Books of Mortals 3: Soeverein – Tosca Dekker

0
45

Omslag Books of Mortals 3: Soeverein

Er zijn zes jaar voorbij gegaan sinds Jonathan vermoord werd door Saric. De volgers van Jonathan zijn nu verdeeld in twee groepen: de Soevereinen en Onsterfelijken. Freyn is nog steeds de Soeverein van de Orde en heerst met ijzeren hand over haar rijk. Met haar leger van zwartbloeden wil ze de wereld zuiveren van zowel de Soevereinen als de Onsterfelijken. Omdat ze systematisch worden opgejaagd en gedood, zijn er nog maar zevenendertig Soevereinen over. Onder leiding van Rom leiden ze een verborgen en armoedig bestaan onder de stad. Wanhopig bieden de Stervelingen weerstand aan de tegenstander die steeds gewelddadiger wordt en een nieuwe bron van kwaad heeft aangeboord. Als de totale vernietiging onontkoombaar lijkt, moeten ze vertrouwen op hun geloof en de soevereiniteit die hen is toegezegd.

Wisselende reacties
Soeverein is het derde en laatste deel in de thrillerserie The Books of Mortals. Deze serie roept bij zijn lezers opvallend verschillende reacties op. De beoordelingen lopen dan ook uiteen van 1 tot 5 sterren, waarbij vooral de meningen van de lezers die erg hoog of laag beoordeelden erg stellig zijn. Deze tweedeling is zeker goed te begrijpen. De serie wordt door de uitgever gebracht als thriller, maar bevat daarnaast ook lange filosofische stukken over de kracht van geloof en liefde.

Tijdens het lezen lijken het soms twee verschillende boeken die elkaar wel raken, maar nooit één geheel weten te vormen. In de boeken wordt vaart, actie en spanning afgewisseld met veel en langdradige delen over Jonathan en zijn boodschap van liefde. Deze boodschap en de uitwerking hiervan is wat veel lezers enorm blijkt aan te spreken. De lezers die echter een vlotte thriller verwachten zijn teleurgesteld, omdat regelmatig de vaart uit het verhaal gehaald wordt of omdat het verhaal opeens een heel andere richting uitgaat. Het is jammer dat het de auteurs niet gelukt is om een goede mix te maken van het thrillerverhaal dat ze schreven en de boodschap die ze ook wilden meegeven.

Onverwachte sterke start
Deel drie begint met een uitgebreide samenvatting. Hierdoor kun je zonder moeite het verhaal weer oppakken, zelfs als het wat weggezakt was. Doordat deel twee me erg was tegengevallen wat betreft het verhaal en geloofwaardigheid, was mijn interesse in de afloop van de serie gering.

Tot mijn aangename verrassing startte het boek echter erg sterk. De auteurs lieten wederom zien dat ze meeslepend kunnen schrijven en spanning goed kunnen opbouwen. Het verhaal start met heftige gevechten en er is direct spanning voelbaar. Er zijn nog maar zevenendertig Soevereinen over en hun vijanden zijn bezig om hen uit te roeien. Alsof dat niet genoeg is beginnen veel Soevereinen te twijfelen aan hun geloof in Jonathan. Wanneer de wanhopige Soeverein Mattius dreigt een dodelijk virus los te laten, staat Rom voor onmogelijke keuzes.

De vaart blijft goed in het verhaal en de delen over hun geloof overheersen niet. Er zijn zelfs interessante en pittige discussies tussen de personages over hun geloof. Deze gesprekken zijn veel levendiger en leuker om te lezen, nu de personages geleerd hebben om met hun emoties om te gaan. Voor de lezer die bereid is om over de onwaarschijnlijke wendingen in het tweede deel heen te stappen, lijkt dit deel toch genoeg te bieden om door te lezen.

Draaideur personages
Net nadat Rom een opmerkelijk en gewaagd plan heeft om (opnieuw) de mensheid te redden, zakt het verhaal toch snel in. Opnieuw blijken de gevonden waarheden over de boodschap van Jonathan niet te kloppen. De eerdere delen herhalen zich hier want ook nu kan het toedienen van bloed de ultieme oplossing zijn. Dit gegeven is al twee keer eerder gebruikt in deze serie.

Personages kunnen door slechts een beetje bijzonder bloed totaal veranderen en zelfs speciale vaardigheden krijgen. Helaas zonder dat een uitleg of goede opbouw dit waarschijnlijk maakt. De personages in deze serie hebben wat weg van een draaideur. Afhankelijk van welke kant de auteurs ze nu weer opduwen gaan ze heen en terug. Rom is de enige uitzondering, hij blijft herkenbaar en weet wat gevoel en begrip op te roepen tijdens het lezen. Wanneer er dan ook zonder goede opbouw enkele personages opeens weer opduiken, is het boek niet echt meer serieus te nemen. Het thrillergehalte en de spanning zakt weg en verzandt in de lange delen over verlossing en bekeringen. Dit wordt regelmatig afgewisseld met afslachtingen en gevechten waarbij op een paar doden meer of minder niet gekeken wordt. Het boek eindigt met een lang en hoogdravend slot vol vrede, rust en redding, maar zonder uitleg over een aantal opmerkelijke wendingen.

Ondanks een veelbelovende start heeft het boek weinig te bieden aan spanning. Het einde is helaas teleurstellend en laat de lezer met vragen achter. Het verhaal over Jonathan en zijn boodschap van liefde biedt, net als de spannende thrillerelementen in het boek, genoeg mogelijkheden. Toch weten de auteurs deze helaas niet om te zetten in een spannend of meeslepend boek.

[product_page sku=”9789043522816″]

Books of Mortals 3: Soeverein Boek omslag Books of Mortals 3: Soeverein
Books of Mortals 3