The Avengers

0
42

Omslag Chronicle

The Avengers is de finale van het meest ambitieuze filmproject in de geschiedenis van het medium film. Marvel Studios is in 2008 met het uitbrengen van Iron Man aan dit project begonnen. Datzelfde jaar kwamen zij ook met The Incredible Hulk. In beide films kwamen slechts een aantal kleine links voor met de uiteindelijk uit te komen film The Avengers. Hierna moesten we bijna twee jaar wachten op Iron Man 2, waarin langzaamaan duidelijk werd welke richting het project uitging. Toen kwam precies een jaar later Thor in de bioscopen en slechts enkele maanden later verscheen ook Captain America ten tonele. In deze laatste twee films werden de onderlinge verbanden van de films steeds duidelijker. En dan nu, nog geen jaar later, komen al deze helden samen en worden alle losse eindjes aan elkaar vastgeknoopt.

Aan het einde van Captain America: The First Avenger stortte het vliegtuig waarin Captain America in gevecht was met Red Skull neer in het ijs. Ook Red Skull’s geheime wapen, de Tesseract, ging verloren tijdens deze crash. Tijdens de zoektocht naar de resten van Captain America vindt Howard Stark, de vader van Tony Stark (Iron Man), de Tesseract. Dit blijkt een kroonjuweel van Odin te zijn en kan gebruikt worden om poorten te openen naar andere werelden.

Nick Fury is bij de start van The Avengers in het bezit van de Tesseract. Hij hoopt deze te kunnen gebruiken als onuitputtelijke energiebron, waarmee de hele wereld voorzien wordt van energie. Om hem hiermee te helpen heeft hij de wetenschapper Erik Selvig, bekend uit Thor, ingehuurd. Het onderzoek heeft nog weinig opgeleverd, wanneer de Tesseract opeens activiteiten begint te vertonen. Tijdens de chaos die volgt opent er opeens een poort, van waaruit Loki verschijnt.

Loki is een overeenkomst aangegaan met de Chitauri, een buitenaards ras. De Chitauri leveren hem een leger en in ruil daarvoor belooft Loki hen de Tesseract. De mysterieuze leider van de Chitauri geeft Loki een krachtige staf om hem bij zijn missie te helpen. Met deze staf kan Loki mensen in volgzame slaven veranderen. Loki weet de Tesseract te stelen van Fury en veranderd Dr. Selvig en Hawkeye in zijn slaven. Met de Tesseract gestolen en een onbekende dreiging in het vooruitzicht, roept Nick Fury Iron Man, Captain America en Bruce Banner (The Hulk) bij elkaar in de hoop dat zij hem kunnen helpen om Loki tegen te houden. Wanneer ook Thor zich bij deze groep voegt lijkt het slechts een kwestie van tijd voordat al deze ego’s met elkaar in botsing komen.

Perfecte keuze!
The Avengers is geregisseerd door Joss Whedon, bekend van onder andere Firefly en Buffy the Vampire Slayer. Dit bleek een perfecte keuze te zijn geweest. Whedon staat er om bekend dat hij humor, actie en drama perfect weet te verwerken in een goed en sterk verhaal. De film is dan ook op al deze punten geslaagd. In de voorgaande films zijn alle titelhelden al geïntroduceerd en er wordt dan ook weinig tijd besteed aan de achtergrondverhalen van deze helden. De focus wordt vooral gelegd op Nick Fury en zijn missie om al deze ongeleide projectielen één kant op te laten kijken. Ook worden de personages Black Widow en Hawkeye iets meer uitgediept, aangezien dit nog niet eerder gebeurd is. Alle personages komen ruim aan bod en weten allemaal te overtuigen. De botsende ego’s van de helden zorgen voor een aantal hilarische dialogen en schitterende actiescènes. De eindscène is een geweldige achtbaanrit aan spectaculaire actiescènes. De film is doorspekt met zeer geslaagde humor. Het feit dat de komische momenten vaak vanuit het niets komen, maakt de film extra verrassend en leuk om naar te kijken.

De gehele cast weet het niveau uit hun eerdere films vast te houden. De enige nieuwkomer in het team is Mark Ruffalo als Bruce Banner, alias The Hulk. Ruffalo is in tegenstelling tot Edward Norton, hij speelde dezelfde rol in The Incredible Hulk, wel in staat om zijn personage sterk en, wanneer nodig, humoristisch neer te zetten. Whedon heeft voor zijn film een top cast tot zijn beschikking en geeft ze allemaal genoeg speeltijd. De film focust zich niet op één bepaalde held, maar wisselt constant. Zelfs de minder krachtige en minder bekende helden, zoals bijvoorbeeld Scarlett Johansson als Black Widow, krijgen ruim de tijd om hun personage ijzersterk neer te zetten.

Producent: Marvel Studios
Regisseur: Joss Whedon
Cast: Robert Downey Jr. (Iron Man), Chris Hemsworth (Thor), Chris Evans (Captain America), Mark Ruffalo (Bruce Banner/Hulk), Tom Hiddleston (Loki), Samuel L. Jackson (Nick Fury), Scarlett Johansson (Black Widow), Jeremy Renner (Hawkeye), e.a.
Verschenen: 2012
Speelduur: 142 minuten
Leeftijdscategorie: 12+