Books of mortals 1: Verboden – Tosca Dekker

0
19

Omslag Books of mortals 1: Verboden

De wereld is 500 jaar geleden ternauwernood ontsnapt aan de Apocalyps. De wereld wordt nu geleid door de Soeverijn en door een bewust gecreëerd virus is de mensheid ontdaan van alle emoties, behalve angst. Er is geen haat meer, geen passie, geen onvrede en geen oorlog. Maar er is een hoge prijs voor deze wereldvrede betaald. Want menselijk leven zelf is Verboden.

Het verhaal
In het eerste deel van het boek wordt op zeer geloofwaardige wijze deze vreemde wereld geïntroduceerd. Ook worden belangrijke hoofdpersonen voorgesteld zoals onder meer Avra, de vriendin van Rom, de toekomstige Soeverijn Feyn, en haar broer Saric, die de in dit verhaal de rol van de slechterik heeft. Verboden is echter vooral het verhaal van de 24-jarige Rom, die in de centrale wereldstad Byzantium woont. Zijn leven verandert voor altijd als hij op een dag wordt aangesproken door een oude man die achtervolgd wordt door gardisten. Net voordat de man door deze gardisten vermoord wordt, geeft hij Rom een oud dagboek en een flesje bloed, en laat hem zweren om ‘Het Boek‘ te gaan zoeken. Na het drinken van dit bloed wordt Rom opeens overspoeld door emoties. Eindelijk beseft hij hoe het is om echt te leven. Hij is dan ook vastbesloten om de rest van de mensheid te redden uit hun situatie. Het dagboek helpt hem in deze gevaarlijke tocht, die tot nog veel meer schokkende ontdekkingen zal leiden.

Zonder dat Rom het weet is het Saric, met behulp van enkele alchemisten, ook gelukt om emoties te ervaren. In tegenstelling tot Rom, die vooral Liefde en Passie voelt, zijn de emoties van Saric echter Gewelddadig en Duister. Dit maakt de zoektocht nog gevaarlijker, want Saric wil tegen elke prijs het flesje bloed bemachtigen. Tegelijkertijd heeft hij plannen om zijn zus Feyn te vermoorden en zo de leider van de wereld te worden. Het is dan ook onvermijdelijk dat de wegen van Rom, Saric en Feyn elkaar gaan kruisen.

De spanning van het verhaal zit goed in elkaar en je wordt meteen de wereld ingetrokken. Doordat onverwachte ontwikkelingen zich blijven opvolgen zijn er meer dan genoeg spanningselementen om verder te willen lezen. Ondanks dat er zo ontzettend veel gebeurde, kon ik toch de verhaallijn prima blijven volgen. Het boek leest vlot, en door de manier van schrijven ging deze wereld echt voor me leven. Helaas waren er ook af en toe stukken die erg langdradig waren. Een ander minpuntje is dat de stukken waar Saric zijn duistere kant laat zien wel erg bloederig beschreven worden. Het einde van het boek stemt niet helemaal tevreden, de gebeurtenissen gaan opeens wel erg snel en er blijven nogal wat vragen openstaan, die hopelijk in de andere delen beantwoord worden.

Achterliggende Thema’s
De invloed van Ted Dekker, die filosofie en theologie heeft gestudeerd, is duidelijk merkbaar in het boek. Er wordt in het boek veel uitgeweid over thema’s zoals de eeuwige strijd van het licht tegen het duister. Ook zijn er raakvlakken met de bijbel te herkennen. De rol en de zin van emoties in het menselijk leven is ook een terugkerend thema in het boek. Deze onderwerpen zijn op zich interessant en zouden extra diepgang kunnen geven aan het verhaal. Maar door de veelvuldige herhalingen haalt het de vaart uit het verhaal en werkt op den duur zelfs storend.

Personen
Een wereld zonder emoties vond ik een origineel uitgangspunt. Het nadeel hiervan is echter wel dat het zo lastig is om een band op te bouwen met de hoofdpersonen. Zonder emoties kun je je maar moeilijk inleven in deze mensen. Ze maken bovendien maar weinig ontwikkeling door, waardoor er meer herhaling is van hun karakter en nog maar weinig diepgang. De karakters worden daarnaast behoorlijk zwart/wit neergezet; ze zijn of goed of slecht. Dit maakte de personen minder levensecht en ook minder interessant.

Als lezer was ik erg geboeid door het verhaal en hoe het af zou gaan lopen. Er zitten genoeg onverwachte wendingen en interessante nieuwe personen in die het boek boeiend houden. Ook blijven er genoeg vragen over om ook het tweede deel van deze trilogie te willen lezen. De filosofische vraagstukken over goed en kwaad, en over de herontdekking van gevoelens, leiden helaas wel af van de spanning in deze thriller. De schrijvers willen een boodschap meegeven aan de lezer, wat geen enkel probleem is. Maar naar mijn idee is er geen goede balans tussen de onderliggende thema’s en het verhaal.

Books of Mortals 1: Verboden

Tosca Dekker | Uitgeverij Kok | 2011
Originele titel: Books of Mortals 1: Forbidden
Vertaling: Roelof Posthuma

Eeuwen geleden wist de wereld ternauwernood te ontsnappen aan de Apocalyps. Nu heerst overal vrede. Ziekte en honger bestaan niet meer. Dan ontdekt Rom de onthutsende waarheid: de mensen die op aarde rondlopen zijn al dood, hun DNA is ontdaan van wat hun tot mens maakt. Hij is de enige die de mensheid weer tot leven kan wekken. Maar dat is levensgevaarlijk en er moet een torenhoge prijs voor betaald worden. Want het menselijk leven zelf is verboden.

Vorig artikelFantasyWerelds Favoriete Fantasycliché
Volgend artikelHet Drakenpad – Daniel Hanover