Heaven can wait 1: Reizigers – Luc Descamps

0
24

Omslag Heaven can wait 1: Reizigers

Heaven can Wait, is dat niet zo’n vreemde film uit de jaren tachtig? En een gelijknamig, op diezelfde film geïnspireerd nummer van Iron Maiden? Klopt, maar nu is het ook een fantasy-tweeluik van Luc Descamps. En anders dan de titel doet vermoeden, is Heaven can Wait – Reizigers zelfs ‘gewoon’ Nederlandstalig werk.

Kwadranten en reizigers
Na een nogal onheilspellende, vaag vooruitblikkende proloog komen we terecht op het verjaardagsfeestje van de zeventienjarige Anjelka. Ze gaat normaal nooit naar de disco, maar nu is ze ter gelegenheid van haar verjaardag toch door haar vriendinnen overtuigd. Dat is even wennen, want in jongens is ze ook niet echt geïnteresseerd. Toch kruist ze ineens blikken met de eveneens jarige en net zo oude Christopher. Daar hebben we de poppen aan het dansen: de twee kunnen niet ophouden aan de ander te denken en gaan na die avond hard naar elkaar op zoek. Ware liefde, waar Romeo & Julia of Bella & Edward nog een puntje aan kunnen zuigen.

Het draait echter niet alleen om rozengeur en maneschijn. Christopher krijgt gaandeweg steeds meer last van felle lichtflitsen, die hem uiteindelijk zelfs kort het bewustzijn laten verliezen. En wat hebben de mysterieuze, onzichtbare figuren die Christopher daarbij observeren te betekenen? Nare ziekenhuisbezoekjes en andere ellende volgen elkaar op, en het is pas op de helft van het boek dat het fantasy-aspect echt naar voren komt. Onze wereld blijkt namelijk niet alleen uit de realiteit en een of ander hiernamaals te bestaan, maar is onderverdeeld in vier parallelle kwadranten.

Wij leven op dit moment in het eerste kwadrant, maar na onze dood kunnen we worden geselecteerd voor het tweede of het derde. Die zijn beiden strikt van elkaar gescheiden, al kunnen de bewoners hiervan wel mentaal of (tijdelijk) fysiek naar het eerste kwadrant reizen. Maar wat gebeurt er als de liefde tussen twee mensen de kwadranten doorkruist? Wat zijn de gevolgen als eeuwenoude wetten worden overtreden? Anjelka en Christopher zorgen voor flinke opschudding en het boek eindigt met een sinistere cliffhanger.

Vertrouwd, maar toch een tikje vreemd
Wat allereerst opvalt aan Reizigers is de mooie uitgave. De kaft heeft een extra glossy opdruk, boven het hoofd van een ietwat pruilerige, knappe jongeman, en zit op een prettige manier tussen soft- en hardcover in. Gelukkig valt ook de inhoud niet tegen: het verhaal is opgeknipt in meerdere, relatief korte hoofdstukjes, maar leest daardoor vlot weg. Descamps heeft bovendien een vloeiende schrijfstijl, die het geheel tot licht verteerbaar leesvoer maakt. De enige onderbreking wordt gevormd door enkele Vlaamse verwoordingen, zoals het ‘uitschenken’ van een glas water. Voor Nederlands publiek kan dat even verwarrend zijn, maar tegelijkertijd hoeft een Vlaming wat mij betreft zijn roots niet te verraden. Zolang de strekking duidelijk is, geeft zo’n uitdrukking net wat meer kleur aan het geschrevene.

Die toon van herkenbaarheid met een vleugje vervreemding wordt ook in het verhaal zelf doorgezet. De opdeling van de wereld in vier kwadranten is naar mijn weten aardig origineel, zeker omdat het tweede kwadrant een soort door mensen geconstrueerde hemel lijkt te zijn en het derde kwadrant een eveneens eigengemaakte hel. Niet iedereen kan het leven dus zo makkelijk loslaten, anders zouden we allemaal meteen naar het mysterieuze vierde kwadrant vertrekken. Daarnaast is er een bepaalde vertrouwdheid. Allereerst door de klassieke liefde-op-het-eerste-gezicht, die we intussen uit zoveel boeken en films kennen, maar ook door andere herkenningspunten. Ik kwam een Matrix-achtige scène tegen en een fragment dat me aan Meet Joe Black deed denken. Daarna volgde in het tweede kwadrant een vleugje Brave New World en vooral de strekking van Eternal Sunshine of the Spotless Mind ‘the morning after’. Deze punten zijn weliswaar niet storend en misschien zelfs onbedoeld, maar toch sterk genoeg aanwezig om de echte originaliteit wat te smoren.

Een duidelijk minpunt vond ik de soms wat nonchalant gepresenteerde personages. Delen Christopher en Anjelka nu een allesverterende liefde, of valt dat allemaal wel mee? Zou je een meisje van wier ogen je regelmatig hebt gedroomd niet gewoon aanspreken in de discotheek? En als je elkaar eindelijk hebt gevonden, zou je dan niet wat langer met elkaar praten in plaats van alleen bedremmeld iets af te spreken voor de volgende dag? Ook het verdriet door het verlies van een geliefde wordt wat omzichtig benaderd (onder andere door enkele hoofdstukken lang niet van perspectief te wisselen), waardoor de gevoelens van de hoofdpersonen enigszins op de vlakte blijven. Daarnaast is een kwadrant-wereld waarin emoties niet bestaan een interessant gegeven, maar lastig om geloofwaardig te omschrijven. En als een lichaam geen voedsel of toilet meer nodig heeft, waarom dan nog wel een douche? Descamps lijkt hier helaas enkele steken te laten vallen.

Heaven can Wait – Reizigers is weliswaar geen hoogvlieger, maar blijkt een vlot geschreven boek dat lekker wegleest en zich afspeelt in een interessant vormgegeven wereld. De enkele Vlaamse uitdrukkingen geven een charmant tintje aan de schrijfstijl, die verder prima geschikt is voor de doelgroep. Hopelijk kan Descamps deze toon ook in het tweede deel voortzetten en wordt in ieder geval meer onthuld over de vier kwadranten. In dat geval is dit tweeluik een aanrader voor een vermakelijk avondje op de bank of een ontspannen vakantie.

Heaven can Wait 1: Reizigers

Luc Descamps | Abimo Uitgeverij | 2012

Het lot van Anjelka en Christopher wordt op een vreemde manier verbonden wanneer ze elkaar op hun verjaardag voor het eerst ontmoeten.  Ze kunnen elkaar niet vergeten en omdat geen van beiden weet waar de ander woont, gaan ze naar elkaar op zoek. Maar er is iets vreemds aan de hand met Christopher. Geregeld wordt hij getroffen door felle, verblindende lichtflitsen waardoor hij even van de wereld is. Wie zijn de geheimzinnige figuren die Christopher voortdurend gadeslaan? En wat willen ze van hem?