Als mens tussen de Fae in De Wrede Prins van Holly Black

0
338

De Wrede Prins is het eerste deel uit een nieuwe serie van Holly Black, bekend van o.a. de Spiderwick Chronicles en de Magistrum-serie. Het boek is opgedragen aan Cassandra Clare, met wie ze de laatstgenoemde serie samen heeft geschreven.

Het draait hierin om de Fae, prachtige wezens die naast ons, de mensen leven. Maar hoe overleef je het tussen de Fae met hun listen en gewoonten, zeker als je maar een minderwaardig mens bent? Jude en haar tweelingzus Taryn hebben hier elke dag een strijd aan, want als enige twee mensenkinderen die zich tussen de adellijke Fae begeven hebben ze niet veel vrienden. Sterker nog, de jongste prins en zijn metgezellen proberen ze het leven zuur te maken. Wanneer Jude zich verzet en besluit terug te slaan, maakt ze het spel voor hen alleen maar leuker. Maar ondertussen wordt het tijd voor een nieuwe koning en ook Jude kiest een kant in de hoop dat ze er toch ooit bij mag horen.

Het verhaal

Wanneer Jude nog maar een klein kind is, staat er ineens een vreemde man voor de deur: Madoc. Hij vermoordt haar ouders en neemt Jude en haar zussen mee naar Elfhame. Vivienne, de oudste zus, blijkt namelijk zijn bloedeigen kind te zijn, half Fae, half mens. Uit eergevoel neemt hij ook Jude en haar tweelingzus Taryn onder zijn hoede en behandelt deze twee mensenkinderen alsof het zijn eigen dochters zijn. Dat betekent dat ze naar de lessen van het hof mogen en zich bovendien in de kringen van de adel begeven. In mooie jurken, met mooie dingen, hebben ze het zeker niet zo slechts als sommige andere mensen in Elfhame.

Vivienne doet er echter alles om Madoc dwars te zitten. Ze haat haar echte vader en is niet van plan om in Elfhame en de wereld van de Fae te blijven. Haar jongeren zussen willen echter niets liever dan onderdeel zijn van deze prachtige, maar verraderlijke wereld. Waar Taryn verliefd wil worden en wil trouwen om onderdeel van de Fae te worden, laat Jude niet zomaar over zich lopen. Zij heeft de droom om ridder te worden. Maar natuurlijk gaat niets zoals gepland.

Wereldbouw en strijd

Een van de heerlijke dingen van dit verhaal is de manier waarop Holly Black de personages en hun omgeving beschrijft. Van weelderige bossen en heiden met velerlei bloemen, tot de uitbundige jurken van de zussen. Haar details zijn genoeg, maar niet teveel, en door kleuren te vergelijken met bloemen en vruchten uit de natuur bleef ik als lezer gevangen in de wereld van de Fae.

Het is een wereld waar de inwoners, zoals trollen, elfjes en nixies, heel divers zijn. Ieder heeft zijn eigen plekje in de wereld, maar allemaal hebben zo hun gevaren. Want de Fae dagen elkaar uit. Hun pesterijen worden heftiger van aard, en ze verwachten ook een tegenreactie die hun actie weer overtroeft. Het doden of ernstig verwonden van een ander hoort erbij, en het lot van de ander kan de meesten niet veel schelen. Het is een hele bijzondere sfeer, die mooi teruggrijpt op de oude mythen en legenden van het Volk. De elfjes zijn kleine wezentjes die je kast bewonen als motten, en de nixies zijn de zeewezens die je mee willen sleuren wanneer je in het water staat zodat je verdrinkt. Het is dus een wereld vol pracht, maar ook vol gevaar.

Mensen leven ook op Elfhame, waar ze vaak zijn aangenomen voor hun talenten. Ze kunnen ook posities krijgen aan het hof, bijvoorbeeld wanneer ze goed de luit kunnen bespelen of wanneer ze goed kunnen strijden. Jude gaat voor dit laatste, omdat ze niet afhankelijk van een echtgenoot wil zijn. Ze wil ridder worden zodat ze een aanzienlijke en onafhankelijke positie kan bekleden. Maar er zijn ook mensen die als bedienden worden gehouden. Soms als gedachteloze slaaf onder invloed van Elfhame fruit, soms omdat ze een schuld hebben bij hun meester en die voor een bepaalde tijd moeten dienen.

Holly Black schrijft in de juiste mate alle details die je als lezer nodig hebt om deze fantasievolle wereld mee te beleven. Door het verhaal vanuit Jude’s oogpunt te volgen, met haar verlangens en wensen, weet Holly een mooie twist in het verhaal te werken. Want al is de romantische draad in dit verhaal voorspelbaar, de hoofdmoot is nog altijd de manier waarop Jude haar plek in de wereld probeert te veroveren en daar zitten een paar leuke onverwachte wendingen in. Ook bewondering voor Anne-Marieke Buijs die een prachtige en makkelijk leesbare vertaling heeft weten te maken. Het boek leest zo heerlijk, ik kon het niet wegleggen.

Eer, familie en leugens

Ondanks dat er een dikke laag haat-naar-liefde romantiek in het boek zit, is de werkelijke hoofdlijn van het verhaal die over Jude die haar plek in de wereld zoekt. Hoort ze nog thuis op de mensenwereld? Wil ze wel weg van Elfhame? Haar persoonlijke ontwikkeling is interessant en daar wil ik niet teveel over weggeven. Het feit dat ze een tweelingzus heeft waarmee ze vergeleken kan worden is dan ook interessant, omdat beiden zussen ondanks dat ze dezelfde dingen meemaken, een andere groei doorgaan.

Een andere nadruk in het boek ligt op familiebanden en eer. Kies je voor je familie? Of laat het je koud als hun leven wordt beëindigd? Dit gaat op voor veel personagesin het boek en er zit dan ook een klein Game of Thrones tintje aan bepaalde scénes.

En in een wereld vol buitengewone krachten, zelfs magische elementen, is één van de meest uitzonderlijke talenten iets dat wij als mens zo gewoon zijn: liegen. Het maakt het verhaal er des te smakelijker op, omdat de Fae niet kunnen liegen en de mensen wel. Ondanks dat Jude haar kracht in het zwaardvechten ziet, zou het wel eens kunnen dat haar beste strijd met woorden gestreden wordt. En zo is er een mooie combinatie van fysieke strijd en een strijd van woorden en intelligentie die het verhaal voortstuwen.

De dikte van dit boek (347 pagina’s) kon mij niet weerhouden het in no time uit te lezen, ik kon het niet wegleggen. Het is een heerlijk pakkend verhaal met een zeer goede wereldbouw, interessante personages, meerdere lagen die het verhaal spannend houden en een einde waardoor je niet kan wachten om je tanden in deel 2 te zetten.

De Wrede Prins Boek omslag De Wrede Prins
Elfhame-serie
Holly Black
9789022589571
Boekerij
2020
347
Anne-Marieke Buijs
Eindwaarderin:g
Vanne
Vanne is recensent, cosplayer, fervent D&Der en geocacher. Ze heeft met haar kostuums 6 prijzen in de wacht gesleept, model gestaan voor striptekenaars, geld ingezameld voor goede doelen en gejureerd. Ze is de officiële Elsje (van de stripverhalen door Gerben Valkema en Eric Hercules). Ze spaart boeken geïnspireerd door de werken van Jane Austen. Verder probeert ze al jaren af te kicken van de cosplay, maar is inmiddels een cosplay mama.