Darkest Powers 2: Ontwaken – Kelley Armstrong

0
8

Omslag Darkest Powers 2: Ontwaken

Ontwaken is het tweede deel in de Darkest Powers-trilogie en het vervolg op Bezwering. In het eerste deel ontdekte Chloe dat ze van de ene op de andere dag geesten kon zien, wat resulteerde in een paniekaanval op school. Ze werd opgenomen in Lyle House, een opvanghuis voor tieners met gedragsproblemen, waar ze het etiketje ‘schizofrenie’ opgeplakt kreeg. Maar hoe langer Chloe in Lyle House verbleef, hoe meer ze besefte dat haar gave echt was en dat er iets vreemds aan de hand was in het huis. Samen met haar nieuwe vrienden – charmante tovenaar Simon, weerwolf Derek en Rae die ‘iets met vuur heeft’ – besloot Chloe te vluchten, maar dat ging niet helemaal goed…

Nu zitten Chloe en Rae weer vast. Rae lijkt haar ontvoerders deze keer te geloven, maar Chloe weet wel beter. Langzaam maar zeker komt ze steeds meer te weten over de mysterieuze Edison-groep die haar vasthoudt. Wat hen betreft is Chloe een wetenschappelijk experiment en als het experiment niet slaagt, zullen ze er niet aan twijfelen om Chloe te elimineren. Genoeg redenen voor een tweede vluchtpoging dus. Samen met haar vroegere vijand Tori gaat ze ervandoor, maar zal het hen lukken uit handen te blijven van de duistere Edison-groep?

Spannend vluchtverhaal
Ontwaken is eigenlijk één groot vluchtverhaal, waarin de hoofdpersonages heel de Verenigde Staten doorkruisen om plekken te zoeken waar ze veilig zijn. Daardoor krijgt het verhaal niet echt de kans zich te ontwikkelen. Afgezien van het constant op de vlucht zijn, gebeurt er vrij weinig en Chloe kijkt vaak terug naar haar verleden, wat we voor het grootste gedeelte ook al kennen uit Bezwering. Een voordeel hiervan is dat je als lezer wel steeds meer begrijpt van alles wat Chloe meemaakt. Je leert onder andere de bedoelingen van de sinistere Edison-groep kennen en het wordt duidelijk waarom Chloe in Lyle House is opgenomen.

Er mag dan misschien vrij weinig ontwikkeling in het verhaal zitten, aan spanning ontbreekt het zeker niet. Chloe ontdekt steeds meer over haar gaven en dat levert soms nogal angstaanjagende situaties op. In Bezwering wekte ze al per ongeluk een eeuwenoud lijk tot leven, in Ontwaken blijkt dat ze dit ook in haar slaap kan doen, zonder dat ze het doorheeft. En wakker worden met een levend lijk dat over je heen hangt is niet de allerprettigste ervaring… Afgezien daarvan is het verhaal behoorlijk beklemmend, doordat Chloe en haar vrienden constant achtervolgd worden en nergens veilig zijn. Elke keer als de spanning een beetje afzakt, laat de Edison-groep weer even weten dat ze Chloe op de hielen zitten. Ook de scènes met de vaak niet zo vriendelijke geesten zijn weer lekker griezelig. Al met al dus een erg spannend verhaal, dat je het liefst in een ruk wilt uitlezen.

Interessante personages
Nog een voordeeltje van het wat vlakke verhaal is dat de personages erg veel ruimte krijgen om zich te ontwikkelen. Niet alleen leert Chloe steeds meer over zichzelf, ook de andere personages blijken anders te zijn dan ze in eerste instantie lijken. De beste vriendin blijkt een verrader, het geniepige kreng heeft ook gevoelens en de grote bullebak blijkt een totaal andere kant te hebben. Een kant die Chloe erg interessant vindt. Dit alles maakt de personages wat minder stereotiep en zorgt er ook voor dat het verhaal minder voorspelbaar is. Want kiest Chloe nou voor de charmante tovenaar, of toch voor de woeste weerwolf?

Ook blijft het leuk hoe Chloe de wereld bekijkt. Als ze iets schokkends of engs meemaakt, dan doet ze alsof ze in een film zit. Sommige clichés worden zo vermeden en andere clichés worden juist grappig gemaakt of vernieuwd. Chloe benoemt namelijk vaak al dat een bepaalde situatie in een film een enorm cliché zou zijn, dus gaat ze er tegen in of doet ze juist precies wat een hoofdpersonage in een film ook zou doen (met een goede reden uiteraard). Het onrealistische wordt op deze manier realistisch gemaakt, waardoor de gebeurtenissen erg geloofwaardig overkomen.

Ontwaken is een spannend vervolg op Bezwering, waarin je steeds meer te weten komt over Chloe’s gaven en de mysterieuze Edison-groep. Er zitten jammer genoeg vrij weinig ontwikkelingen in het verhaal, maar door de spannende ontdekkingen en de groei van de personages blijft het verhaal leuk en gaat het niet vervelen. Het boek doet in elk geval zeker uitkijken naar het derde deel in de Darkest Powers-trilogie: Afrekening.

Darkest Powers 2: Ontwaken

Kelley Armstrong | Uitgeverij Moon | 2009
Originele titel: The Awakening

Chloe Saunders is een wandelend wetenschappelijk experiment. Ze kan niet alleen geesten zien, maar ze is genetisch veranderd door de sinistere Edison-groep. Ze is een tiener, maar ook een dodenbezweerder die haar gaven niet beheerst, wat betekent dat ze onwillekeurig doden opwekt. Nu vlucht Chloe voor haar leven met drie van haar bovennatuurlijke vrienden: een charmante tovenaar, een cynische weerwolf en een ontevreden heks, en moeten ze iemand vinden om hen te helpen voordat de Edison-groep hen vangt.