Darkness Rising 3: De Verrijzing – Kelley Armstrong

0
95

Omslag Darkness Rising 3: De Verrijzing

Er is pas een week verstreken sinds Maya erachter gekomen is dat ze een skinwalker is, een mens dat zich kan transformeren tot een dier, en ze met Daniël, Corey, Haley, Sam, Rafe en Nicole op de vlucht is geslagen. Nu zijn Rafe, Haley, Sam en Nicole gevangen genomen en is het voor Maya en haar twee vrienden steeds moeilijker om op de vlucht te blijven. Het enige dat de vluchtelingen hebben, is de naam en het telefoonnummer van iemand die hen zou kunnen helpen. Maar wanneer ook die hulplijn niet meer beschikbaar blijkt te zijn, wordt het vrijwel onmogelijk voor de tieners om zich nog langer te verschuilen. Maya zal moeten kiezen: verder vluchten of valse veiligheid?

Verrijzing is het derde en laatste deel van de Darkness Rising-trilogie. Het is uitzichtloos voor Maya, Daniël en Corey, nu hun vrienden gevangen zijn en zijzelf op de vlucht, zonder bestemming of hulp. Toch ontrafelen ze langzaam steeds meer stukjes van de puzzel van hun verleden, en die kennis brengt macht met zich mee. Toch duurt het lang voordat ze kunnen beslissen wat ze met die macht gaan doen, en daar ligt zowel de voornaamste sterkte als zwakte van dit boek: de ontwikkelingen zijn slepend. Hierdoor ontstaat een aangename spanningsopbouw, maar de besluiteloosheid en uitzichtloosheid gaan je als lezer op den duur wel wat vervelen.

Standvastige personages
Toch is het net als in de vorige delen van de trilogie knap dat Armstrong bij haar personages weet te blijven. Iedere tiener in zo’n situatie zou huiverig zijn om te beslissen. Hierdoor zijn Maya, Daniël, Corey en de anderen nog even realistisch als ze in Samenzwering waren en dat is heel erg fijn. Je voelt je inmiddels vertrouwd met hen en hun denkwijzen.

Verrijzing is een waardige afsluiter van de Darkness Rising-trilogie.

Tegelijkertijd zitten er ook verschillende verrassingen in dit boek. Hoewel die niet allemaal even geslaagd uitpakken, zijn de meeste karakterontwikkelingen in de bijpersonages interessant en een verrijking voor het verhaal. Vooral de wijze waarop Calvin Antone wordt geportretteerd, is een verdieping die het verhaal duidelijk kon gebruiken.

Het enige dat de plank een beetje mis slaat, is de driehoeksverhouding Rafe – Daniël – Maya. De oplettende lezer weet ongetwijfeld al lang hoe het gaat eindigen – waarom doet Maya er dan zelf zo lang over? Hoewel de romance onvermijdelijk is, voelt het aan als een bijzaak. Het hele boek draait om de vlucht en de keuzes van Maya en haar vrienden. Het is wat onrealistisch dat er nog tijd zou zijn voor de ontwikkeling van romantiek.

Never change a winning formula
Jawel, ook in dit boek wordt op 75% van het verhaal een hele reeks aan nieuwe personages en nieuwe verhaallijnen ingevoerd. De verwachtte slordigheid blijft ditmaal echter uit en hoewel de verhaalontwikkeling een beetje overbodig aanvoelt, komt er wel meer vaart in het geheel. Ook komt er met Kit een volwassen laag over de vluchtacties van de jongeren te liggen, die prettig aandoet.

De laatste hoofdstukken van het boek gaan snel en voelen bevredigend voor het einde van de trilogie. De keuzes die Maya maakt zijn logisch en hoewel het onmogelijk om in detail te treden zonder spoilers te verklappen, is het een goed einde van een goede serie.

Verrijzing is een waardige afsluiter van de Darkness Rising-trilogie. Hoewel het verhaal iets langdradig is, blijft de spanning in het verhaal behouden. Het einde is passend en compleet – een echte aanrader, deze serie!

[product_page sku=”9789048819645″]

Darkness Rising 3: De Verrijzing Boek omslag Darkness Rising 3: De Verrijzing
Darkness Rising 3