Michael Vey 2: De macht van de Elgen – Richard Paul Evans

0
125

Omslag Michael Vey 2: De macht van de Elgen

Tot een maand geleden leidde de 15-jarige Michael Vey een redelijk normaal leventje. Hij ging naar school, was een beetje stilletjes en teruggetrokken, en bracht graag tijd door met zijn beste vriend Ostin. Voor zover iedereen wist was hij een heel normale jongen, afgezien van zijn Gilles de la Tourette. Alleen bleek niets minder waar te zijn, want Michael heeft een speciale elektrische gave, waarmee hij alles kan elektrocuteren wat hij tegenkomt. Een gave die hij zijn hele leven lang verborgen heeft proberen te houden, maar nu de machtige en gevaarlijke Elgen, de organisatie die verantwoordelijk is voor zijn gave, hem gevonden hebben, is hij zijn leven niet meer zeker. Zal het hem lukken ook deze keer weer uit handen te blijven van dr. Hatch en zijn handlangers?

De macht van de Elgen gaat verder waar Gevangene van cel 25 eindigde: Michael en zijn vrienden zijn op het nippertje ontsnapt aan de Elgen en zijn nu op weg naar huis. Daar ontdekken ze alleen dat de Elgen hun huizen in de gaten houden en er alles voor over hebben om de Elektroclan weer te pakken te krijgen. Bovendien wordt Michaels moeder nog steeds door hen vastgehouden, dus zit er niks anders op: de tieners zullen terug moeten naar het hol van de leeuw om een einde te maken aan de macht van de Elgen. Maar dat is een stuk makkelijker gezegd dan gedaan, want om bij de geheime Elgen-basis te komen, moeten ze diep de gevaarlijke jungle van Peru in…

Elk hoofdstuk gebeurt er wel weer iets spannends, om nog maar niet te spreken over de vele cliffhangers, die ervoor zorgen dat je wel door móét blijven lezen.

Spannend vervolg
Omdat De macht van de Elgen verder gaat waar deel één in de reeks is geëindigd, val je bijna meteen weer in de spanning en avonturen. Voor mij was het alweer een tijdje geleden dat ik het eerste deel had gelezen, dus ik was even bang dat ik niet meer zo goed zou weten wat er allemaal gebeurd was, maar gelukkig maakte ik me zorgen om niets. Op een heel natuurlijke manier weet auteur Richard Paul Evans de gebeurtenissen uit het eerste deel nog even kort samen te vatten, waardoor het absoluut niet moeilijk is om meteen weer in het verhaal te zitten. Ook de personages worden kort weer even voorgesteld, en dat is best wel fijn, want met zo veel verschillende personages is het erg handig om even goed te weten wie ook alweer wie was!

Korte hoofdstukjes en veel dialoog
Eén van de dingen die dit tweede deel in de Michael Vey-serie zo spannend maken, zijn de korte hoofdstukjes en vlotte dialogen in het boek. Elk hoofdstuk gebeurt er wel weer iets spannends, om nog maar niet te spreken over de vele cliffhangers, die ervoor zorgen dat je wel door móét blijven lezen. Het verhaal draait echt om de plot, een punt waarop Evans een echte meesterverteller is. Dankzij zijn vele levendige beschrijvingen is het absoluut niet moeilijk om je de soms ietwat bizarre situaties voor te stellen waarin de tieners terechtkomen. Bovendien zit het verhaal erg goed in elkaar, verveelt het geen moment en maakt het ook nog eens ontzettend nieuwsgierig naar meer. Want wie zijn die mensen die Michael en zijn vrienden steeds uit de nood helpen? Wat is er precies gaande in Peru? En, ook niet bepaald onbelangrijk, hebben Michaels groeiende gaven invloed op zijn gezondheid?

Een nadeeltje aan die plotgerichte schrijfstijl van Evans is dat de personages soms een beetje achterblijven. Ze belanden van het ene avontuur in het andere en maken ongelooflijk veel mee, maar wat ze daar precies over denken, blijft een beetje onduidelijk. Net zoals het eerste deel leunt dit tweede deel vooral op de dialogen, waardoor je als lezer wel ziet wat er gebeurt, maar niet meekrijgt wat zich in de hoofden van de personages afspeelt. Gelukkig is er in dit tweede deel wel iets meer ruimte voor Michaels twijfels en emoties, maar de andere personages blijven nog steeds een beetje vlak, wat best jammer is omdat hun gaven juist alleen maar sterker worden.

In de manier waarop het boek is geschreven is ook wel te zien dat het, ondanks de leeftijd van de personages, eigenlijk bedoeld is voor een wat jongere doelgroep. Het is vrij simpel geschreven, wordt ondanks de flinke hoeveelheid actie en geweld nergens echt te gruwelijk, en ook de personages komen soms nog wat kinderlijk over. Michael heeft bijvoorbeeld dan wel een relatie met cheerleader Taylor, maar verder dan een kusje op het voorhoofd gaat die relatie niet. Gelukkig maakt dat het verhaal er niet minder spannend op en zijn de personages in hun doen en laten vooral ook gewoon erg grappig en leuk. Een echte aanrader voor kinderen vanaf een jaar of 12 dus, maar stiekem ook gewoon ontzettend leuk om te lezen voor een oudere doelgroep!

Na Gevangene van cel 25 is De macht van de Elgen wederom een superspannend boek dat erg vlot wegleest en vol zit met actie en avontuur. Er is in dit tweede deel iets meer ruimte voor gevoelens en ontwikkeling, al blijven de meeste personages nog steeds een beetje vlak. Dat neemt echter niet weg dat De macht van de Elgen ontzettend nieuwsgierig maakt naar meer, en het is daarom ook fijn om te weten dat er in het Engels ondertussen al vijf boeken over Michael Vey zijn verschenen. Kom dus maar op met die vertalingen!

[product_page sku=”9789020649222″]

Michael Vey 2: De macht van de Elgen Boek omslag Michael Vey 2: De macht van de Elgen
Michael Vey 2