Home Boeken Boekrecensies Aardzee: Machten van Aardzee / De tomben van Atuan / Koning...

Aardzee: Machten van Aardzee / De tomben van Atuan / Koning van Aardzee – Ursula K. Le Guin

0
530

Omslag Aardzee:  Machten van Aardzee / De tomben van Atuan / Koning van Aardzee

Ursula Le Guin geldt als een van de grondleggers van de klassieke fantasy en heeft met elk van haar Aardzee verhalen verscheidene prijzen gewonnen, zoals de World Fantasy Award en de Nebula Award. Bijna vijftig jaar na het verschijnen van het eerste deel is het interessant om te kijken of het werk van Le Guin de tand des tijds heeft doorstaan. Boekerij heeft de eerste trilogie nu opnieuw uitgegeven in een prachtige bundel, een mooi moment om de proef op de som te nemen!

Het eerste deel van deze trilogie begint met een aanval op het dorp van de jonge schapenhoeder Ged. Door zijn speciale krachten weet Ged de aanval af te slaan, maar de hoeveelheid energie die het vergt zorgt ervoor dat hij buiten westen raakt. Eenmaal wakker geworden, wordt hij opgepikt door de magiër Ogion. Vanaf dit moment begint Ged’s training tot magiër. Ogion houd er een bijzondere manier van lesgeven op na, die niet snel genoeg gaat voor Ged, waarop hij besluit naar de magiërsschool te gaan. Vanaf dat moment maakt Ged een hoop avonturen mee. Het eerste deel gaat voornamelijk over de leerling Ged, het tweede deel neemt je mee op een avontuur naar de tomben van Athuan waar hij een priesteres wil bevrijden. Het derde deel gaat over de inmiddels machtige aardmagiër Ged op weg naar een heel bijzondere missie tegen de duistere schaduw.

Schrijfwijze
Hoewel het hier gaat om een heruitgave van de Aardzee-trilogie, is er geen hervertaling op uitgeoefend. Het origineel komt uit 1968 en het taalgebruik is daardoor ook behoorlijk gedateerd. In eerste instantie is dat behoorlijk wennen. De eerste paar hoofdstukken had ik persoonlijk ook nodig om in het verhaal te komen, mede door het taalgebruik. Als je als lezer eenmaal aan het taalgebruik gewend bent geraakt, dan leest het boek goed weg. En eerlijk is eerlijk, dat oude taalgebruik past ergens ook geweldig goed bij de setting van dit verhaal.

Het verhaal is over het algemeen in een redelijk snel tempo geschreven. Vooral het eerste en het derde boek zijn in een goed tempo geschreven. Je hebt geen moment het gevoel dat het verhaal je verveeld. Het tweede deel is wat minder boeiend en wat langdradiger dan de andere twee delen. Het lijkt hier een beetje alsof Le Guin hier de handrem een beetje heeft aangetrokken. Ze blijft wel heel lang hangen in haar verhaal waardoor je het idee hebt dat je niet meer vooruit komt. In het derde deel gaat het tempo weer omhoog en word je als lezer beloond voor het “lange” wachten.

Het bijzondere aan de manier van schrijven van Le Guin is dat ze je het gevoel geeft dat alles belangrijk is. Elk voorwerp, hoe klein ook, wordt tot in de detail beschreven. Je komt hierdoor heel veel van de wereld van Aardzee te weten. Elk voorwerp heeft een geschiedenis, een levensverhaal, een doel en een bestemming. Dit is zeer bijzonder, en ben ik bijna nog nooit tegen gekomen in een boek.

Magie
De magie in deze Aardzee-trilogie is zeer goed uitgewerkt. Het werk door middel van de ware spraak. Alles heeft tijdens de schepping een ware naam gekregen. Ken je de ware naam van iemand of van een voorwerp, dan heb je daar de volledige macht over. De ware spraak is in de loop der tijden vergeten. Er zijn nog maar elke mensen die de ware spraak spreken en begrijpen. Dit zijn de magiërs en wijzen. Ook de draken spreken via de ware spraak. De uitgebreide manier van het beschrijven van het magische stelsel heeft menig schrijver geïnspireerd. Zo zijn er meerdere boeken reeksen die gebruik maken van de ware spraak en de ware naam der dingen, zoals Bernhard Hennen of Patrick Rothfuss.

De conclusie is dat de Aardzee serie nog steeds een zeer indrukwekkend werk is. Je moet er even inkomen vanwege het oude taalgebruik, maar daar eenmaal aan gewend leest het als een trein. De uitgebreide manier van schrijven en beschrijven zorgen ervoor dat de wereld echt gaat leven. Het magische stelsel is, zoals eerder beschreven, fenomenaal. Ursula Le Guin is echt een van de grondleggers van de fantasy wereld zoals we die vandaag de dag kennen en een inspiratiebron voor vele schrijvers.

[product_page sku=”9789022574706″]

Aardzee:  Machten van Aardzee / De tomben van Atuan / Koning van Aardzee Boek omslag Aardzee: Machten van Aardzee / De tomben van Atuan / Koning van Aardzee
Aardzee