienden leren over zichzelf en hun vijanden, hoe spannender het verhaal wordt. Zelf leren ze hun gaven steeds beter onder controle te krijgen, wat voor de vrienden natuurlijk heel fijn is. De Edison-groep ziet dit echter als een groot gevaar, een gevaar waar ze zich zo snel mogelijk van moeten ontdoen. Er wordt vanaf nu dan ook niet meer met verdovingspijltjes geschoten; de echte geweren staan op scherp…

Dit laatste deel is ook een stuk luguberder dan de voorgaande delen in deze serie. Waar in Bezwering en Ontwaken af en toe al per ongeluk een half vergaan lijk (van mens of dier) werd opgeroepen, gebeurt dit in Afrekening een stuk vaker. Ook krijgt Chloe af en toe angstaanjagende visioenen, waarbij soms de herseninhoud over de vloer druipt en je de botten kunt horen kraken. De griezelige gebeurtenissen volgen elkaar heel snel op, waardoor de vaart goed in het verhaal blijft en je het boek het liefst in één ruk uit wilt lezen.

Groeiende personages
In Ontwaken begonnen Chloe, Derek, Simon en Tori al een ontdekkingstocht naar zichzelf, maar in Afrekening komen ze er pas echt achter wat ze allemaal kunnen. Ze krijgen lessen in hun gaven van een paar ex-leden van de Edison-groep en leren er zo steeds beter mee om te gaan. Maar niet alleen hun gaven groeien, ook de personages zelf maken een ontwikkeling door. Chloe is niet meer dat onzekere meisje dat het liefst gewoon ‘normaal’ wil zijn, maar heeft haar gave geaccepteerd en komt voor zichzelf op. En Tori leert om te gaan met haar verschrikkelijke moeder, die ook bij de Edison-groep hoort. Deze gezamenlijke vijand maakt het voor haar een stuk gemakkelijker om samen te werken met Chloe, Derek en Simon, en dat is maar goed ook, want uiteindelijk zullen ze de krachten moeten bundelen. En dan is er natuurlijk nog de kwestie van de liefde: wie is nou de ware voor Chloe? De charmante Simon, of toch de sterke en robuuste Derek?

Waardig einde
Afrekening is het beste en spannendste boek in de Darkest Powers-serie en is daarmee absoluut een waardige afsluiter van de trilogie. Niet alle verhaallijnen zijn even goed uitgewerkt en er blijven ook nog wel wat losse eindjes over, maar toch heb je na afloop wel het gevoel dat het verhaal afgelopen is. Toch zou er best nog een deel geschreven kunnen worden in deze serie, want alle problemen zijn niet in één klap opgelost. Voor nu wordt alles wat na het einde van het boek gebeurt nog even overgelaten aan de fantasie van de lezer, maar persoonlijk zou ik het absoluut niet vervelend vinden om in het volgende boek over deze bovennatuurlijke vrienden te duiken.

Afgezien van een paar losse eindjes is Afrekening het beste boek in de Darkest Powers-serie. Het verhaal is nóg spannender en griezeliger dan zijn voorgangers, waardoor je dit boek het liefst zo snel mogelijk uit wilt lezen. Stiekem doet Afrekening nog steeds verlangen naar meer, maar al met al is het een waardige afsluiter van de trilogie.

Darkest Powers 3: Afrekening

Kelley Armstrong | Uitgeverij Moon | 2010
Originele titel: The Reckoning

Chloe Saunders zou dolgraag het leven van een doodgewone 15-jarige willen leiden. Haar gevoelens voor een mensenschuwe weerwolf en zijn lieve, gewone broer – die toevallig een magiër blijkt te zijn – zijn alleen niet zo normaal. Daarbij komt ook nog dat Chloe en haar vrienden op de vlucht zijn voor een bedrijf dat genetische experimenten uitvoert en dat van de vriendengroep af wil… Voorgoed. Zeker niet normaal. En ten slotte is ze genetisch gezegend met de gave om de doden weer tot leven te wekken. Zo ver van normaal als je het maar kunt krijgen.

Vorig artikelHeaven can wait 1: Reizigers – Luc Descamps
Volgend artikelDe Spelmeester #1: Talisman