Darkness Rising 2: Roeping – Kelley Armstrong

0
77

Omslag Darkness Rising 2: Roeping

Na een grote uitlsaande brand die haar kleine dorp in de bossen bedreigde, zijn Maya, haar vrienden Daniël, Corey, Sam, Hayley, Nicole, Rafe, Maya’s hond Kenji en burgemeester Tillson in een helikopter ontsnapt. Wanneer echter de burgemeester overleden blijkt te zijn en de helikopter gruwelijk crasht, kunnen Maya en haar vrienden nauwelijks geloven dat ze weer bijna waren ontvoerd. Wie zit er achter hen aan? En waarom wil men hen zo graag te pakken krijgen? De tocht door de wildernis terug naar de bewoonde wereld wordt er niet makkelijker op wanneer hun achtervolgers hen opnieuw op het spoor raken… Wanneer Maya dan ontdekt dat er meerdere speciale krachten aan het werk zijn, wordt hun tocht nóg gevaarlijker. Vinden ze de antwoorden, of worden ze zelf eerst gevonden?

Roeping is het tweede deel van de Darkness Rising-trilogie. In het eerste deel maakten we kennis Maya Delaney en kwamen er met haar achter dat zij een grote verborgen kracht met zich meedraagt: ze is een skinwalker, een mens dat zich kan transformeren tot een dier. Maar dat was niet het enige vreemde in Maya’s omgeving. In dit deel blijkt al snel dat Maya en Rafe niet de enigen zijn met speciale krachten. Hierdoor worden de toch al niet eenvoudige leventjes van de tieners beduidend gecompliceerder, wat een extra dimensie aan spanning in het verhaal brengt.

Tempo
Die extra spanning in het verhaal zorgt voor tempo, wat Roeping tot een vlot leesbaar boek maakt. Naast de angst voor ontdekking en gevangenschap, moeten de jongeren ook omgaan met hun eigen problemen: Coreys migraine, Sams koppigheid en Nicole’s wispelturigheid. Intussen weet Maya dat haar eerste transformatie steeds dichterbij komt en wordt de vrees dat ze net als Rafe’s zuster Annie haar verstand zal verliezen, steeds groter…

De personages zijn goed uitgewerkt. Soms komen ze wel erg wijs over voor tieners, maar de verschillende passages waarin gelachen en geflirt wordt, vormen een mooie balans daarin. Je merkt duidelijk als lezer dat Maya een ontwikkeling doormaakt in het boek en dat haar personage zich verdiept. Ook Daniël komt in dit deel weer goed uit de verf, evenals Corey. De andere meiden in het verhaal, Hayley, Nicole en Sam, zijn duidelijk wat minder belangrijk en dus ook wat oppervlakkiger dan de anderen. Rafe blijft, net als in Samenzwering, de zwakke plek in het verhaal: mysterieus en afstandelijk, maar bij Maya geeft hij zich meteen bloot. Hoewel hij wat minder ‘vaag’ is dan in het eerste deel van de trilogie, zal het waarschijnlijk wachten worden tot het laatste deel voor we als lezers echt weten wie Maya’s vriendje nu eigenlijk is.

Reis
Hoewel het hele verhaal zich in de bossen rondom Salmon Creek afspeelt, heb je het idee dat je net als de tieners een enorme reis maakt in dit boek. De wereld is heel realistisch geschetst en door de verschillende personages blijft er een zekere dynamiek in de groep die je als lezer meetrekt door het verhaal.

Helaas komt in dit deel, net als in Samenzwering, op 75% van het boek een beetje de klad erin. Er moeten wat verhaallijnen afgemaakt en opnieuw opgestart worden en dat is te merken. Met name aan het einde van het boek gaat alles wat er mis kan gaan, mis. Op die manier verliest Armstrong wat mij betreft de realistische lijn die ze zo goed te pakken had, uit het oog.

Het einde is weer spannend als altijd en doet zeker uitkijken naar deel 3, maar het had met wat fijnere afwerking een mooier opstapje geweest.

Roeping is het tweede deel in de Darkness Rising-trilogie en een waardige opvolger van Samenzwering. De verhaallijn is pakkend en de personages trekken je echt mee door het verhaal heen. Dat het aan het einde een beetje rommelig wordt, mag de pret niet drukken. Hopelijk wordt de afsluiter van de trilogie, De Verrijzing, net zo meeslepend.

[product_page sku=”9789048817238″]

Darkness Rising 2: Roeping Boek omslag Darkness Rising 2: Roeping
Darkness Rising 2